Andragogy: diversity and culture, factors of inclusion and exclusion in the school context of EJA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984317820220240117

Keywords:

andragogy, EJA, adult teaching

Abstract

The Education Guidelines and Bases Law – LDB defines education as: “training processes that develop in family life, in human coexistence, at work, in teaching and research institutions, in social movements and civil society organizations and in cultural manifestations". also defines youth and adult education (EJA) as: Youth and adult education will be aimed at those who did not have access to or continued studies in primary and secondary education at the appropriate age and will constitute an instrument for lifelong education and learning . In other words, it is education for those who did not have it at their appropriate age. However, there are peculiarities in adult teaching, through bibliographical analysis and the author's observations we will bring light to this type of teaching.

Downloads

Author Biography

Otávio Barduzzi Rodrigues da Costa, Universidade Estadual Paulista (Unesp)

antropólogo formado pela UNESP, Advogado formado pela ITE, Pedagogo formado pela FACOL, Historiador formado pela Mozarteum e filósofo formado pela ETEP, mestre em filosofia com pesquisa em educação pela UNESP, Doutor em Educação, arte e história da Cultura pela Mackenzie, atualmente diretor da EMEB Ivani Cotobias Pimentel Maranho.

References

BRASIL. Ministério de Educação. Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação (FNDE) - Sítio. Disponível em: https://www.fnde.gov.br Acesso em: 20 de janeiro de 2019.

BRASIL. Senado Federal. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: nº 9394/96. Brasília: 1996. Disponível em: http://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdf . Acesso em: 16 janeiro de 2019

BRASIL. Congresso Nacional. Lei Federal nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 20 dez. 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Educação - PNE. Brasília: Inep, 2001.

Brasil. (1996). Lei 9394/96 de 20 de dezembro de 1996. Dispõe sobre as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 30. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 25 ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1988.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários á prática educativa 16ª ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança_ v1 Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler, 27ª ed. São Paulo, 1989, ed. Cortez.

GADOTTI, Moacir (Org.). Educação de jovens e adultos: as experiências do MOVASP. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 1996.

LEI nº 9.394/96. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em 26 de Nov. De 2012

MOLL, Jaqueline. Alfabetização Possível: Reinventando o Ensinar e o Aprender 5ª ed. Porto Alegre, ed. Mediação,2004

PINTO, Álvaro Vieira. Sete lições sobre educação de adultos. São Paulo, ed. 1982.

SOARES, Magda. Alfabetização e Letramento: 2 ed. São Paulo: Contexto 2004.

Published

2025-03-14

How to Cite

COSTA, Otávio Barduzzi Rodrigues da. Andragogy: diversity and culture, factors of inclusion and exclusion in the school context of EJA. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 20, n. 2, p. 117–138, 2025. DOI: 10.5965/1984317820220240117. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/25952. Acesso em: 25 may. 2025.

Issue

Section

DOSSIÊ PEDAGOGIA CULTURAL, MUSEOLOGIAS CRÍTICAS E EDUCAÇÃO ARTÍSTICA