Acessibilidade e tecnologia assistiva para a locomoção de estudante com agenesia de membros superiores e má formação de membro inferior

relato de caso

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431782122025237

Keywords:

tecnologia assistiva, locomoção de estudante, agenesia, má formação de membros

Abstract

This study presents a case report of a special school student with difficulties in carrying out pedagogical activities. This work aims to improve the student's locomotion, providing autonomy of locomotion and independence to carry out activities. This is an excerpt from a descriptive doctoral study with a qualitative approach. The instruments used were the WHOQOL-100 questionnaire before and after using the automated wheelchair, observations described in a diary and the Visual Analog Satisfaction Scale. The student used the chair for 15 days, with virtual use orientation sessions. Through the results found in the pre- and post-use of the chair, there was an improvement in the perception of the student's quality of life in facets related to levels of independence and social relationships. The reports presented corroborate the results filled in on the satisfaction scale, proving the benefits caused at home for locomotion, communication and interaction with family members. It is concluded that the development of assistive technologies capable of meeting the specific needs of each person with a disability requires time, many studies and follow-up so that the potential for safely promoting benefits can be evaluated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Português, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Possui licenciatura e bacharelado em Educação Física pela Universidade Tuiuti do Paraná (2003) e licenciatura em Pedagogia pela Faculdade São Braz (2014). É Doutora em Educação pela Universidad San Lorenço (2020) e Doutora em Tecnologia em Saúde pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2021-bolsista CAPES). Atualmente é professora de graduação e pós-graduação presencial da FAE Centro Universitário, em diferentes cursos com a disciplina de Metodologia Científica e da Pesquisa, Estágio Supervisionado e Investigação Científica. É servidora efetiva do Quadro Próprio do Magistério na disciplina de Educação Física da Secretaria de Educação e do Esporte do Paraná. 

Auristela Duarte de Lima Moser, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (1997), Doutora em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina . Professora da Pontifícia Universidade Católica do Paraná e orientadora Mestrado e Doutorado do Programa de Post Graduação em Tecnologia em Saúde da PUCPR (PPGTS). Desenvolve Projetos e intervenções em Educação e treinamento para implantação do Modelo Biopsicossocial na abordagem dos Profissionais de Saúde e de outras áreas de atenção às necessidades sócio-ambientais. 

References

BIANCARDI, Cristiane Cruz e Sousa; LEAL, Débora Araújo. Além dos obstáculos: Acessibilidade e inclusão como pilares para a aprendizagem de alunos com deficiência. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, v. 10, n. 4, p. 1820-1846, 2024.

BORGES, Ludymila Ribeiro. Avaliação de usabilidade de comando ocular de cadeira de rodas motorizada. 2016. Dissertação (mestrado) - Departamento de Engenharia Biomédica, Universidade Federal de Uberlândia, Belo Horizonte.

BRASIL. Lei nº. 8069, de 13 de julho de 1990. [Estatuto da criança e do adolescente]. Brasília: Casa Civil, 1990.

BRASIL. A convenção sobre direitos das pessoas com deficiência comentada. Brasília: Secretaria Especial dos Direitos Humanos, 2008.

BRASIL. Política nacional de saúde da pessoa com deficiência. Brasília: Ministério da Saúde, 2010. 24 p.

BRASIL. Resolução n.º 466, de 12 de dezembro de 2012. [Diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos]. Brasília: Ministério da Saúde, 2012.

BRASIL. Estatuto da pessoa com deficiência. 7 ed. Brasília: Senado Federal, 2015.

CÂMARA DOS DEPUTADOS. Constituição da República Federativa do Brasil. 67 ed. Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2025.

CORREIA, Gilvane Belem; BAPTISTA, Claudio Roberto. Ação docente e inclusão escolar: Uma reflexão sobre pesquisa e processos de escolarização. Revista Teias, v. 17, n. 46, p. 143-158, 2016.

DOMINGUES, Inês; PINHEIRO, João; SILVEIRA, João; FRANCISCO, Patrícia; JUTAI, Jeffrey; CORREIA MARTINS, Anabela. Psychosocial impact of powered wheelchair, users’ satisfaction and their relation to social participation. Technologies, v. 7, n. 4, p. 73, 2019.

ELLIOTT, Michael; MALVAR, Henrique; MAASSEL, Lindsey; CAMPBELL, Jon; KULKARNI, Harish; SPIRIDONOVA, Irina; SOPHY, Noelle; BEAVERS, Jay; PARADISO, Ann; NEEDHAM, Chuck. Eye‐controlled, power wheelchair performs well for ALS patients. Muscle & Nerve, v. 60, n. 5, p. 513-519, 2019.

EMBANG, Steve Inting. What’s holding back? An examination of parental denial in special education. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, v. 23, n. 12, p. 448-462, 2024.

FLECK, Marcelo Pio de Almeida; LEAL, Ondina Fachel; LOUZADA, Sérgio; XAVIER, Marta; CHACHAMOVICH, Eduardo; VIEIRA, Guilherme; SANTOS, Lyssandra dos; PINZON, Vanessa. Desenvolvimento da versão em português do instrumento de avaliação de qualidade de vida da OMS (WHOQOL-100). Brazilian Journal of Psychiatry, v. 21, n. 1, p. 19-28, 1999.

FREDERICKS, Jerome; VISAGIE, Surona; VAN NIEKERK, Lana. A qualitative exploration of community mobility experiences of wheelchair users. African Journal of Disability, v. 13, n. a1253, p. 1-15, 2024.

GOODLEY, Dan; LIDDIARD, Kirsty; RUNSWICK-COLE, Katherine. Feeling disability: theories of affect and critical disability studies. Disability & Society, v. 33, n. 2, p. 197-217, 2018.

JESUS JÚNIOR, Tenes Dias de ; SALVI, Jeferson de Oliveira; EVANGELISTA, Dilson Henrique Ramos. Ayahuasca, qualidade de vida e a esperança de adictos em recuperação: relatos de caso. Acta Toxicológica Argentina, v. 23, n. 1, p. 53-61, 2015.

KANG, Dongheon; KIM, Jihyun; EUN, Seon-Deok; PARK, Jiyoung. Systematic review of usability tests for manual wheelchairs: Enhancing mobility and reducing shoulder injuries in individuals with spinal cord injuries. Journal of Clinical Medicine, v. 14, n. 9, p. 3184, 2025.

KEMMIS, Emma; ASHBY, Samantha; MACDONALD-WICKS, Lesley. The impact of a power mobility device on occupational participation and quality of life for people with chronic diseases: A scoping review. British Journal of Occupational Therapy, v. 84, n. 12, p. 745-764, 2021.

LAUER, April; LONGENECKER RUST, Kathy; SMITH, Roger. ATOMS Project technical report: factors in assistive technology device abandonment: replacing “abandonment” with “discontinuance”. University of Wisconsin-Milwaukee. Wisconsin. 2015.

LINDSTRÖM, Maria; BÄCKSTRÖM, Ann-Charlotte; HENJE, Catharina; STENBERG, Gunilla. ‘When I use the electric wheelchair, I can be myself’ – real-life stories about occupational identity construction. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, v. 30, n. 8, p. 1368-1382, 2023.

LOPES, Natalia Adriana Becker; BRASIL, Ritiele Lopes; SANTOS, Ana Carolina da Costa dos; ESTEVO, Cristina Silva. A importância da adequação postural para melhor qualidade de vida nas crianças com paralisia. In: Anais da 16a Mostra de Iniciação Científica - Congrega, 2020, Bagé, RS. Anais. p. 584-589.

LORKE, Mariya; STEFANOU, Thekla. Improving research and development of wearable assistive and rehabilitation technologies: a systematic review on diversity factors. Journal of NeuroEngineering and Rehabilitation, v. 22, n. 1, p. 31, 2025.

MARTINS, Felipe Roque. Simulador para treinamento de cadeirantes em ambiente virtual acionado por comandos musculares e/ou visuais. Orientador: NAVES, E. L. M. 2017. Dissertação (mestrado) - Programa de Pós-graduação em Engenharia Biomédica, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia.

MATURANA, Ana Paula Pacheco Moraes; CIA, Fabiana. Educação especial e a relação família-escola: Análise da produção científica de teses e dissertações. Revista Quadrimestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, v. 19, n. 2, p. 349-358, 2015.

ONU. Declaração universal dos direitos humanos. Organização das Nações Unidas. 1948.

ORTIZ-ESCOBAR, Luisa Maria; CHAVARRIA, Mario Andres; SCHÖNENBERGER, Klaus; HURST, Samia; STEIN, Michael Ashley; MUGEERE, Anthony; RIVAS VELARDE, Minerva. Assessing the implementation of user-centred design standards on assistive technology for persons with visual impairments: a systematic review. Frontiers in Rehabilitation Sciences, v. 4, 2023.

PEDROSO, Bruno; PILATTI, Luiz Alberto; FRASSON, Antonio Carlos; SCANDELARI, Luciano; SANTOS, Celso Bilynkievycz dos. Qualidade de vida: uma ferramenta para o cálculo dos escores e estatística descritiva do WHOQOL-100. In: XXVIII Encontro Nacional de Engenharia de Produção, 2009, Rio de Janeiro. Anais.

SALATINO, Claudia; ANDRICH, Renzo; CONVERTI, Rosa Maria; SARUGGIA, Maurizio. An observational study of powered wheelchair provision in Italy. Assistive Technology, v. 28, n. 1, p. 41-52, 2016.

SICSÚ, Isaiana Farias; SOUZA, José Camilo Ramos. Acessibilidade: a dificuldade de locomoção do cadeirante nas ruas da cidade de Parintins-AM. Repositório Institucional UEA, p. 704, 2017.

SO, Mike; YUK, Helina; TIWARI, Agnes; CHEUNG, Sam; CHU, Amanda. Predicting the burden of family caregivers from their individual characteristics. Informatics for Health and Social Care, v. 47, n. 2, p. 211-222, 2022.

VENKATESAN, Srinivasan. The intersection of disability and body image: A narrative review of challenges and resilience. The International Journal of Indian Psychology, v. 13, n. 3, p. 261-288, 2025.

Published

2025-12-18

How to Cite

NUNES NOGUEIRA NETO, Guilherme; PORTUGUÊS; MOSER, Auristela Duarte de Lima. Acessibilidade e tecnologia assistiva para a locomoção de estudante com agenesia de membros superiores e má formação de membro inferior: relato de caso. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 21, n. 2, p. 237–261, 2025. DOI: 10.5965/198431782122025237. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/23723. Acesso em: 19 dec. 2025.