Telling-creating: research and testimony on photography, meditation and health education
DOI:
https://doi.org/10.5965/19843178182023272Keywords:
mindfulness, oral life history, photo essay, portrait, contemplative photographyAbstract
This article ains to present and discuss a methodological path, the interview-photographic essay, which proposes an approximation between art, education and research, inserted in an still in progress research, whose scope is the use of contemplative photography in higher education in health, presented as an action in a public university, in the form of discipline offered to undergraduate and graduate students. Starting from the Oral History in composition with a photo essay, we intend to clarify the relevance of the methodology chosen for the field of education and for qualitative research, discussing how this process of telling-creating, which involves exercises of sensitivity and attention, contributes for more humanized health training and for the quality of life of the participants. We believe that this proposal, combining interview and photography, in a deep connection between researcher and collaborator, by putting “soul, eye and hand” to work on the same creation, enhances the narrative capacity, thus opening a large window for human experience.
Downloads
References
ALMEIDA, Juniele Rabêlo de; AMORIM, Maria Aparecida Blaz Vasques; BARBOSA, Xênia de Castro. Performance e objeto biográfico: questões para a História Oral de vida. Oralidades, Revista de História Oral, São Paulo, n. 2, p. 101-109, jul./dez. 2007.
BARRETO, Valéria P. de C.; FERREIRA, Simone C. M.; CORREIA, Dayse Mary da S. Estresse ocupacional na enfermagem e mindfulness: o que há de novo?. Revista Enfermagem Atual InDerme, Rio de Janeiro, v. 80, n. 18, 8 abr. 2019. Disponível em <https://revistaenfermagematual.com.br/index.php/revista/article/view/346>. Acesso em: 27 fev. 2020.
BARTHES, Roland. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.
BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 197-221.
BITTAR, Yuri; SOUSA, Maria Sharmila Alina de; GALLIAN, Dante Marcello Claramonte. A experiência estética da literatura como meio de humanização em saúde: o Laboratório de Humanidades da Escola Paulista de Medicina, Universidade Federal de São Paulo. Interface (Botucatu), Botucatu, v. 17, n. 44, p. 171-186, mar. 2013. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832013000100014&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 17 fev. 2020.
BOM MEIHY, José Carlos Sebe. Manual de História Oral. 5. ed. São Paulo: Loyola, 2005.
BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. In: Revista Brasileira de Educação Jan/Fev/Mar/Abr 2002 Nº 19. P. 20-28. Disponível em <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf>. Acesso em: 16 mai. 2014.
CHARON, Rita; SHIP, Amy; ASCH, Steven M.. Arts, Humanities, Medicine, and Discovery: a Creative Callings. Journal of General Internal Medicine, volume 35, pg. 407–408, 2020. Disponível em: <https://doi.org/10.1007/s11606-019-05513-6> Acesso em: 27 fev. 2020.
DEMARZO, Marcelo; GARCIA-CAMPAYO, Javier. Mindfulness Aplicado à Saúde (Mindfulness for Health). PROMEF - Programa de Atualização em Medicina de Família e Comunidade (SBMFC), Ciclo 12, v. 1. Porto Alegre: Artmed Panamericana, 2017. p. 125-64. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/317225586_Mindfulness_Aplicado_a_Saude_Mindfulness_for_Health>. Acesso em: 27 fev. 2020.
DIETRICH, Ana Maria. História Oral e Fotografia: desafios metodológicos. Contemporâneos, Revista de História Contemporânea, n. 1, [s.p], nov-abr-2008. Disponível em: <https://www.revistacontemporaneos.com.br/n1/pdf/ho_fotografia.pdf>. Acesso em: 27 fev. 2020.
FIUZA, Beatriz Cunha; PARENTE, Cristiana. O conceito de Ensaio Fotográfico. Discursos Fotográficos, Londrina, v. 4, n. 4. p 161-176, 2008. Disponível em: <http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/1511>. Acesso em: 17 fev. 2020.
GALLIAN, Dante Marcello Claramonte, PONDÉ, Luiz Felipe; RUIZ, Rafael. Humanização, humanismos e humanidades: problematizando conceitos e práticas no contexto da saúde, Revista Internacional de Humanidades Médicas, v. 1, n. 1, p. 5-15, 2012.
KARR, Andy; WOOD, Michael. The Practice of Contemplative Photography: Seeing the World with Fresh Eyes. Boston: Shambhala Pub., Boston, 2011.
KOSSOY, Boris. Fotografia e História. 5. ed. rev. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2014.
MORAES, Suely de Oliveira. Experiências de pescadores artesanais de Piratininga: história oral de vida. 2019. 132 f. Dissertação (Mestrado em Letras e Ciências Humanas) - Universidade do Grande Rio, Duque de Caxias, 2019. Disponível em:
<http://tede.unigranrio.edu.br/handle/tede/351>. Acesso em: 4 fev. 2020.
NOBRE, Itamar de Moraes. A fotografia como narrativa visual. Revista Inter-Legere, n. 5, p. 66-82, 3 dez. 2013. Disponível em: <https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/4572/3735>. Acesso em: 4 fev. 2020.
NOGUEIRA, Alane da Silva Costa; SILVA, Priscila Teixeira da. Memória e história de vida de três mulheres e o papel socio-historico na construção da comunidade tabua em Guanambiba. Revista Educação e Ciências Sociais, Salvador, v. 1, n. 1, p. 93-111, 2018. Disponível em:
<http://www.revistas.uneb.br/index.php/cienciassociais/article/view/5550>. Acesso em: 4 fev. 2020.
SEAWRIGHT, Leandro. Etno-história-oral: a sobrevivência de uma indígena Kaingang à época da ditadura militar brasileira. religião e protagonismo. Fronteiras, [S.l.], v. 19, n. 34, p. 280-301, dez. 2017. Disponível em: <http://ojs.ufgd.edu.br/index.php/FRONTEIRAS/article/view/7601/4188>. Acesso em: 4 fev. 2020.
SEIBEL, Bruna Larissa; DESOUSA, Diogo; KOLLER, Silvia Helena. Adaptação Brasileira e Estrutura Fatorial da Escala 240-item VIA Inventory of Strengths. Psico-USF, Itatiba, v. 20, n. 3, p. 371-383, dec. 2015. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-82712015000300371&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 4 fev. 2020.
SONTAG, Susan. O Mundo-imagem. In: Ensaios sobre a fotografia. Trad. de Joaquim Paiva. Rio de janeiro: Arbor, 1981.
ZAN, Dirce Djanira Pacheco e. Fotografia, currículo e cotidiano escolar. Pro-Posições, Campinas , v. 21, n. 1, p. 149-161, abr. 2010 . Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072010000100010&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 04 fev. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Yuri Bittar, Flavia Liberman, Dante Marcello Claramonte Gallian
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Statement
The Educação, Artes e Inclusão is a journal that follows the Free Access Policy. The articles published by the journal are free of charge, intended for educational and non-commercial applications. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the Educação, Artes e Inclusão Journal or the Educação, Artes e Inclusão Research Group.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
(A) Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(B) Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(C) This journal provides public access to all of its content, as this allows for greater visibility and scope of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt and create from your work for non-commercial purposes, and although new work must give you due credit and cannot be used for business purposes, users do not have to license such derivative works under the same terms.