Lugares de começos – Guardiões de memórias: onde se começaram a desenhar formas de pensar e fazer educação, mediação e participação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431782022024048

Keywords:

arts, education, artistic mediation, cultural mediation, museum, community

Abstract

We believe in the depth of transformation latent in the combination of art and education, or in art as a way of proposing education. This union generates places of relationship where each person can meet themselves, the other and the others in themselves, and new ways of thinking about the key issues of contemporaneity, taking as a starting point the joint and sensitive construction of a fairer and more democratic society. This article reflects the realization of an artistic-cultural project, which we called Guardians of Memories built by many hands and many heads and subjectivities, in an exercise of co-creation between the school, the museum, which took off from art places and whose transdisciplinary approaches promoted moments of self-discovery and appreciation of the interpersonal and intercultural differences of all those involved. We're talking about a pioneering project between the a School Group and the a foundation with two art collections - two museums, and a starting point for thinking about the importance of artistic and cultural mediation projects, born of the school-museum union, and the importance of fruitful partnerships between the two, in the integral formation of people, regardless of their ages and diversities, and as a contribution to full citizenship. This partnership, which has decentralized both the school and the museum and created new territories and possibilities, has given rise to other ways of thinking about mediation and education, new rhizomatic paths that have expanded and been implemented in ways of doing things on both sides.

Downloads

Author Biography

Patricia Filipa Ribeiro Martins, University of Coimbra

Patrícia Martins é licenciada em Animação Cultural pela ESAD CR (PT) , Pós-Graduada em Comunicação e Marketing pela ESECS e Mestre em Gestão Cultural pela ESAD CR, com investigação a propósito das dinâmicas das cultura e das artes para o desenvolvimento dos territórios. É doutoranda em Estudos Artísticos, na Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, com bolsa de investigação da Fundação para a Ciência e Tecnologia. É mediadora cultural e artística e têm uma ampla experiência no campo da mediação da leitura e da leitura em voz alta e no desenvolvimento de projetos participativos. 

References

Aboudrar,B.;Mairesse,F.(2016).La Médiation Culturelle.Paris:Presses Universitaires de France

Acaso M. & Megias C. (2017).Art Thinking: como el arte puede transformar la education. Grupo Planeta.

Atkinson, D. (2012). Contemporary art and art in education: the new, emancipation, and truth. International Journal of Art & Design Education, 31 (1): 5-18. https://doi.org/10.1111/j.1476-8070.2012.01724.x

Bourdieu, P. (2007). Escritos em Educação. Editora Vozes.

Bruguera, T.(2011). Pedagogia no campo expandido. Fundação Bienal do Mercosul

Carta de Porto Santo, A cultura e a promoção da democracia para uma cidadania europeia. (2021) Porto Santos e Lisboa : República Portuguesa, Plano Nacional das Artes e GEPAC

Charréu, L. (2018). A pesquisa educacional baseada nas artes (PEBA). Lisboa: Revista Portuguesa de Educação Artística

Cruz, H. (2022) Arte, Reinvenção e Futuros. Práticas Artísticas na Comunidade PARTIS 2019-2022, Fundação Calouste Gulbenkian

Dias, A. (2018). Transformar, criar, desafiar: o VII Congresso Matéria-Prima. Guardiões de memórias, ‘Fábrica de Projetos:’ projeto transdisciplinar e intergeracional Revista Matéria-Prima. 160-170. CIEBA—FBAUL, Lisboa. ISBN 978-989-8771-89-6

Eurydice (2012). A Educação para a Cidadania na Europa. Direção-Geral de Estatísticas da Educação e Ciência. doi:10.2797/21471

Great Art And Culture For Everyone-10-Year Strategic Framework (2013). Arts Council England

Helguera, P. (2011). Education for Socially Engaged Art A Materials and Techniques Handbook. Jorge Pinto Books.

Hirsch, M. (2008). The Generation of Postmemory. Poetics today 29:1. Porter Institute for Poetics and Semiotics. Duke University Press Poetics Today. 103-128 DOI 10.1215/03335372-2007-019

Lafortune, J. (dir). (2012). La Médiation Culturelle: Le Sens des Mots et l'Essence des Pratiques. Presses de l'Université du Québec

Leavy, P. (2015). Method Meets Art-Arts-Based Research Practice. The Guilford Press

Lopes, J. (2008). Da Democratização à Democracia cultural. Profeedições

Martins, P. F. R. (2024b). A Mediação Artística e Cultural na Escola: Perspectivas na primeira pessoa ou um lugar de fala para o mediador artístico-cultural a operar em contexto educativo e comunitário. Da Investigação Às Práticas: Estudos de Natureza Educacional, 14(2), e–372. Https://doi.org/10.25757/invep.v14i2.372

Manifesto Plano Nacional das Artes, (2019). Lisboa: Ministério da Cultura, Ministério da Educação e Plano Nacional das Artes

Matarasso, F. (1997). Use or Ornament: Social Impact of Participation in the Arts. Comedia

Matarasso, F. (2019). Uma Arte Irrequieta. Fundação Calouste Gulbenkian

Porto, M. (2019). Imaginação.Reinventando a cultura. Polen

Muniz, L. (2019, October 18). Escolas de artistas: Escola de Arte Útil - Revista seLecT_ceLesTe. Revista SeLecT_ceLesTe. https://select.art.br/escolas-de-artistas-escola-de-arte-util/

Robinson, K.(2001) – Out of Our Minds – Learning to be creative, capstone Publishing Limited, Wes Sussex

Robinson, K. (2015). Creative Schools, Viking

Wimmer, M. (2002). Art Mediation within Educational Processes. Prospects, 32(4). Https://doi.org/10.1023/a:1022106118048

UNESCO-Road Map for Arts Education.( 2006). UNESCO

Published

2025-03-10

How to Cite

DIAS, Andreia; MARTINS, Patricia Filipa Ribeiro. Lugares de começos – Guardiões de memórias: onde se começaram a desenhar formas de pensar e fazer educação, mediação e participação. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 20, n. 2, p. 048–076, 2025. DOI: 10.5965/198431782022024048. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/26483. Acesso em: 25 may. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ PEDAGOGIA CULTURAL, MUSEOLOGIAS CRÍTICAS E EDUCAÇÃO ARTÍSTICA