TAXIDERMIZED FISH

production cost, awareness and technological transfer in Belém – PA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/259464120901e8096

Keywords:

Taxidermy, Aquatic fauna, Environmental education, Extension

Abstract

The reduction in biodiversity as a result of various environmental disturbances imposes on federal institutes the need to promote efforts to increase the conservation of species and popularize access to scientific knowledge, narrowing the known distance between academy and the community, using, for example, strategies raising awareness among people through environmental education practices using dry preserved specimens. Thus, the objectives of this work were: to produce two taxidermied pieces of Amazonian fish, establishing their cost, to use them to promote an environmental education action with students from the Ruy da Silveira Britto municipal elementary school and to transfer the technology to the community (students and employees) of the House-School of fisheries. The final result of the pieces was good, using a wooden base for support and presentation. The opportunity cost was recorded at R$29.77 and the total cost of inputs was R$11.10 and R$17.97, respectively for aracu and tilapia. The final pricing must also include travel expenses to purchase materials, shipping costs for delivering the final product and any other expenses, in addition to considering the market and the desired profit margin. Fish was the most expensive item, which should motivate professionals to choose species with lower value, avoiding species with commercial appeal, such as tilapia. The lecture with slides and presentation of the taxidermied pieces had a lot of interaction with the elementary school students and the workshop stage was productive with 100% satisfaction, except for the location/environment, which, being hot, caused thermal discomfort in the afternoon. It was concluded that maintaining a collection of taxidermied fish parts requires constant monitoring and hygiene as a way of avoiding infestations and damage, being a very useful and valuable resource in environmental awareness, as well as an alternative income, since there is demand in places tourist attractions in the city. It is a possibility for people who have patience and care – necessary skills in carrying out the work – and availability of time, or even people who cannot be formally employed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rayette Souza da Silva Lobão, Instituto Federal de Educação

Prof. e pesquisadora no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará.

References

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 5 out. 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 03 jan. 2024.

BRASIL. Lei Federal nº 6.938, de 31 de agosto de 1981. Dispõe sobre a Política Nacional do Meio Ambiente, seus fins e mecanismos de formulação e aplicação, e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 16509, 2 set. 1981. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1980-1987/lei-6938-31-agosto-1981-366135-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em: 2 jan. 2024.

BRASIL. Lei nº 12.305, de 2 de agosto de 2010. Institui a Política Nacional de Resíduos Sólidos; altera a Lei nº 9.605, de 12 de fevereiro de 1998; e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12305.htm. Acesso em: 20 nov. 2023.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Institui a Política Nacional de Educação Ambiental. Brasília, DF: Presidência da República, 27 abr.1999. Disponível em: www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9795.htm. Acesso em: 20 nov. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Programa Mais Educação. Série Cadernos Pedagógicos. 3 Educação Ambiental. Brasília: MEC, 2013. 60p.

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Conselho Nacional do Meio Ambiente. Resolução CONAMA nº 422, de 23 de março de 2010. Estabelece diretrizes para as campanhas, ações e projetos de Educação Ambiental, conforme Lei nº9.795, de 27 de abril de 1999, e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1 n. 56, Brasília, DF, p. 91, 24 mar. 2010.

BRASIL. Ministério do Meio Ambiente. Instituto Brasileiro do Meio Ambiente e dos Recursos Renováveis. Instrução Normativa nº 154, de 01 de março de 2007. Diário Oficial da União: seção 1, n. 42, Brasília, DF, p. 57, 2 mar. 2007.

EMERY, S.; HÄBERLING, I.; BERGER, G.; WALITZA, S.; SCHMECK, K.; ALBERT T.; BAUMGARTNER, N.; DRECHSLER, R. Omega-3 and its domain-specific effects on cognitive test performance in youths: a meta-analysis. Neurosci. & Biobehav. Rev., [s. l.], v. 5, n. 112, p. 420-436, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.neubiorev.2020.02.016.

FAPESPA. Fundação Amazônia de Amparo a Estudos e Pesquisas. Nota Técnica Pesca Paraense 2023. Belém: FAPESPA, 2023. 34p.

LEFF, E. Educação ambiental e desenvolvimento sustentável. In: REIGOTA, M. (org.). Verde cotidiano: o meio ambiente em discussão. Rio de Janeiro: DP&A, 1999.

MARINONI, L.; GASPER, A.L.; CHIQUITO, E.A.; GLIENKE, C.; FONSECA, C.B.; JUAREZ, K.E.M.; BASÍLIO, D.S.; & VICENTE, V.A. Introdução e orientações às boas práticas para as Coleções Biológicas Científicas Brasileiras. Zoologia: guias e manuais series. Curitiba: Sociedade Brasileira de Zoologia, 2024. 83 p. Disponível em: https://doi.org/10.7476/9786587590042.

NAÇÕES UNIDAS. Objetivos de Desenvolvimento Sustentável. Nações Unidas Brasil. 2024. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs. Acesso em: 03 jan. 2024.

NUNES, G. A.; GUEDES JÚNIOR, V. L.; BRUM, M. D. C.; PYLO, R. F. Extensão universitária e meio ambiente: a taxidermia educativa como uma ferramenta unificadora. Interagir: pensando a extensão, v. 9, n. 1, p. 165-172, 2006.

OLIVEIRA, A. D. Aspectos históricos, definições e limites dos dioramas. In: MARANDINO, M.; SCALFI, G.; MILAN, B. (org.). Janelas para a natureza: explorando o potencial educativo dos dioramas. São Paulo: FEUSP, 2020. p. 17-26.

PEIXEBR. Anuário PeixeBR da Piscicultura 2025. São Paulo: Associação Brasileira da Piscicultura. 67 p.

PONTES, J. L.; LOPES, J. D. S. Taxidermia: empalhamento de aves e mamíferos. Viçosa: CPT, 2001. 84 p.

SEBRAE. Guia prático de precificação para os pequenos negócios. Salvador: SEBRAE Bahia, 2020. 28 p.

SILVA, J. B. Escolarização, profissionalização e desenvolvimento em escola do campo: o caso de egressos da CEPE na Ilha de Cotijuba, Belém, Pará. Revista Brasileira de Educação do Campo, [s. l.], v. 4, p. e6247, 2019. DOI: 10.20873/uft.rbec.v4e6247. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/6247.

SILVA, R. R. M.; PIRES, C. R. F.; ALMEIDA KATO, H. C.; SOUSA, D. N.; SANTOS, V. F. Pescado na alimentação escolar: caracterização nutricional. Segurança Alimentar e Nutricional, [s. l.], v. 24, n. 2, p. 169-179, 2017.

SILVA, S. G.; FERREIRA, F. F.; SOUZA, M. R.; JARDIM, L. F. B. A taxidermia como estratégia de motivação à prática educacional-científica de futuros professores. Revista Prática Docente, [s.l.], v. 3, n. 1, p. 208-216, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2018.v3.n1.p208-216.id182.

SILVA-JÚNIOR, C. A.; FILHO, J. I.; ROMÃO, K. H. O.; DIAS, N. K. F. Sustainable development and institutionalization of extension: impacts of a virtual extension project in chemistry during COVID-19. Research, Society and Development, [s.l.], v. 11, n. 7, p. e6811729616, 2022. Disponível em: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v11i7.29616.

TONINI, L.; SARMENTO-SOARES, M. L.; CANCIAN ROLDI, M. M.; LOPES, M. M. A coleção didática de peixes no Instituto Nacional da Mata Atlântica (INMA), Santa Teresa, Espírito Santo, Brasil: subsídios para o ensino de Zoologia. Bol. Mus. Biol. Mello Leitão, [s.l.], v. 38, n. 4, p. 347-362, 2016.

VASCONCELOS, M. A. S.; GARCIA, M. E. Fundamentos de economia. 6. ed. São Paulo: Saraiva, 2019. 368 p.

ZORZENON, F. J; JUSTI JUNIOR, J. Manual ilustrado de pragas urbanas e outros animais sinantrópicos. São Paulo: Instituto Biológico, 2006. 151 p.

Published

2025-07-30

How to Cite

SOUZA DA SILVA LOBÃO, Rayette. TAXIDERMIZED FISH: production cost, awareness and technological transfer in Belém – PA. Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine, Florianópolis, v. 9, n. 1, 2025. DOI: 10.5965/259464120901e8096. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/cidadaniaemacao/article/view/25453. Acesso em: 4 sep. 2025.