Reading of photographic editorial of the brand Flávia Aranha
DOI:
https://doi.org/10.5965/1982615x14342021010Keywords:
Semiotics, sustainability, semiotics, consumption, communicationAbstract
El tema de la sostenibilidad medioambiental ha sido ampliamente explorado por las marcas de moda. Ya sea como inspiración para el desarrollo de productos, como principio rector en la cadena de producción, o incluso como precepto para nuevos modelos de negocio. Así, este estudio busca entender la sustentabilidad como un manifiesto-discurso, a partir del análisis de la campaña publicitaria de la marca brasileña Flavia Aranha. El objetivo es comprender cómo se expone el concepto de marca a sus clientes a través del análisis de la campaña de Verano 2019. Para ello se utiliza el modelo de análisis Generative Path of Meaning, según los postulados de Fiorin (2008), Courtés (1979 ), Greimas y Courtés (2008) y Castilho y Martins (2005). Así, fue posible identificar el uso del tema natural como refuerzo de las cuestiones ambientales sustentadas por la marca, sustentadas en la oposición natural versus cultural, identificada en el texto.
Downloads
References
ARANHA, FLAVIA. Campanha 19 Verão. Disponível em: https://www.flaviaaranha.com/campanha_19-verao. Acesso em: 02 de junho de 2019.
BARROS, Diana Luz Pessoa. Teoria semiótica do texto. São Paulo: Atica, 2011.
BERLIM, Lilyan. Moda e sustentabilidade: Uma reflexão necessária. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2012.
CASTILHO, Kathia; MARTINS, Marcelo M. Discursos da moda: semiótica, design e corpo. São Paulo: Anhembi Morumbi, 2005.
COURTÉS, Joseph. Introdução à semiótica narrativa e discursiva. Tradução Norma Backes Tasca. Coimbra: Livraria Almedina, 1979.
FLETCHER, Kate; GROSE, Lynda. Moda e sustentabilidade: design para mudança. Tradução Janaína Marcoantonio. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2011.
FIORIN, José Luiz. Elementos de análise do discurso. 14ª ed. São Paulo: Contexto, 2008.
FIORIN, José Luiz. A noção de texto na semiótica. Porto Alegre: Revista do instituto de letras da UFRGS, 1995.
GREIMAS, A. J.; COURTÉS, J. Dicionário de semiótica. São Paulo: Contexto, 2008.
LEE, Matilda. Eco chic: o guia de moda ética para a consumidora consciente. Tradução Sheila Mazzolenis e Mario Ribeiro. São Paulo: Larrouse do Brasil, 2009.
MENDES, Conrado Moreira. A noção de narrativa em Greimas. São Paulo: FAPESP, 2013. p. 1-12
RAMALHO E OLIVEIRA, Sandra. Moda também é texto. São Paulo: Edições Rosari, 2007. p. 30-35
SEMPRINI, Andrea. A marca pós-moderna: poder e fragilidade da marca na sociedade contemporânea. São Paulo: Estação das Letras Editora, 2006.
SCHULTE, Neide Köhler; LOPES, Luciana Dornbusch. Moda e sustentabilidade. In: SANT’ANA, Mara Rubia; RECH, Sandra Regina. Brasil: 100 anos de moda – 1913 a 2013. Florianópolis: UDESC, 2014. p. 111-113
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Camila Dal Pont Mandelli, Murilo Scóz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When submitting an article for publication in ModaPalavra e-periodico, the author (s) agree (s) with the following terms:
- Authors maintain the copyright in their manuscripts and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International, which allows sharing the work with the acknowledgment of authorship and the initial publication in the journal without payment ;
- Authors may use the same results in other publications after the first publication, provided that they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- Authors are authorized to take additional contracts, separately, only after the original publication in ModaPalavra e-journal, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page), only after the editorial process and the first publication, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- To indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium, authors should use the following text template: "This article was originally published by ModaPalavra e-periodical, under a CC BY NC license, in its volume [insert volume] number [insert number] in the year of [insert year], and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/ ";
- The opinions expressed in the articles are the author’s sole responsibility, not necessarily reflecting the journal’s opinion. The publication of any material that is owned and held in copyright by a third party, including – but not limited to - articles, photos or drawings was previously authorized by their representatives to be published in ModaPalavra e-journal.