Art in the square

a feminist experiment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/259464120901e97118

Keywords:

Feminismos., Arte-Educação., Direito à Cultura., Extensão Universitária

Abstract

The text discusses the Extension Project “Art in the Square: artistic experiences with women”, linked to the Federal University of Grande Dourados, which sought to provide access to culture and artistic practices, in connection with the challenges of the lives of women from the periphery of Dourados - MS. The account of feminist experimentation is divided into three moments, being a general presentation of the Project; subsequently, reflections on the practices of interdisciplinarity, horizontality, and aspects of audience formation in Workshops, Conversation Circles and Show Shows; and considerations about collective learning spaces in the face of the violence of modernity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Júnia Cristina Pereira, UFGD

Professora Assistente em UFGD - Universidade Federal da Grande Dourados - Dourados/MS
Doutoranda em PPGAC/UFBA - Salvador/BA

Catia Paranhos Martins, UFGD

Professora da graduação e da pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Mato Grosso do Sul. Doutora em Psicologia pela Universidade Estadual Paulista (UNESP). 

Marise Massen Frainer, UFGD

Técnica-Administrativa em Educação – Programadora Visual na Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Mato Grosso do Sul. Mestre em Sociologia pela UFGD.

Camile Cecília dos Anjos, UFGD

Professora substituta da graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal da Grande Dourados (UFGD), Mato Grosso do Sul. Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Teatro da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC).

References

BARBOSA, Ana Mae. Tópicos Utópicos. Belo Horizonte: C/Arte, 1998.

BOAL, Augusto. Jogos para atores e não-atores. 3. ed. rev. e aum. Rio de Janeiro, Civilização Brasileira, 2000.

GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afrolatino americano: ensaios, intervenções e diálogos. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.

hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução: Marcelo Brandão Cipolla. 2. ed. São Paulo: Editora WMF Fontes, 2017.

hooks, bell. Erguer a voz: pensar como feminista, pensar como negra. São Paulo: Elefante, 2019.

hooks, bell. O feminismo é para todo mundo: políticas arrebatadoras. Tradução: Ana Luiza Libânio. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2018.

LORDE, Audre. Irmã outsider. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

PARENT IN SCIENCE. As bolsas de produtividade em pesquisa: uma análise do movimento parent in science. Porto Alegre: Parent in Science, 2023. Disponível em: www.parentinscience.com/documentos. Acesso em: 22 fev. 2023.

RAGO, Luzia Margareth. A aventura do contar-se: feminismos, escrita de si e invenções da subjetividade. Campinas: Editora Unicamp, 2023.

RAGO, Luzia Margareth. A coragem feminina da verdade: mulheres na ditadura militar no Brasil. Caderno Espaço Feminino, [s. l.], v. 28, n. 2, 2016. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/neguem/article/view/34166. Acesso em: 27 dez. 2023.

Published

2025-07-30

How to Cite

PEREIRA, Júnia Cristina; PARANHOS MARTINS, Catia; MASSEN FRAINER, Marise; DOS ANJOS, Camile Cecília. Art in the square: a feminist experiment. Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine, Florianópolis, v. 9, n. 1, 2025. DOI: 10.5965/259464120901e97118. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/cidadaniaemacao/article/view/25579. Acesso em: 3 sep. 2025.