Ética na formação técnica do curso de alimentos:

uma intervenção pedagógica interdisciplinar

Authors

  • José Clerison Santos Alves IF BAIANO

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431782112025e0075

Keywords:

técnica; , ética; , consciência; , razão instrumental, intervenção pedagógica

Abstract

Abstract

 

The objective of this work is to present a proposal for a pedagogical intervention on the importance of developing ethical awareness within the context of technical training in the food course. At first, we introduce ethics and approach the problem of an education thought through a purely technical bias and its impacts on the training of future technicians. In the second moment, we present the death of critical reason and the emergence of instrumental reason. For Adorno and Horkheimer, the advancement of technical knowledge, as an expansion of the horizon of human thought activity, is linked to a reduction in the criticality of individuals and, consequently, to a process of dehumanization and deterioration of an ethical conscience. Making a parallel between the thinkers Theodor Adorno, Max Horkheimer and Paulo Freire, we try to show that it is important to think about professional education linked to a philosophical reflection that enables the construction of an ethical conscience that is capable of making future technicians fight the process of dehumanization and diminution of ethics within a capitalist society dominated by a technicist notion of education.

 

Keywords: technique; ethic; consciousness; instrumental reason; pedagogical intervention.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARISTÓTELES. Política. Brasília: Unb, 1985.

ADORNO, Theodor W. Educação e Emancipação. São Paulo, SP: Paz e Terra, 2020.

CHAUÍ, M. Convite à filosofia. São Paulo, SP: Ática, 2005.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo, SP: Paz e Terra, 2011.

_________. Pedagogia do oprimido. São Paulo, SP: Paz e Terra, 2014.

HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodor. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

HORKHEIMER, Max. Eclipse da Razão. Rio de Janeiro, RJ: Labor do Brasil, 1976.

LIMA, Diva. A ética nas atividades de food safety. Diva Rocha Lima consultoria nutricional, Salvador, 22 de junho de 2020. Disponível em: https://divarochalima.com.br/a-etica-nas-atividades-de-food-safety/. Acesso em 03 de abril de 2022.

PILETTI, C.; PILETTI, N. Filosofia e a história da educação. 6 ed. São Paulo, SP.

Ática, 1988

SAVATER, M. F. Fernando. Ética para meu filho. Lisboa, Portugal: Dom Quixote,

SAVIANI, Dermeval. Las teorias de la educación y el problema de la marginalidad en América Latina. Revista Argentina de Educación. Buenos Ayres, n 02, 1983.

SAVIANI, D. Educação: do sendo comum à consciência filosófica. 12.ed. Campinas,

SP: autores associados, 1996.

SHIROMA, E. O. Novos modelos de produção: trabalho e pessoas. Revista Latino americana de Estudios del Trabajo. São Paulo, SP, v. 10, 1999.

SINGER, P. Ética prática. Tradução de Jefferson Luiz Camargo. São Paulo, SP:

Martins Fontes, 1994.

UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura.

World Conference on Higher Education: the new dynamics of higher education

and research for societal change and development. Paris: UNESCO, 2009.

VIDALE, Giulia. Kinder Ovo: por que a salmonella encontrada no chocolate pode matar. O Globo, São Paulo, 16 de março de 2022. Disponível em: https://oglobo.globo.com/saude/medicina/noticia/2022/04/kinder-ovo-por-que-salmonella-encontrada-no-chocolate-pode-matar-25477317.ghtml. Acesso em 03 de abril de 2022.

Published

2025-08-11

How to Cite

SANTOS ALVES, José Clerison. Ética na formação técnica do curso de alimentos: : uma intervenção pedagógica interdisciplinar. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 21, n. 1, p. e0075, 2025. DOI: 10.5965/198431782112025e0075. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/23666. Acesso em: 5 sep. 2025.