Difficulties and challengesof school physical education teachers in pandemic times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/cidea.v6i2.22431

Keywords:

learning, remote classes, covid 19 pandemic, physical education

Abstract

The year 2020 was undoubtedly quite troubled with the emergence of the COVID-19 pandemic, affecting the entire planet. With the rapid spread of the virus, several health measures had to be adopted, especially social distancing, several areas of society were affected, such as the economy and education. One measure adopted by the government was the closure of schools, relocating classes to the format of remote classes. In the present, the objective was to answer the question: How was the process of construction of learning and evaluation of School Physical Education classes of the Public and Private Network of Lucas do Rio Verde - MT developed during the COVID-19 pandemic from the perceptions of the students? School Physical Education teachers? Through the diagnostic survey contained in the reports of Mandatory Supervised Internships Initial Years, carried out in 2020-1, it was possible to reach the following conclusions: the new forms of teaching resulting from the pandemic, using technologies, remote and hybrid classes is a viable way, but which must be discussed and analyzed, given the difficulties of students and teachers; planning was extremely affected, since most of the "practical" classes cannot be carried out effectively. The evaluation was hampered as the school body and students were not prepared to face the challenges that the pandemic and remote classes presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nádia Ligianara Dewes Nyari, Centro Universitário Unilasalle Lucas do Rio Verde

Departamento de Ciencias Agrarias

References

ARRUDA, Eucidio Pimenta. Educação remota emergencial: elementos para políticas pú-blicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede-Revista de Educação a Dis-tância, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020.

BRASIL. LDB. Lei 9394/96 – Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em< www.planalto.com.br. >. Acesso em 25 de maio de 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

DARIDO, Suraya Cristina. RANGEL Irene Conceição Andrade. Educação Físca na escola: implicações para a prática pedagógica – 2 ed.-Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2019.

DE MELLO, João Gabriel; NOVAES, Renato Cavalcanti; TELLES, Silvio de Cassio Costa. Educação Física Escolar a Distância: Análise de Propostas para o Ensino Remoto. EaD Em Foco, v. 10, n. 3, 2020.

ESTEVÃO, Amélia. COVID-19. Acta Radiológica Portuguesa, v. 32, n. 1, p. 5-6, 2020.

FERREIRA, Verônica Moreira Souto; DE OLIVEIRA, Tálita Regina Henrique; DA SILVA, Maria Ivonaide Félix Duarte. Desafios em Tempos de Pandemia: O Ensino Remoto Emer-gencial da Educação Física no Ensino Fundamental. In: Anais do CIET: EnPED: 2020 (Con-gresso Internacional de Educação e Tecnologias| Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância) 2020.

FIRMAN, Josiane Aparecida De Araújo; SANTANA, Sylvia Caroline Russi; RAMOS, Mar-cos Lupércio. A importância da família junto à escola no aprendizado formal das crian-ças. In: Colloquium Humanarum. ISSN: 1809-8207. 2015. p. 123-133.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1976.

GONZALES, Jaime González; FRAGA, Alex Branco. Afazeres da Educação Física na es-cola: planejar, ensinar, partilhar. Erechim: Edelbra,2012.

KENSKI, Vani Moreira. Tecnologias e Ensino presencial e a distância. 6.ed. São Paulo: Papirus, 2004.

MONTIEL, Fabiana Celente; ANDRADE, Danièlle. Tecnologias da Informação e Comuni-cação nas Aulas de Educação Física-Uma Experiência no IFSUL. SIED: EnPED-Simpósio Internacional de Educação a Distância e Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância, 2016.

OLIVEIRA, Wanderson Kleber de Elisete. GIOVANNY Duarte FRANÇA Vinícius Araújo de. GARCIA Leila Posenato. Como o Brasil pode deter a COVID-19, Epidemiol. Serv. Sa-úde 29 (2). 2020. Disponível em https://doi.org/10.5123/S1679-49742020000200023 https://www.scielo.br/j/ress/a/KYNSHRcc8MdQcZHgZzVChKd/?lang=pt. Acesso em agosto de 2021.

OLIVEIRA, Tálita Regina Henrique de; FERREIRA, Verônica Moreira Souto; SILVA, Ma-ria Ivonaide Félix Duarte da. Desafios em Tempos de Pandemia: O Ensino Remoto Emer-gencial da Educação Física no Ensino Fundamental. Congresso Internacional de Educação e Tecnologias. Encontro de Pesquisadores em Educação à distância 2020. Disponível em https://cietenped.ufscar.br. Acesso em agosto de 2021.

PEIXOTO Sérgio Viana, SOUZA, Mary Anne Nascimento, MAMBRINI Juliana Vaz de Me-lo. ANDRADE Fabiola Bof de, MALTA Deborah Carvalho, COSTA Maria Fernanda Lima. Comportamentos em saúde e adoção de medidas de proteção individual durante a pan-demia do novo coronavírus: iniciativa ELSI-COVID-19. ARTIGO • Cad. Saúde Pública 36 (Suppl 3). 2020. Disponível em https://doi.org/10.1590/0102-311X00195420 https://www.scielo.br/j/csp/a/GLBwQNDmhTwCprrGYWSKWpB/?lang=pt. Acesso em agosto 2021.

RAIOL, R. Praticar exercícios físicos é fundamental para a saúde física e men-tal durante a Pandemia da COVID-19. Brazilian Journal of health Review, v. 3, n. 2, p. 2804-2813, 2020

REIS, Vivianne Margareth Chaves Pereira et al. A prática esportiva nas aulas de Educação Física no contexto do ensino a distância e percepção dos professores universitários diante das aulas remotas em tempos da pandemia da COVID-19. Revista Eletrônica Nacional de Educação Física, v. 1, n. 1, p. 20-27, 2020.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa Social: Métodos e Técnicas. São Paulo: Atlas, 1999.

VIEIRA, Douglas Alencar et al. A Perspectiva do Professor de Educação Física para as Aulas no Contexto da Pandemia de Covid-19. Revista Eletrônica Nacional de Educação Física, v. 11, n. 16, p. 45-66, 2020.

Published

2023-04-19

How to Cite

SANTOS, Jefersson Cabreira; JULIANI, Moacir; NYARI, Nádia Ligianara Dewes. Difficulties and challengesof school physical education teachers in pandemic times. Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine, Florianópolis, v. 6, n. 2, 2023. DOI: 10.5965/cidea.v6i2.22431. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/cidadaniaemacao/article/view/22431. Acesso em: 21 nov. 2024.