rt teaching in São Paulo state educational network: between reproduction and resistance in the “school floor”

Authors

  • Pedro Bernardes Neto Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431782112025e0066

Keywords:

Art Teaching, Reproduction, Resistance, Teachers, School floor

Abstract

In this article it is presented results from a mastership dissertation concerning six research questions related to Art Teachers in the “school floor” of São Paulo State educational network. In both 2016 and 2017 it was carried out research to data collection by means of field observational research in three distinct School Districts and 15 responses to the semi-structured interview applied in North 1 School District. Both data collection and description were grounded in authors from educational ethnography such as Erickson (1986) and Ezpeleta e Rockwell (1989). The stage of analyses and discussion of the obtained results were carried out with support from concepts formulated by Bourdieu e Passeron (2014), sociology of education researchers. Furthermore, it was considered the information concerning teacher’s working conditions as a significant analysis factor. By means of this research it was possible to identify practices of reproduction and resistance that have been perpetuated in daily school life related to Art subject. Also, it was possible to raise significant factors to the comprehension of the continuity and transformational possibilities of the logics of existence of the Art Teaching in the “school floor”.

Downloads

References

BRASIL. Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN+). Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília: MEC, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/linguagens02.pdf . Acesso em: 30 de outubro de 2022.

BOURDIEU, Pierre & PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do ensino. Tradução de Reynaldo Bairão. 7. Ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

COUTINHO, Rejane G. A formação de professores de Arte. In: BARBOSA, Ana Mae (org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. 7ªed. – São Paulo: Cortez, 2012. p. 171 – 178.

ERIKSON, F. Qualitative methods in research on teaching. In: WITTROCK, M. Handbook of Research on Teaching. New York: Publication Co., 1986.

EZPELETA, J., ROCKWELL, E. Pesquisa Participante. Trad. Francisco Salatiel de Alencar Barbosa. 2ª ed. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1989.

GAILLOT, Bernard-André. Evaluer dans le context des arts visuels: vers une évaluation positive, 2006. Disponível em: http://gaillot.ba-artsplast.monsite-orange.fr/ladocimologieetapres/uqam-bag.pdf . Acesso em: 20 de outubro de 2022.

IAVELBERG, Rosa. O ensino de arte na educação brasileira. In: Revista USP, São Paulo, n. 100, p. 47-56, 2014. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/76165/79910. Acesso em: 24 de outubro de 2022.

_______________. Arte/educação modernista e pós-modernista: fluxos na sala de aula. Porto Alegre: Penso, 2017.

MAGALHÃES, Ana Del Tabor V. Ensino de Arte: perspectivas com base na prática de ensino. In: BARBOSA, Ana Mae (org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. 7ªed. – São Paulo: Cortez, 2012. p. 179 – 194.

MARTINS, Miriam C. Conceitos e terminologia – Aquecendo uma transforma-ação: atitudes e valores no ensino de Arte. In: BARBOSA, Ana Mae (org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. 7ªed. – São Paulo: Cortez, 2012. p. 52 – 65.

MELO, Maria Tereza Leitão. O chão da escola. Construção e afirmação da identidade. In: Revista Retratos da Escola, Brasília, vol. 3, 2009. Disponível em: http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/31/191. Acesso em: 18 de outubro de 2022.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Currículo do Estado de São Paulo: Linguagens, códigos e suas tecnologias. – 2. ed. – São Paulo: SE, 2011. 260 p.

__________________. Secretaria da Educação. Material de apoio ao currículo do estado de São Paulo: caderno do professor; arte, ensino médio, 1ª série. v. 1, São Paulo: SE, 2014a.

__________________. Secretaria da Educação. Material de apoio ao currículo do estado de São Paulo: caderno do professor; arte, ensino médio, 1ª série. v. 2, São Paulo: SE, 2014b.

__________________. Secretaria da Educação. Material de apoio ao currículo do estado de São Paulo: caderno do professor; arte, ensino fundamental – anos finais, 8ª série/9º ano. São Paulo: SE, 2014c.

Published

2025-04-28

How to Cite

NETO, Pedro Bernardes. rt teaching in São Paulo state educational network: between reproduction and resistance in the “school floor”. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 21, n. 1, p. e0066, 2025. DOI: 10.5965/198431782112025e0066. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/22927. Acesso em: 8 jun. 2025.