Teaching art and mental health: proposals, experiences and directions from psychiatric ateliers.
propuestas, experiencias y direcciones desde los talleres de psiquiatría.
DOI:
https://doi.org/10.5965/198431782122025007Keywords:
teaching art and mental health, proposals, experiences and directions from psychiatric ateliersAbstract
The insertion and application of art in mental health care contexts is the central object of this article. To achieve this proposal, the pioneering experiences of dialogue between these two fields in psychiatric ateliers in the 20th century are revisited and problematized. Based on these references and highlighting the work coordinated by Osório César and Nise da Silveira, we inventoried and articulated proposals, experiences and directions related to the inclusion of art within the scope of Therapeutic Workshops, a space for the insertion of artists and art educators in public care policies to mental health.
Downloads
References
AMIM, R. C. O “Mês das crianças e dos loucos”: reconstituição da exposição paulista de 1933. 2009. Dissertação (Mestrado em Artes) – Instituto de Artes, UNICAMP, Campinas, 2009.
ARGAN, G. C. Arte Moderna: Do Iluminismo aos movimentos contemporâneos. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.
AVERSA, P. C. Vibrações: a Arte/Educação nas práticas e nos discursos em Saúde Mental. 2012. Dissertação (Mestrado em Artes) - Universidade Est. paulista Júlio De Mesquita Filho, São Paulo, 2012.
AZEVEDO, E. P; PONGE, R. André Breton e os primórdios do surrealismo. Rev. Contingentia, v.3, n. 2, p. 277 – 284, 2008.
BRASIL. Sistema Único de Saúde (SUS): princípios e conquistas. Brasília: Ministério da Saúde, 2000.
BRASIL. Reforma psiquiátrica e política de saúde mental no Brasil. Documento apresentado à Conferência Regional de Reforma de Serviços de Saúde Mental: 15 anos depois de Caracas. Brasília: Ministério da Saúde, 2015.
CARVALHO, R. C. M. Escola Livre de Artes Plásticas do Juqueri: atuação do artista plástico no ambiente psiquiátrico: A experiência do Juqueri na década de 50. 2008. Dissertação (Mestrado em Artes) - Instituto de Artes, UNICAMP, Campinas, 2008.
CIORNAI, S. Percursos em arteterapia: arteterapia gestáltica, arte em psicoterapia, supervisão em arteterapia. São Paulo: Summus, 2004.
COSTA, T. A. A Arte Bruta de Jean Bubuffet. Palíndromo, v. 11, n. 25, p. 115-130, set - dez 2019.
FERNANDES, S.M.B.A. Nise da Silveira e a saúde mental no Brasil: um itinerário de resistência. 2015. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, UFRN, Natal, 2015.
FERRAZ, M.H.C.T. Arte e Loucura: limites do imprevisível. São Paulo: Lemos Editorial, 1998.
FOUCAULT, M. História da Loucura na Idade Clássica. São Paulo: Perspectiva, 1972.
GALVANESE, A. T. C; NASCIMENTO, A. F; D’OLIVEIRA, A. F. P. L. Arte, cultura e cuidado nos centros de atenção psicossocial. Rev Saúde Pública, v.47, n.2, 2013.
GONÇALVES, R. W. Arte e Loucura: um possível encontro. Anais do 24º Seminário Nacional de Arte e Educação, 2018.
JUNG, C.G. Os objetivos da psicoterapia. In: JUNG, C. G. A prática da psicoterapia. Petrópolis: Vozes, 1929/2011. (O.C. v.16/1), p. 48-65.
JUNG, C. G. Os problemas da psicoterapia moderna. In: JUNG, C. G. A prática da psicoterapia. Petrópolis: Vozes, 1929/2011 (O.C. v. 16/1), p. 66-89.
JUNG, C.G. A função transcendente. In: JUNG, C.G. A natureza da psique. Petrópolis: Vozes, 1958/2011 (O.C. v. 8/2), p.13 – 38.
JUNG, C. G. O espírito na arte e na ciência. Petrópolis: Vozes, 1970/2011. OC v. 15.
JUNG, C. G. Estudo empírico do processo de individuação. In: JUNG, C. G. Os arquetípicos e o Inconsciente Coletivo. Petrópolis: Vozes, 1950/2011 (O. C. v. 9/1).
KANDINSKY, W. Do espiritual na Arte e na pintura em particular. 3. Ed. São Paulo: Martins Fontes, 1912/2015.
LOPONTE, L. G. Ensino de artes visuais: entre pesquisas e práticas. Revista Educação e Cultura Contemporânea. v. 11, n. 23, 2012.
MACHADO, A. C. O uso terapêutico do Estêncil Grafiti com adolescentes na Oficina de Artes do CAPS - ad Cascavel. Rev. Educação, Artes e Inclusão. Florianópolis, v. 7, n. 1. 2013.
MELO, W. Nise da Silveira. Rio de Janeiro: Imago; Brasília: CFP, 2001.
POMPEU, A.M.G.G; SANDERS, L.L.O; DE PAULA, F.S; BARBOSA, M.E; BARBOSA, M.S; PEDROSA, V.M.B; VIEIRA, F.R.R. Escola Arte Livre: ensino de arte para promoção de saúde mental de pacientes e estudantes. Rev Bras de Práticas Integrativas e Complementares em Saúde, v.1, n.1, 2021.
ROCHA, J. Entrevista com Adriana Magno: O ensino da arte e os espaços de saúde mental. Rev. Educação, Artes e Inclusão. Florianópolis, v. 14. n. 2. 2018.
SANCHES, L; BORK, M. E.T. Fontes de criatividade para entender e produzir arte: uma experiência no projeto de extensão universitária ITCP/FURB e curso de artes visuais com portadores de sofrimento psíquico. Anais do XXV Confaeb, 2015.
SILVEIRA, N. Casa das Palmeiras. A emoção de lidar: Uma experiência em Psiquiatria. São Paulo: Alhambra, 1986.
SILVEIRA, N. O mundo das Imagens. São Paulo: Ática, 1992.
SILVEIRA, N. Imagens do Inconsciente. Petrópolis: Vozes, 2015.
TAVARES, C.M.M. O papel da arte nos centros de atenção psicossocial – CAPS. Rev. bras. enferm. vol.56, n.1, Brasília Jan./Feb. 2003.
TAVARES, C.M.M; SOBRAL, V.R.S. Avaliação das práticas de cuidar envolvendo arte no âmbito do Centro de Atenção Psicossocial (CAPS). REME rev. min. enferm; v. 9, n. 2, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Angélica Gadelha, Ewelter de Siqueira e Rocha

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Statement
The Educação, Artes e Inclusão is a journal that follows the Free Access Policy. The articles published by the journal are free of charge, intended for educational and non-commercial applications. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the Educação, Artes e Inclusão Journal or the Educação, Artes e Inclusão Research Group.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
(A) Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(B) Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(C) This journal provides public access to all of its content, as this allows for greater visibility and scope of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt and create from your work for non-commercial purposes, and although new work must give you due credit and cannot be used for business purposes, users do not have to license such derivative works under the same terms.
