DEMOCRATIZATION OF ACCESS TO MENTAL HEALTH IN A PSYCHOLOGY SCHOOL SERVICE
DOI:
https://doi.org/10.5965/259464120901e4360Keywords:
extension practices, psychology, service-schoolAbstract
Education in Psychology, since its implementation as a profession in 1962, is based on current legislation, psychological sciences and professional ethics. The regulation of the profession, expressed by law No. 4119/1962, states that courses must organize school services and modalities of application to education and work in accordance with the parameters of the current law and regulations of the Federal Council of Psychology (CFP) . Extensionist practices, based on their interventionist and formative character, are an important resource for promoting mental health in the territorial scope, seeking the protagonism of communities and the development of skills of professional techniques for interventionist management in the community. In this context, the present study sought to analyze the contributions of extensionist and territorial practices in mental health promotion practices, based on the performance of a school-service extension program. The extensionist actions developed at the University of the State of Minas Gerais service-school, in a unit located in the Minas Gerais triangle region, were developed with the structuring of triage services, psychological duty, production of informative booklets to the internal and external community to the university and the standardization of the documents used for the operation of the school-service. In this way, the results and scope of the Psychosocial Care Service Extension Program (SAP), linked to the university's school service, are analyzed and discussed with the aim of offering referrals on the effects and contributions to the articulation and inseparability of the dimensions pillars of university education in the fields of teaching, research and extension. The study considered that extensionist practices, as the foundation of training, cannot be separated from the research and teaching interaction, guiding the action as an ethical, scientific practice and engaged with social transformation, whether in the scope of the population's access to citizenship and health mental health in the territory, or with the development and improvement of professional techniques engaged with clinical-political issues.
Downloads
References
AMARAL, A. E. V. et al. Serviços de psicologia em clínicas-escola: revisão de literatura. Boletim de Psicologia, v. 62, n. 136, p. 37-52, 2012. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/bolpsi/v62n136/v62n136a05.pdf.
AMARAL, A. E. V.; LUCA, L.; RODRIGUES, T. de C.; LEITE, C. de A.; LOPES, F. L.; SILVA, M. A. da. Serviços de Psicologia em Clínicas-escola: revisão de literatura. Boletim de Psicologia, 2012. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/bolpsi/v62n136/v62n136a05.pdf.
ANCONA-LOPES, M. Considerações sobre o atendimento fornecido por clínicas-escola de psicologia. Arquivos Brasileiros de Psicologia, v. 2, n. 35, p. 123-135, 1983.
ANCONA-LOPES, M. Psicodiagnóstico: Processo de Intervenção. São Paulo: Cortez, 2002.
ANCONA-LOPEZ, S. Reflexões sobre entrevistas de triagem ou: na prática a teoria é outra. Interações: Estudos e Pesquisas em Psicologia, v. 1, n. 1, p. 47-57. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/es/psi-249#:~:text=Esta%20reflexao%20a%20partir%20da,psicologo%20flexibilidade%2C%20inventividade%20e%20responsabilidade.
ARAÚJO, A.T.S. Redes em Psicologia clínica. Psikhê, v. 7, n. 2, p. 33-37, 2002. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-509148.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da educação, LDB. Brasília: MEC, 2011. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 14 maio 2023.
BRASIL. Lei n° 4.119, de 27 de agosto de 1962. Dispõe sobre os cursos de formação em psicologia. Brasília, DF: Senado Federal, 1962. Disponível em: https://transparencia.cfp.org.br/crp13/legislacao/lei-n-o-4-119-de-27-de-agosto-de-1962/. Acesso em: 21 abr. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Extensão Universitária. Brasília, DF: MEC, 2012. Disponível em: https://proex.ufsc.br/files/2016/04/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Extens%C3%A3o-Universit%C3%A1ria-e-book.pdf. Acesso em: 12 abr. 2023.
BRASIL. Ministério da Saúde. Portaria nº 3.088, de 23 de dezembro de 2011. Institui a Rede de Atenção Psicossocial para pessoas com sofrimento ou transtorno mental e com necessidades decorrentes do uso de crack, álcool e outras drogas, no âmbito do Sistema Único de Saúde (SUS) e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 30 dez. 2011. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2011/prt3088_23_12_
_rep.html. Acesso em: 13 abril 2023.
BRASIL. Resolução CNE/CES nº 18 de dezembro de 2018 – MEC. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei n º 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação - PNE 2014/2024 e dá outras providências. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=104251-rces007-18&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 30 abr. 2023.
BRASIL. Resolução CNE/CES nº 8, de 7 de maio de 2004. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Psicologia. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_rces0804.pdf?query=Documento%20Curricular. Acesso em: 10 mar. 2023.
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Carta de serviços sobre estágios e serviços-escola. Brasília: CFP, 2013. Disponível em: https://site.cfp.org.br/publicacao/carta-de-servicos-sobre-estagios-e-servicos-escola/. Acesso em: 2 maio 2023.
CURY, V. Plantão psicológico em clínica-escola. In: MAHFOUD, M. (org.). Plantão psicológico: novos horizontes, p. 115-133. São Paulo: Companhia Ilimitada, 1999.
DIMENSTEIN, M. et al. Equidade e acesso aos cuidados em saúde mental em três estados nordestinos. Ciência & Saúde Coletiva, v. 26, p. 1727-1738, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/jctBkTgr48Zx59jBCG5zGCJ/.
FAM, B. M.; FERREIRA NETO, J. L. Análise das práticas de uma clínica-escola de psicologia: potências e desafios contemporâneos. Psicologia: ciência e profissão, v. 39, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1982-3703003178561.
FURIGO, R.C.P.L. et al. Plantão psicológico: uma prática que se consolida. Boletim de Psicologia, v. 58, n. 129, p. 185-192, 2008. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/bolpsi/v58n129/v58n129a06.pdf.
MACEDO, J. P. et al. A regionalização da saúde mental e os novos desafios da Reforma Psiquiátrica brasileira. Saúde e sociedade, v. 26, p. 155-170, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sausoc/a/LYYFNqLDXfYpy9BrFqxs56M/abstract/?lang=pt.
ORTOLAN, M. L. M.; SEI, M. B. Avaliação do plantão psicológico de um serviço-escola de Psicologia. Interação em Psicologia, v. 23, n. 2, 2019. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/psicologia/article/view/56248.
PERES, S. R., SANTOS, M. A., COELHO, H. M. D. Atendimento psicológico a estudantes universitários: considerações acerca de uma experiência em clínica-escola. Estudos de Psicologia, v.20, n.3, p. 45-57. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/CKGKvP4tkpFdCxk57XPSKRF/abstract/?lang=pt.
PERES, V. L. A. Triagem psicológica grupal: procedimento e resultados obtidos com lista de espera de crianças, adolescentes e adultos, em uma clínica-escola de psicologia. Paidéia: Cadernos de Psicologia e Educação, v.12, n.13, p. 63-76, 1997. Disponível em: https://www.scielo.br/j/paideia/a/9YkrdhvvFb8XfhTzV9tzPLp/?lang=pt.
Rabelo, I. S.; Santos, L. M. S. P. O desafio do plantão psicológico para o plantonista. In: Ramos, C.; Silva, G. G.; Souza, S. (org.). Práticas psicológicas em instituições: uma reflexão sobre os serviços-escola. São Paulo: Editora Vetor, 2006. p. 379-387.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.