CONSTRUCTION OF AN EDUCATIONAL BOOKLET:

improvement of working conditions for fishermen and preservation of mangroves through the Águas da Guanabara Project

Authors

  • Phillipe Knippel Fundação Oswaldo Cruz https://orcid.org/0000-0002-3192-8907
  • Alberto Toledo
  • Wiverson Freitas
  • Amanda Lutterback
  • Larissa Ferreira Universidade Federal Fluminense
  • Leandro Costa State University of Ceará image/svg+xml
  • Rodrigo Santana Rio de Janeiro State University image/svg+xml
  • Fernando Parente Universidade Gama Filho
  • Elias Hanter

DOI:

https://doi.org/10.5965/259464120901e152173

Keywords:

Guanabara Bay, Environmental booklet, Environmental education, Water resources management, Socio-environmental technology

Abstract

This study aimed to demonstrate the methodological procedure for preparing the booklet entitled "Projeto Águas da Guanabara", the result of research carried out by scholarship holders from the project of the same name. The project was built and promoted by the Federation of Fishermen of the State of Rio de Janeiro (FEPERJ) in partnership with FAPERJ (Foundation for Research Support of the State of Rio de Janeiro), the Secretariat of Science, Technology and Innovation of the State Government of Rio de Janeiro, and the municipal governments of São Gonçalo and Magé. The booklet presents possible practical applications in society. The content of the booklet is divided into three distinct parts. The first part explains what the project is, why it was created and how it will be carried out. The second part consists of a short story with characters, situations and scenarios related to Guanabara Bay, including interesting facts about the mangrove forest and the Águas da Guanabara Project. The third and final part contains an illustrated dictionary and some fun activities, aimed at developing creativity and consolidating the reader's learning. All material was prepared in simple, easy-to-understand language, with the aim of reaching as many people as possible. The booklet is a viable instrument for bringing academic-scientific knowledge closer to society, in addition to being a means of raising awareness about socio-environmental issues and the possibility of intervention through sustainable actions and Environmental Education. With the proposal of the environmental booklet, it is intended that readers get to know the Águas da Guanabara Project and learn more about Guanabara Bay in an attractive and interactive way, encompassing scientific knowledge and the dissemination of new knowledge, boosting scientific and social development. The booklet is a considerable tool in environmental education, with the aim of training multipliers who can pass on the knowledge acquired. The proposed booklet can be applied to basic education students and others interested in the topic, and is expected to contribute to the conservation of the waters of Guanabara Bay, as well as its flora and fauna.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Phillipe Knippel, Fundação Oswaldo Cruz

Sou formado em biologia pela Universidade Estácio de Sá e possuo especialização em Meio Ambiente e Sustentabilidade pela mesma, além de especialização em Divulgação e Popularização da Ciência pela FIOCRUZ. Sou Mestre em Biodiversidade e Conservação pela Universidade Federal Rural de Pernambuco e doutorando em Ensino de biociências e em saúde pela FIOCRUZ. Possuo experiências em laboratório de análises microbiológicas e físico-químicas de águas, solo, alimentos e cosméticos; resgate, cuidados e manutenção da fauna; educação ambiental em visitas guiadas e produção de material didático como artigos, capítulos e cartelas ambientais. Meus escritos permeiam a Biologia cultural, a CienciArte e a Divulgação científica e Popularização da Ciência.    

References

ALENCAR, Emanuel. Baía de Guanabara: descaso e resistência. 2. ed. Rio de Janeiro: Mórula, Fundação Heinrich Böll, 2021.

ALVES, Raynon Joel Monteiro; GUTJAHR, Ana Lúcia; PONTES, Altem Nascimento. Processo metodológico de elaboração de uma cartilha educativa socioambiental e suas possíveis aplicações na sociedade. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), [s. l.], v. 14, n. 2, p. 69-85, 2019.

AMADOR, Elmo da Silva. Baía de Guanabara: ocupação histórica e avaliação ambiental. Rio de Janeiro: Interciência. 1. ed. 2013. 510 p.

AMORIM, Alessandra dos Santos. A influência do uso de jogos e modelos didáticos no ensino de biologia para alunos de ensino médio. 2013, 49 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Ciências Biológicas) – Centro de Ciências e Saúde, Universidade Aberta do Brasil, Universidade Estadual do Ceará, Ceará, 2013.

ARAÚJO, Yuri Demis Wanderley Santos. Enfoque ciência tecnologia sociedade e ambiente para o ensino de biologia na educação de jovens e adultos. 2021, 114 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Centro de Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual da Paraíba, Paraíba, 2021.

BAZZO, Walter Antonio; VON LISINGEN, Irlan; PEREIRA, Luiz Teixeira do Vale. Introdução aos estudos CTS (Ciência, Tecnologia e Sociedade). Espanha: OEI, 2003.

BAZZO, Walter Antonio; CORREA, Luciana Flor. Contribuições da abordagem ciência, tecnologia e sociedade para a humanização do trabalho docente. Revista Contexto & Educação, Ijuí, v. 32, n. 102, p. 57-80, 2017.

BENTO, Diego de Medeiros; BUSANA, Pedro Rodrigues; SOUSA-SILVA, Marconi; LIMA, Sergio Maia Queiroz; FERREIRA, Rodrigo Lopes. Vida nas cavernas: proposta de cartilha como ferramenta de educação ambiental e material didático no ensino de Ciências. In: MOMOLI, R. S.; STUMP, C. F.; VIEIRA, J. D. G.; ZAMPAULO, R. A. (org.). CONGRESSO BRASILEIRO DE ESPELEOLOGIA, 36., 2022, Brasília. Anais [...] Campinas: SBE, 2022. p. 200-230. Disponível em: http://cavernas.org.br/anais36cbe/36cbe_200-230.pdf. Acesso em: 6 ago. 2024.

BRITO, Elaine Knupp de; ROCHA, Jorge Alberto Manso Raimundo da. Perturbações antrópicas e poluição por lixo marinho no litoral sul de Aracaju: comportamento social e ações públicas como fatores de degradação ambiental. Arquivos de Ciências do Mar, Fortaleza, v. 56, n. 2, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.32360/acmar.v56i2.68086. Acesso em: 19 fev. 2025.

COELHO, Victor Monteiro Barbosa. Baía de Guanabara: uma história de agressão ambiental. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2017.

CRUZ, Oliveira; LEONCIO, Chagas. Metrópole do Rio de Janeiro: a condição de trabalho do pescador artesanal na Baía De Guanabara. In: SEMINÁRIO NACIONAL ESPAÇOS COSTEIROS, 2., 2013, Bahia. Anais [...]. Grupos Costeiros, 2013, p. 1-13. Disponível em: https://periodicos.ufba.br/index.php/secosteiros/article/view/14734. Acesso em: 21 janeiro 2022.

DE ALBUQUERQUE, Rita de Cássia Ribeiro; SANTOS, Marcos; MAIA, Rafaela. Estratégias para educação ambiental sobre o ecossistema manguezal na educação básica. Revista Brasileira de Educação Ambiental, [s. l.], v. 16, n. 5, p. 115-133, 2021.

DIAS, Alexandre Pessoa; DE SOUZA, Alexandre Anderson; MAIA, Aline Borghoff; BERZINS, Felix Augusto Jacobson. Complexo petroquímico do Rio de Janeiro (COMPERJ): impactos socioambientais, violação de direitos e conflitos na Baía de Guanabara. Revista Ética e Filosofia Política, [s. l.], v. 1, n. 16, jun. 2013. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/eticaefilosofia/article/download/17707/9016. Acesso em: 21 jan. 2022.

DOS SANTOS, Jean Barbosa; Barroso, Natália dos Santos.; NEGREIROS, Maiana Carqueija; LARANJEIRA, Diene Batista Santos. Construção de uma cartilha educativa: tecnologias socioambientais para o tratamento de efluentes domésticos em comunidades ribeirinhas. Cadernos Macambira, v. 8, n. 2, p. 34-35, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.59033/cm.v8i2.889.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

IGLESIA, Pedro Membiela. Ciencia-Tecnología-Sociedad en la enseñanza-aprendizaje de las ciencias experimentales. Alambique dicáctica de las ciencias experimentales, [s. l.], v. 2, n. 3, 1995.

KIST, Cristiane Patrícia; FERRAZ, Daniela Frigo. Compreensão de professores de biologia sobre as interações entre ciência, tecnologia e sociedade. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, [s. l.], v. 10, n. 1, p. 1-15, 2010.

MIRA, António; RABAÇA, João E. Protocolos aulas práticas Bio Conservação 2022. Évora: Universidade de Évora, 2022. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/723107828/Protocolos-Aulas-Praticas-Bio-Conservacao-2022. Acesso em: 20 fev. 2025.

MOTTA, Cláudio. Produtiva, apesar da poluição. Baia de Guanabara ainda é o mais importante local de pesca do estado do Rio de Janeiro, embora receba diariamente grande quantidade de esgoto. Revista Amanhã – O Globo, Rio de Janeiro, 12 mar. 2013. Disponível em: http://oglobo.globo.com/saude/ciencia/revista-amanha/produtiva-apesar-da-poluicao-7813707. Acesso em: 12. janeiro. 2022.

NASCIMENTO, Geraldo Miranda do; SOUSA, Thiago Braz Barbosa de; ARNAN, Xavier; LIMA, Regina Lúcia Félix de Aguiar; RIBEIRO, Elâine Maria Santos. A cartilha como instrumento de apoio didático: uma abordagem sobre os invertebrados da Caatinga. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), [s. l.], v. 15, n. 6, p.17-51, 2020. DOI: https://doi.org/10.34024/revbea.2020.v15.11448.

PFUETZENREUTER, Alessandra; VIEIRA, Celso Voos. Avaliação do lixo marinho nas praias do norte da ilha de São Francisco do Sul, SC. Revista Geama, [s. l.], v. 8, n. 1, p. 4-13, 2022.

PRSYBYCIEM, Moisés Marques. A experimentação investigativa em um enfoque CTS no ensino das funções químicas inorgânicas ácidos e óxidos na temática ambiental. 2015. 213 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciência e Tecnologia) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFP. Ponta Grossa, 2015.

REIS, Jheniffer Micheline Cortez; CEDRAN, Débora Piai; KIOURANIS, Neide Maria Michellan. Abordagem Ciência, Tecnologia, Sociedade, Ambiente (CTSA): uma discussão acerca do Equilíbrio Químico no ensino superior. XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – XI ENPEC Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, SC. 2017.

ROSA, Cristiane; WIDMER, Walter Martin. Diagnóstico do lixo marinho na Praia de Navegantes/SC em períodos de baixa e alta vazão do Rio Itajaí-Açu. Desenvolv. Meio Ambient, [s. l.], v. 58, p. 126-146, 2021.

SECT – Secretaria de Estado de Ciência e Tecnologia/Governo do Estado do Rio de Janeiro/PETROBRAS. 2000. Relatório Final de Avaliação das condições presentes de funcionamento do Complexo Industrial REDUC/DTSE sob o ponto de vista de suas implicações ambientais. Elaborado pelo Consórcio de Universidades. Convênio SECT/PETROBRAS.

SILVA, Bruno Maues; LUZ, Priscyla Cristinny Santiago (2023). Cartilha educativa: estratégia para o ensino de ciências naturais a partir de saberes socioambientais e práticas artesanais realizadas pelos pescadores do Distrito de Vila de Beja-Abaetetuba/PA. Scientia Plena, 19(3).

TOLEDO, Alberto. Projeto Águas da Guanabara. Universidade do Estado do Rio de Janeiro, 2021 – em andamento. Projeto financiado pela Fundação Carlos Chagas de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio de Janeiro (FAPERJ).

VICTORINO, Márcio de Carvalho. Práticas de ensino de ciências na interlocução entre a abordagem CTS e a perspectiva freireana. Orientador: Rose Mary Latini. 2021. 92 f. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências da Natureza, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2021.

Published

2025-07-30

How to Cite

KNIPPEL, Phillipe; TOLEDO, Alberto; FREITAS, Wiverson; LUTTERBACK, Amanda; FERREIRA, Larissa; COSTA, Leandro; SANTANA, Rodrigo; PARENTE, Fernando; HANTER, Elias. CONSTRUCTION OF AN EDUCATIONAL BOOKLET:: improvement of working conditions for fishermen and preservation of mangroves through the Águas da Guanabara Project. Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine, Florianópolis, v. 9, n. 1, 2025. DOI: 10.5965/259464120901e152173. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/cidadaniaemacao/article/view/26029. Acesso em: 3 sep. 2025.