Construção de uma coleção de moda com apelo sócio-ambiental: análise de uma metodologia sustentável

Authors

  • Luana Esther Geiss

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x07132014101

Keywords:

design of fashion, sustainability, social responsibility

Abstract

The social-environmental practices conform as a fundamental premise to the planet's life quality. Observing the fashion as a language of communication and possible configure it as a tool that allows the practice and the ethical awareness sustainable. This present project aims to unite social-environmental principles to the project methodology of fashion design. The result suggests the creation of garments that are aimed at reducing the environmental impacts and social inclusion of classes or disadvantaged groups in the process of drawing up of a collection of fashion. In this sense stating the viability of marketing a quality product that meets the needs and wishes of the public delimited.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BELLEN, Hans Michael Va.Indicadores de Sustentabilidade. 1ª ed. Rio de Janeiro: FGV Editora, 2006.

BOSSEL, Hartmut. Indicadores de desenvolvimento sustentável: teoria, método, aplicações - um relatório para o Grupo Balaton. Technical Report, Internacional Institute for Sustainable Development, Canadá, 1999.

CASTILHO, Kátia. Moda e Linguagem. 2. ed. São Paulo: Anhembi,2006.

GUIMARÃES, R. A ética da sustentabilidade e a formulação de políticas de desenvolvimento. In: VIANA, G. et al. (Org.) O Desafio da Sustentabilidade. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2001.

KAZAZIAN, Thierry. Haverá Idade das Coisas Leves. São Paulo: Editora Senac, 2005.

JONES, Sue Jenkyn. Fashion Design: O Manual do Estilista. São Paulo: Cosac e Naify, 2005.

MANZINI, Ezio; VEZZOLI, Carlo. O Desenvolvimento de Produtos Sustentáveis. 1ª ed. São Paulo: Editora da Universidade de são Paulo, 2008.

NORMAN, Donald A. DESIGN EMOCIONAL: Por que adoramos ou detestamos os objetos do dia-a-dia. Rio de Janeiro: editora Rocco, 2008.

SCALZO, Marília. Trinta anos de moda do Brasil: uma breve história. São Paulo: Livre, 2009.

SEIVEWRIGHT, Simon. Pesquisa e Design. Porto Alegre: Bookman, 2009.

SCHNEIDER, Beat. Design – uma introdução: o design no contexto social, cultural e econômico. Tradução Sonali Bertuol, George Bernard Sperber. São Paulo: editora Blücher, 2010.

SCHULMANN, Denis. O desenho industrial. São Paulo: Papirus, 1994.

Published

2014-01-01

How to Cite

GEISS, Luana Esther. Construção de uma coleção de moda com apelo sócio-ambiental: análise de uma metodologia sustentável. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 7, n. 13, p. 101–111, 2014. DOI: 10.5965/1982615x07132014101. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/5120. Acesso em: 11 may. 2024.