The importance of internal communication as a competitive diferential in the clothing industry

Authors

  • Viviane Gomes Locatelli Universidade do Oeste de Santa Catarina, SC

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x01022008011

Keywords:

Productivity, Motivation, Client inside, Communication, Company

Abstract

This article is a fragment of a larger article that discusses the importance of internal communication in companies. The proposal of this work was to show the importance of internal communication in organizations of small and medium businesses. The investigation was based on theoretical references and in the study of a practical case, which, together, have provided a solid basis for reflection on the subject. Whichever the size of an organization, small, medium or large, the relationship with the collaborators today assumes a strategic role. Internal communication is a competitive differential. In the case of small and medium businesses, archaic methods and administration amateurs make the challenge even greater, but not impossible. The managers of smaller size companies that are willing to change and adapt to the new reality will make an essential step in the growth and, especially, in the survival of the business itself. Based on studies and researches of various authors and conducting a survey of trends, the present study indicates that the locations of internal communication, allied with information technology is transforming the relations, among the agents of organizations and therefore, are very important when applied in the clothing industry, because of the great heterogeneity of their collaborators.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BEAL, Adriana. Gestão estratégica da transformação: como transformar a informação e tecnologia da informação em fatores de crescimento e de alto desempenho nas organizações. São Paulo: Atlas, 2004.

BORTOLI, Adelino Neto. Tipologia de problemas das pequenas e médias empresas; Dissertação de mestrado apresentada à Faculdade de Economia e Administração da Universidade de São Paulo; 1980; 140 p.

BOLSTAD, Richard. Sobre a motivação de empregados. Trad; Hélia Cadore. Publicado no Golfinho, nº88, Junho 2002

BUENO, Wilson da Costa Bueno. Comunicação empresarial - teoria e pesquisa. São Paulo. Manole, 2003.

CARMO, Vandson Bastos do, e PONTES, Cecília Carmem Cunha. Sistemas de informações gerenciais para programa de qualidade total em pequenas empresas da região de Campinas. Trabalho da Dissertação de Mestrado em Informática apresentada por Vadson Bastos do Carmo e orientada pela professora doutora Cecília Carmen Cunha Pontes do Departamento da FILIAGE, Miguel Antônio. O maior desafio das empresas: a comunicação interna. Gestão Plus, nº 11 – nov/dez 1999 - ano IV -. Disponível em www.gestaoerh.com.br

JUNQUILHO, Gelson Silva. Gestão e ação gerencial nas organizações contemporâneas: para além do " folclore" e o "fato" Gest. Prod. Vol.8. no.3. São Carlos Dec. 2001

LESLY, Philip. Os fundamentos de relações públicas e da comunicação. São Paulo: Pioneira, 1995.

POMBO, Aloísio. Uma breve informação sobre liderança. Site motivação. 2005. Disponível em http:/hps.infolink.com.br, 2006

REINHARD, N.; Evolução das ênfases gerenciais e de pesquisa na área de tecnologia de informática e de comunicações aplicada nas empresas; Revista da Administração, São Paulo, v. 31; 1996.

WALTON, Richard E., Tecnologia de Informação - O uso da TI Pelas empresas que Obtém Vantagem Competitiva, Ed. Atlas, São Paulo, 1994.

Published

2008-07-01

How to Cite

LOCATELLI, Viviane Gomes. The importance of internal communication as a competitive diferential in the clothing industry. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 1, n. 2, 2008. DOI: 10.5965/1982615x01022008011. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/7597. Acesso em: 23 nov. 2024.