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Fashion Management: Interfaces Between Creation and Production Processes (V. 18 N. 46)
Cover - Editorial OCTA Fashion | Octa Mag
Graphic Design - Jailson Oliveira Sousa
Cover Photo - Guilherme Dimatos
Submissions: July to December 2024
Publication: July 2025
More than an analysis focused exclusively on financial results, market interests, and techniques linked to marketing strategies within the fashion industry, this dossier also aims to open a space to discuss the apparent dichotomy between art and market, between the creative process and the productive process, between authored products and mass production—an opposition widely propagated across all productive means where the products developed by the industry, commerce, and others are associated with the creation issue. Thus, although this dossier focuses on the textile and garment production chain, analyses of other objects that present this relationship of opposition are also welcome, such as objects from the carnival industry and other festivities, or from the film industry, performances, television, theater, etc., but always directed towards management and business issues and clothing objects, as we understand clothing to encompass all items that make up wearable forms that interact with human beings—namely, clothing, footwear, accessories, or other objects that fit this definition. Analyses investigating the relationship between market companies and the formation of creators, the registrations and properties of creation, as well as analyses of waste in the production process and/or by users are also welcome. As theoretical grounding, this dossier prioritizes theoretical foundations from the fields of administration and marketing, but also from sociology and philosophy, as well as design, art, and fashion.
Organizadores:
Flávio Glória Caminada Sabrá – IFRJ campus Belford Roxo
Doutor em Design pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio); Mestre em
Administração pela Faculdade de Economia e Finanças do IBMEC/RJ; Especialista em Gerência
em Marketing pela Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM/RJ); Bacharel em
Desenho Industrial (Desenho de Produto e Comunicação Visual) pelas Faculdades Integradas
Silva e Souza (FISS); e Técnico em Estilismo e Confecção Industrial pelo Centro de Tecnologia
da Indústria Química e Têxtil (SENAI CETIQT).
Maya Marx Estarque – IED Rio
Doutora e graduada em Belas Artes pela Universidade de Vigo, Espanha e especialista em
Design de Moda pelo SENAI CETIQT RJ. Pesquisa sobre a interação entre arte, moda e corpo na
atualidade com desdobramentos em identidade, comportamento e consumo.
Deborah Chagas Christo – EBA/UFRJ
Professora Adjunta do Departamento de Desenho Industrial da Escola de Belas Artes da
Universidade Federal do Rio de Janeiro (EBA/UFRJ). Doutora e Mestre em Design pela
Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio) e designer graduada pela Escola
Superior de Desenho Industrial da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ESDI/UERJ).
Pesquisadora interessada nas fronteiras, delimitações, relações e interações entre Design,
Moda e Arte e no estudo das práticas dos produtores destes campos como representação de
relações sociais estabelecidas em determinados contextos sociais e culturais.
André Monte Pereira Dias – IFRJ campus Belford Roxo
Doutor da linha de Imagem e Cultura do PPGAV-EBA/URFJ; Mestre em Artes pelo PPGARTES/
Universidade do Estado do Rio de Janeiro; Especialista em Produção Cultural com Ênfase em
Literatura Infanto-Juvenil pelo IFRJ campus Nilópolis; Graduação em LETRAS/PORTUGUÊS-
FRANCÊS pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Atualmente é professor do IFRJ campus
BELFORD ROXO (experiência docente nas áreas: Carnaval, Moda, Francês, Artesanato, Teoria
da Cor de da Forma, Cena e Dramaturgia).