Clothing design: case study of t-shirts used in political demonstrations in Brazil and Colombia between 2012 and 2016

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x15362022140

Keywords:

T-shirt design, Political demonstration, Graphic and speech analysis

Abstract

T-shirts have become part of important moments in fashion, revealing themselves as a “flag” of concepts and ways of thinking about a certain theme in society. They are relevant in political demonstrations as a way of disseminating the support or rejection of a significant issue that may affect the community, some specific groups or a country. This research aims to analyze the design of t-shirts as a vehicle for messages in political demonstrations. Therefore, a case study of t-shirts in political demonstrations in Colombia and Brazil from 2012 to 2016 was carried out. An analysis proposal on the use of t-shirts is presented and has four main aspects: typographic, use of color, symbology and speech. The results demonstrate the importance of design to influence decision making, in addition to the similarities and differences of the two cases analyzed and how the elan in the discourse helps to strengthen and transform a message, generating new forms of approach.

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Author Biographies

Virginia Tiradentes Souto, University of Brasília

Dra. Virgínia Tiradentes Souto é Professora Associada do Departamento de Design da Universidade de Brasília (UnB). Membro do PPG Design e do PPG Artes Visuais ambos da UnB. Tem mestrado (1998) e doutorado (2006) em Typography and Graphic Communication pela Universidade de Reading, Inglaterra. É coordenadora do grupo de pesquisa Design da Informação (desde 2008), editora gerente da Revista Brasileira de Design da Informação (InfoDesign) e editora associada da Revista Design, Tecnologia e Sociedade, e revisora de vários periódicos. Foi coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Design da Universidade de Brasília de maio de 2013 a maio de 2017. Antes de atuar como professora, trabalhou como designer gráfico (a partir de 2004) tendo sido bolsista de Desenvolvimento Tecnológico Industrial DTI-CNPq, coordenadora da equipe de Design e Comunicação do Núcleo de Tecnologia da Informação (NTI), membro da equipe de design da Rede Nacional de Ensino e Pesquisa (RNP). Suas principais áreas de pesquisa são: Design da Informação, Design de Interação, Criatividade e Inovação em Design. 

Ana Mansur de Oliveira, University of Brasília

Professora Adjunta II da Universidade de Brasília. Doutora em Teoria e Experimentações da Arte pela UFRJ, é docente colaboradora do Programa de Pós Graduação em Design da UnB. Tem mestrado em Design pela PUC-Rio e é especialista em Tipografia e em Direção de Arte pelo London College of Printing, Inglaterra. Desenvolve pesquisas sobre investigações filosóficas de práticas criadoras contemporâneas, analisando os diálogos possíveis entre Arte e Design como propulsores para geração de inovação. Estuda articulações poéticas entre composições textuais e visualidade, considerando aspectos da arte relacional. Autora da exposição Celebração do Imperfeito - Poética de um encontro possível entre a dimensão finita e o desejo do ilimitado, no Centro de Arte Helio Oiticica, no Rio de Janeiro (2015).

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Published

2022-04-18

How to Cite

SOUTO, Virginia Tiradentes; OLIVEIRA, Ana Mansur de; VEGA, Alejandra Albarán. Clothing design: case study of t-shirts used in political demonstrations in Brazil and Colombia between 2012 and 2016 . ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 15, n. 36, p. 140–169, 2022. DOI: 10.5965/1982615x15362022140. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/21104. Acesso em: 17 aug. 2024.

Issue

Section

Variata