Contributions of neuropsycededogogy to the pedagogical follow-up of the student with mental disability
DOI:
https://doi.org/10.5965/198431781820232120Keywords:
learning, mental deficiency, NeuropsychopedagogyAbstract
The inclusion of mentally handicapped people is among the greatest challenges of contemporary Brazilian education. The school, used to working with a learning model that does not consider human diversity, finds it difficult to adapt to the specificities of students with mental disabilities. Through an exploratory research with a qualitative approach, theoretical contributions were gathered from the fields of special education, neuroscience, neuropsychopedagogy, pediatrics and psychology to understand the implications of mental disability and the possible ways in which the neuropsychopedagogue can assist in the teaching-learning process of students who have such a deficiency. According to several authors, neuropsychopedagogy corresponds to a field of knowledge of extreme importance for the understanding of the brain mechanisms that lead to learning, the elaboration of diagnoses about the origins of learning problems and the performance of assertive pedagogical interventions. The investigative path allowed us to consider the role of neuropsychopedagogy as essential for the growth of self-confidence and motivation for the learning of the mentally disabled.
Downloads
References
ANTIPOLFF, Ottíla Braga. Educação do excepcional (manual para professores). Volume I – O excepcional: sua educação, sua escola, métodos. Guanabara: Pestallozzi, 1974.
BATISTA, Marcus Welby; ENUMO, Sônia Regina Fiorim. Inclusão escolar e deficiência mental: análise da interação social entre companheiros. Estudos de Psicologia, Natal, v. 9, n.1, p.101-111, Jan./Apr. 2004. Disponível em: < https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2004000100012 > Acesso em: 20 mar. 2021.
BATSHAW, Mark L.; PERRET, Yvonne. Criança com deficiência: uma orientação médica. São Paulo: Maltese, 1990.
BORGES, Ângela Maria Rodrigues. Como a neuropsicopedagogia aperfeiçoa a aprendizagem na educação especial em Marabá. In: III CONGRESSO PARAENSE DE EDUCAÇÃO ESPECIAL. Anais. Marabá: 24 a 26 de novembro de 2016. Disponível em: < https://cpee.unifesspa.edu.br/images/Anais_2016/Relatos_de_experiencia/Angela_Maria_Rodrigues.pdf > Acesso: em 25 mar 2020.
BRANDÃO, Amanda dos Santos; CALIATTO, Susana Gakyia. Contribuições da neuroeducação para a prática pedagógica. Revista Exitus, v.9, n.3, p.521-547, 2019. Disponível em: < http://ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/926 > > Acesso em: 20 mar. 2021.
GARGHETTI, Francine Cristine; MEDEIROS, José Gonçalves. NUERNBERG, Adriano Henrique. Breve história da deficiência intelectual. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, v. 10, p.101-116, Jul., 2013. Disponível em: < https://nedef.paginas.ufsc.br/files/2017/10/Breve-hist%C3%B3ria-da-defici%C3%AAncia-intelectual.-1.pdf > Acesso em: 30 mar. 2021.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Pessoas com deficiência. Disponível em: < https://educa.ibge.gov.br/jovens/conheca-o-brasil/populacao/20551-pessoas-com-deficiencia.html > Acesso em: 30 abr. 2021.
KINDERSLEY, Dorling. Guia médico da família. São Paulo: Nova cultural, 1994.
KNOBLOCH, H.; PASSAMANICK, B. Diagnóstico do desenvolvimento: avaliação e tratamento do desenvolvimento neuropsicológico no lactente e na criança pequena: o normal e o patológico. 3.Ed. Rio de Janeiro: Atheneu, 1990.
LANFREDI, Mônica Moreira Alves; PROENÇA, Munira Aiex. Aspectos psicológicos do desenvolimmento infantil. In: IPPG - Instituto de Puericultura e Pediatria Gesteira, Departamento de Pediatria da Faculdade de Medicina da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rotinas de pediatria I. 2ed. Rio de Janeiro: Cultural, 1995.
LEITE, Zinole Helena; SILVA, Silvana Maria Moura. Inclusão escolar de alunos com deficiência mental: um desafio à escola. Revista Educação e Emancipação, São Luís, v.5, n.1, jan./jun. 2012. Disponível em: < http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/5357 > Acesso em: 30 mar. 2021.
MACÊDO, Maria Viôleta Lima. Neuropsicopedagogia: aprendizagem no contexto escolar com crianças com microcefalia em Caxias/MA, Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 5, n. 12, p.28467-28478, dez. 2019. Disponível em: < https://www.brazilianjournals.com/index.php/BRJD/article/view/5121 > Acesso em: 15 fev. 2021.
MELO, Silvana Regina de; OLIVEIRA, Rúbia Maria Monteiro W. de; OLIVEIRA, Daniela Velasquez de; BERNARDI, Tuanay Caroline; MILANI, Humberto. O desafio para compreender a morfologia cerebral: da visualização à quantificação. Saúde e Pesquisa, v. 2, n.1, p.97-106, 2019. Disponível em: < https://periodicos.unicesumar.edu.br/index.php/saudpesq/article/view/7053 > Acesso em: 13 fev. 2021.
MENDES, Suely Costa; MONTEIRO, Karla Bianca Freitas de Souza. A escuta das crianças como instrumento qualitativo para atuação do neuropsicopedagogo no contexto do espaço escolar. Estudos IAT, Salvador, v. 4, n.1, 2019, p.20-33. Disponível em: < http://estudosiat.sec.ba.gov.br/index.php/estudosiat/article/viewFile/99/142 > Acesso em: 13 fev. 2021.
Organização das Nações Unidas para Educação, Ciência e Cultura (UNESCO). Declaração de Salamanca de princípios, política e prática para as necessidades educativas especiais. Brasília: CORDE, 1994.
____________ Declaração Mundial sobre Educação para Todos: Plano de ação para satisfazer as necessidades básicas de aprendizagem. Tailândia. 1990. Disponível em: < https://abres.org.br/wp-content/uploads/2019/11/declaracao_mundial_sobre_educacao_para_todos_de_marco_de_1990.pdf > Acesso em: 05 fev. 2021.
PLETSCH, Márcia Denise; BRAUN, Patrícia. A Inclusão de Pessoas com Deficiência Mental: um Processo em Construção. Democratizar, v. 2, n.2, mai./ago. 2008. Disponível em: < http://www.faetec.rj.gov.br/index.php/institucional/revistas-faetec/revista-democratizar/category/4-v2-n2?download=29:Democratizar > Acesso em: 14 jan. 2021.
PIAGET, J. Seis estudos de psicologia. 17. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1989.
Sociedade Brasileira de Neuropsicopedagogia (SBNPP). Código de ética técnico profissional da neuropsicopedagogia. Disponível em: < http://www. sbnpp.com.br/wp-content/uploads/2014/09/C%C3%B3digo-de-%C3%89tica-e-T%C3%A9cnico-Profissional-da-Neuropsicopedagogia-SBNPp. Pdf >. Acesso em: 14 fev. 2021.
SCHIPPER, Carla Maria; VESTENA, Carla Luciane Blum. Características do raciocínio do aluno deficiente intelectual à luz da Epistemologia Genética. Psicologia Escolar e Educacional, v. 20, n.1, p. 79-88, 2016. Disponível em: < https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-85572016000100079&script=sci_abstract&tlng=pt >. Acesso em: 19 fev. 2021.
VASCONCELOS, Márcio M. Retardo mental. Jornal de Pediatria, v. 80, n. 2 (supl), 2004. Disponível em: < https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0021-75572004000300010&script=sci_abstract&tlng=pt >. Acesso em: 14 jan. 2021.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE ALFENAS. Histologia Interativa: Tecido Nervoso. Disponível em: < https://www.unifal-mg.edu.br/histologiainterativa/tecido-nervoso/ >. Acesso em: 01 mai. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Glenda Maíra Silva Melo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Statement
The Educação, Artes e Inclusão is a journal that follows the Free Access Policy. The articles published by the journal are free of charge, intended for educational and non-commercial applications. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the Educação, Artes e Inclusão Journal or the Educação, Artes e Inclusão Research Group.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
(A) Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(B) Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(C) This journal provides public access to all of its content, as this allows for greater visibility and scope of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt and create from your work for non-commercial purposes, and although new work must give you due credit and cannot be used for business purposes, users do not have to license such derivative works under the same terms.