SCIENTIFIC DISSEMINATION IN TIMES OF PANDEMIC

PODCAST BIBLIOQUÊ? PRESENT

Authors

  • Danielly Oliveira Inomata UFAM
  • Carlos Lima da Silva Junior
  • Tatiane Batani Sampaio Universidade Federal do Amazonas
  • Matheus Freitas da Silva Universidade Federal do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.5965/2594641205022021107

Keywords:

Podcast Biblioque?. Covid-19. Democratization of knowledge. Situational information. Pandemic

Abstract

Discusses the podcast as a tool for the democratization of knowledge and scientific dissemination. Does it aim to report the performance of the Biblioque Podcast? as an instrument for the production of dissemination of situational information about the Pandemic. This is an experience report of the execution of a university extension project, at the Federal University of Amazonas, by professors and students of the Librarianship course. It analyzes that (i) university extension can work as a means to provide society with situational information with a view to combating fake news and misinformation, being efficient in times of crisis such as the new coronavirus pandemic; (ii) the pandemic highlighted several problems in society, in various spheres, among them, the still deficient use of information and communication technologies; (iii) the contents with the highest audience were related to the report of confinement (which brought content about mental health, readings, reflections and support network) (36.5%) and Competence in situational information (29.9%). It concludes that the scripting of the special episodes was able to fulfill the proposal, reaching its audience, by exercising the role of informing and communicating the academic community and society about the changes and consequences caused by the new Coronavirus.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tatiane Batani Sampaio, Universidade Federal do Amazonas

Graduanda em Biblioteconomia | Universidade Federal do Amazonas

Matheus Freitas da Silva, Universidade Federal do Amazonas

Graduando em Biblioteconomia | Universidade Federal do Amazonas

References

ABUD, Marcelo; ISHIKAWA, Cesar Yuji; GONZAGA, Luis Dias. Tendências do Podcast no Brasil: Formatos e Demandas. São Paulo: FAAP – Faculdade Armando Alvares Penteado, 2019. Disponível em: https://www.faap.br/nimd/pdf/2019-08_podcast_REV.pdf. Acesso em: 16 nov. 2021.

BOTTENTUIT JUNIOR, João Batista; COUTINHO, Clara Pereira. Podcast em educação: um contributo para o estado da arte. In. BARCA, A., PERALBO, M.; PORTO, A., DUARTE DA SILVA, B.; ALMEIDA, L. (Eds.). Libro de Actas do Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagoxía. A.Coruña/Universidade da Coruña: Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 2007.

CARVALHO, K. M. A.; SALDANHA, G. S. O som que o documento tem: o podcast da web 2.0 ao princípio monográfico. Brazilian Journal of Information Science, v. 12 No 1, n. 1, 2018. DOI: 10.5016/brajis.v12i1.6807. Acesso em: 16 nov. 2021.

DIEGUES, V.; COUTINHO, C. P. Webrádio educativa: produção e utilização de podcasts em experiências educomunicativas. Prisma.com (Portugual), n. 13, p. 125-147, 2010. Disponível em: <http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/64429>. Acesso em: 16 nov. 2021.

LUIZ, Lucio, et al. O podcast no Brasil e no mundo: democracia, comunicação e tecnologia. In. SIMPÓSIO NACIONAL ABCiber, 4, Anais... Rio de Janeiro: ECO/UFRJ, 2010.

LIFANG LI, Q. et al. Characterizing the Propagation of Situational Information in Social Media During COVID-19 Epidemic: A Case Study on Weibo. IEEE Transactions on Computational Social Systems, v. 7, n. 2, p. 556-562, 2020.

MOURA, A.; CARVALHO, A. A. A. Podcast: potencialidades na educação. Prisma.com (Portugual), n. 3, p. 88-110, 2006. Disponível em: <http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/69641>. Acesso em: 16 nov. 2021.

RENÓ, Julia. Audiência de podcasts no Brasil dispara em meio à pandemia. 2021. Disponível em: https://portal.comunique-se.com.br/audiencia-de-poscasts-no-brasil-dispara-na-pandemia/. Acesso em: 16 nov. 2021.

SILVA JUNIOR, Carlos Lima da; INOMATA, Danielly Oliveira; SOUZA, Rayanne Azevedo de. Mídia Podcast: estudo do fluxo de informação para a melhoria da gestão e do processo de produção. In: CONGRESSO DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA DA UFAM, 30., 2021. Manaus. Anais [...]. Manaus: Universidade Federal do Amazonas, 2021.

SOUZA, Rodrigo et al. Roteirização do podcast “Biblioquê?”: relato de experiência durante a pandemia Covid-19. In: Encontro Nacional dos Estudantes de Biblioteconomia, Documentação, Ciência e Gestão da Informação, 43., 2021, Virtual. Anais [...] Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2021.

VILELA, Luiza. Brasil é o 5º no ranking mundial de crescimento na produção de podcasts. 2021. Disponível em: https://www.consumidormoderno.com.br/2021/07/23/podcasts-modelo-pandemia-brasil/. Acesso em: 16 nov. 2021.

Published

2023-06-26

How to Cite

INOMATA, Danielly Oliveira; SILVA JUNIOR, Carlos Lima da; SAMPAIO, Tatiane Batani; SILVA, Matheus Freitas da. SCIENTIFIC DISSEMINATION IN TIMES OF PANDEMIC: PODCAST BIBLIOQUÊ? PRESENT. Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine, Florianópolis, v. 5, n. 2, p. 107–119, 2023. DOI: 10.5965/2594641205022021107. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/cidadaniaemacao/article/view/21304. Acesso em: 3 jul. 2024.