ACESSIBILIDADE NO ENSINO PROFISSIONAL TECNOLOGICO: UMA DESCRIÇÃO DAS AÇÕES DE INCLUSÃO
DOI:
https://doi.org/10.5965/198431781212016026Keywords:
Educação Inclusiva, Educação Profissional e Tecnológica, Acessibilidade.Abstract
O presente trabalho elenca as ações de inclusão desenvolvida pelo Núcleo de Acessibilidade às Pessoas com Necessidades Educacionais Específicas (NAPNE) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia (IFCE) – Campus Limoeiro do Norte. Neste estudo utilizou-se a pesquisa quali-quatitativa para descrição e análise das ações realizadas durante um (01) ano, em busca da inclusão no espaço educacional. Foram objetos de estudo: 1) Palestras e Oficinas sobre Educação Inclusiva; 2) Elaboração de tutorial com orientações e adaptações didática-pedagógica; 3) Projeto Monitorias Inclusivas, 4) Levantamento de acessibilidade arquitetônica do campus. Como resultado verificou-se que tomar posse de informações sobre esta temática e difundi-las possibilita uma compreensão da política de inclusão, de seus entraves e limites dentro do espaço educacional, além de permitir uma maior interação entre servidores, discentes e sociedade civil na busca pela inclusão social e acessibilidade da Pessoa com Deficiência (PcD). Na pesquisa também se concluiu que o referido ano foi um marco para a ampliação das discussões sobre a Educação Inclusiva no campus, o que oportunizou o desenvolvimento de estratégias de acessibilidade, além de colaborar com a permanência dos discentes na instituição, considerando que do total de 06 alunos matriculados apenas 01 evadiu.Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright Statement
The Educação, Artes e Inclusão is a journal that follows the Free Access Policy. The articles published by the journal are free of charge, intended for educational and non-commercial applications. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the Educação, Artes e Inclusão Journal or the Educação, Artes e Inclusão Research Group.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
(A) Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(B) Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(C) This journal provides public access to all of its content, as this allows for greater visibility and scope of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt and create from your work for non-commercial purposes, and although new work must give you due credit and cannot be used for business purposes, users do not have to license such derivative works under the same terms.