Images, the world and the school: Film Education Pratices in focus
DOI:
https://doi.org/10.5965/25944630922025e6963Keywords:
Images, Sensitive education, Experimentation, Literacies, Audiovisual educationAbstract
This study addresses the production of moving images and the importance of cinema-education practices in basic education, from the perspective of different literacies and an education focused on sensitivity. Thus, the article seeks to problematize and propose reflections on how these approaches can impact teaching in basic education. The central question investigated is: “How can the production of moving images be used as a means of stimulating sensitivity and promoting students’ autonomy?” Based on this question, the need to reformulate pedagogical practices in light of the challenges imposed by digital culture is problematized, seeking to establish relationships between the production and use of images in the classroom, based on the methodology adopted by Escola Semente Educação Audiovisual, aimed at classes in the early years of Elementary School.
Downloads
References
BARBOSA, A. M.B.. A imagem no ensino da arte: anos 1980 e novos tempos. 8. ed. São Paulo: Perspectiva, 2012.
BARQUETE, F, L. Entre palavras, imagens e sons: educação audiovisual, alfabetização e letramento.João Pessoa: Edições Florescer, 2022.
BRANDÃO, M.A.D.O. Cultura Visual e a formação do olhar: desafios conceituais e didáticos para o currículo escolar. 2015, 187f. Tese (Doutorado em Educação)- Universidade Católica de São Paulo, SP.
BRASIL. Lei nº 13.006, de 26 de junho de 2014. Acrescenta § 8º ao art. 26 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para obrigar a exibição de filmes de produção nacional nas escolas de educação básica. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, ano 151, n. 121, p. 1, 27 jun. 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13006.htm. Acesso em: 21 maio 2025.
CAMAS, N. P. V.; GALKOWSKI, A. R. As potencialidades do letramento visual na prática pedagógica de Arte na educação básica. In: FOFONCA, E; CAMAS, N.P.V. (Orgs.). Dos letramentos aos multiletramentos: Percursos históricos e práticas escolares na cultura digital. 1ed.Rio de Janeiro: BG Business Graphics Editora, 2021, v. 1, p. 152-162
CAMPOS, Kátia Patrício Benevides; OLIVEIRA, Maria das Graças; BOITO, Crisliane (org.). Infância, arte e produção cultural. Estância Velha: Z Multi Editora, 2021. p. 121-143. ISBN 978-65-87449-38-8
FOFONCA, E. Entre as práticas de (multi)letramento e os processos de aprendizagem ubíqua da cultura digital: as percepções estéticas de educadores das linguagens. 2025, 190f. Tese (Doutorado em Educação, Arte e História da Cultura)- Programa de Pós-Graduação Arte e História da Cultura, Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2015.
FRESQUET, A (org.). Filmes brasileiros na escola?Rio de Janeiro: Multifoco, 2022FRESQUET, A; PAES, B. T. A escola e o cinema: algumas reflexões e apreensões frente à Lei 13.006/14. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 17, n. 44, p. 163–172, 2016. DOI: 10.12957/teias.2016.24585. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/revistateias/article/view/24585. Acesso em: 21 maio 2025.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 33. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
KATO, M. No mundo da escrita: uma perspectiva psicolinguística. São Paulo: Ática, 1986.
KLEIMAN, A. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: KLEIMAN, A. (Org) Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática da escrita. Campinas: Mercado das Letras, 2001. P.15-64.
LOPES, R. R. O. Cineduc: relações fenomenológicas entre corpo, cinema e educação' Doutorado em Educação Instituição De Ensino: Universidade Federal Do Rio Grande Do Norte, Natal Biblioteca Depositária: Biblioteca Setorial Moacyr De Góes - Ce – Ufrn, 2020
MIGLIORIN, C. (org). Cadernos do inventar: cinema, educação e direitos humanos. Niterói: EDG, 2016. 80 p
MIGLIORIN, C.; PIPANO, I. Cinema de Brincar. 1. ed. Belo Horizonte: Relicário, 2019.
MIGLIORIN, C. (org). Modos de fazer e experimentar cinema/educação, 1. Ed. Rio de Janeiro: Aspide Editora, 2022
RAMOS, Ana Bárbara; BARQUETE, Felipe Leal. Educação audiovisual na infância: percursos criativo-pedagógicos entre escola e comunidade. In:
ROJO, R; MOURA, E. Letramentos, mídias e linguagens. São Paulo: Parábola Editorial, 2019
SEMENTE – Escola de Educação Audiovisual. Disponível em: . Acesso em: 01 mar. 2025.
SILVINIO,F.F. Letramento Visual. IN: SEMINÁRIOS TEÓRICOS INTERDISCIPLINARES DO SEMIOTEC. I. Nov. 2012. Anais 2012. Disponível em: http:/www.periodicos.letras.ufmg.br/infex.php/stis/article/view/2116. Acesso em: 03 set. 2024
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Andrei Galkowski, Letícia Francez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
a. Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International License, which allows the sharing of work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
b. Plagiarism, in all its forms, constitutes unethical publication behavior and is unacceptable. This magazine uses iThenticate similarity control software.