THEORETICAL AND METHODOLOGICAL ASPECTS FOR THE TEACHING OF VIRTUAL EXHIBITIONS:

ANALYSIS OF THE NOIA CURRICULUM EXHIBITION

Authors

  • Renata Padilha Universidade Federal de Santa Catarina
  • Thainá Castro Costa Figueiredo Lopes Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5965/25946412050220214

Keywords:

Virtual exhibitions, Expography, Teaching, Museology, Digital Culture

Abstract

This article deals with the analysis, planning and development of virtual exhibitions in the context of emergency remote education implemented due to the COVID-19 pandemic. Specifically, the research is anchored in the development of the curricular exhibition held in the Museology Undergraduate Course of the Federal University of Santa Catarina, resulting from the mandatory curricular discipline Practice of Exposure. The exhibition provides important analysis on shared curation, digital culture and web environment, methodological procedures for the development of virtual exhibitions and online audience research tools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRUNO, Maria Cristina Oliveira. Definição de Curadoria: Os caminhos do enquadramento, tratamento e extroversão da herança. 2008.

CURY, Marília Xavier. Circuitos museais para a visitação crítica: descolonização e protagonismo indígena. RITUR-Revista Iberoamericana de Turismo, v. 7, p. 87-113, 2017.

CURY, Marília Xavier. Museologia, novas tendências. In:__Museu e Museologia: Interfaces e Perspectivas/Museu de Astronomia e Ciências Afins - Organização de: Marcus Granato, Claudia Penha dos Santos e Maria Lucia de N. M. Loureiro . — Rio de Janeiro : MAST, 2009.

LEVY, P. Cibercultura. Editora 34, 1999.

MARTINS, Dalton Lopes. As práticas da cultura digital. sescsp. org. br/revistacpf, p. 51-60, 2018.

MUCHACHO, R. Museus virtuais: a importância da usabilidade na mediação entre o público e o objecto museológico. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO PORTUGUESA DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 4, 2005, Aveiro. Livro de Actas do... Aveiro: Universidade de Aveiro, 2005. p. 1540-1547.

NOIA. Projeto expográfico. Curso de Graduação em Museologia. Universidade Federal de Santa Catarina, 2020.

NOIA. Exposição virtual curricular. Disponível em: < https://exponoia.cfh.ufsc.br/>. Acessado em: 16 de nov. 2021.

PADILHA, Renata Cardozo; CAFÉ, Ligia; SILVA, Edna Lúcia da. O papel das instituições museológicas na sociedade da informação/conhecimento. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 19, p. 68-82, 2014.

PADILHA, R. C.. A representação do objeto museológico pela ótica da reprodutibilidade técnica. In: Igor Soares Amorim e Rodrigo de Sales. (Org.). ENSAIOS EM ORGANIZAÇÃO DO CONHECIMENTO. 1ed. Florianópolis: Editora UDESC, 2021, v. , p. 125-139.

UNESCO. Carta sobre la preservación del patrimonio digital. París: UNESCO, 15 de oct., 2003.

Published

2023-06-26

How to Cite

PADILHA, Renata; LOPES, Thainá Castro Costa Figueiredo. THEORETICAL AND METHODOLOGICAL ASPECTS FOR THE TEACHING OF VIRTUAL EXHIBITIONS: : ANALYSIS OF THE NOIA CURRICULUM EXHIBITION. Citizenship in Action: Extension and Culture Magazine, Florianópolis, v. 5, n. 2, p. 4–19, 2023. DOI: 10.5965/25946412050220214. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/cidadaniaemacao/article/view/21302. Acesso em: 17 jul. 2024.