Telling-creating: research and testimony on photography, meditation and health education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19843178182023272

Keywords:

mindfulness, oral life history, photo essay, portrait, contemplative photography

Abstract

This article ains to present and discuss a methodological path, the interview-photographic essay, which proposes an approximation between art, education and research, inserted in an still in progress research, whose scope is the use of contemplative photography in higher education in health, presented as an action in a public university, in the form of discipline offered to undergraduate and graduate students. Starting from the Oral History in composition with a photo essay, we intend to clarify the relevance of the methodology chosen for the field of education and for qualitative research, discussing how this process of telling-creating, which involves exercises of sensitivity and attention, contributes for more humanized health training and for the quality of life of the participants. We believe that this proposal, combining interview and photography, in a deep connection between researcher and collaborator, by putting “soul, eye and hand” to work on the same creation, enhances the narrative capacity, thus opening a large window for human experience.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yuri Bittar, Federal University of São Paulo

Doutorando no programa INTERDISCIPLINAR EM CIÊNCIAS DA SAÚDE do Campus Baixada Santista da Universidade Federal de São Paulo, UNIFESP. É mestre em Ensino em Ciências pelo CEDESS-UNIFESP, graduado em Desenho Industrial (Mackenzie) e História (USP). Pesquisa e desenvolve a Fotografia Contemplativa, sendo um dos pioneiros deste tipo de fotografia no Brasil e autor de diversos artigos sobre o tema. É instrutor de Mindfulness certificado pelo Mente Abeta-UNIFESP, e coordenador do Laboratório de Humanidades e pesquisador no Centro de História e Filosofia das Ciências da Saúde CeHFi-UNIFESP. Coordena o projeto de extensão Fotografia e Cultura para Todos, que leva aulas de fotografia especialmente para crianças em tratamento oncológico, mas também idosos e jovens. Áreas de atuação: Ensino da Fotografia, Mindfulness, Meditação, Fotografia Contemplativa, Humanidades e Humanização, Ensino em Ciências da Saúde, Laboratório de Humanidades. 

References

ALMEIDA, Juniele Rabêlo de; AMORIM, Maria Aparecida Blaz Vasques; BARBOSA, Xênia de Castro. Performance e objeto biográfico: questões para a História Oral de vida. Oralidades, Revista de História Oral, São Paulo, n. 2, p. 101-109, jul./dez. 2007.

BARRETO, Valéria P. de C.; FERREIRA, Simone C. M.; CORREIA, Dayse Mary da S. Estresse ocupacional na enfermagem e mindfulness: o que há de novo?. Revista Enfermagem Atual InDerme, Rio de Janeiro, v. 80, n. 18, 8 abr. 2019. Disponível em <https://revistaenfermagematual.com.br/index.php/revista/article/view/346>. Acesso em: 27 fev. 2020.

BARTHES, Roland. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BENJAMIN, Walter. O narrador: considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1994. p. 197-221.

BITTAR, Yuri; SOUSA, Maria Sharmila Alina de; GALLIAN, Dante Marcello Claramonte. A experiência estética da literatura como meio de humanização em saúde: o Laboratório de Humanidades da Escola Paulista de Medicina, Universidade Federal de São Paulo. Interface (Botucatu), Botucatu, v. 17, n. 44, p. 171-186, mar. 2013. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832013000100014&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 17 fev. 2020.

BOM MEIHY, José Carlos Sebe. Manual de História Oral. 5. ed. São Paulo: Loyola, 2005.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. In: Revista Brasileira de Educação Jan/Fev/Mar/Abr 2002 Nº 19. P. 20-28. Disponível em <http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf>. Acesso em: 16 mai. 2014.

CHARON, Rita; SHIP, Amy; ASCH, Steven M.. Arts, Humanities, Medicine, and Discovery: a Creative Callings. Journal of General Internal Medicine, volume 35, pg. 407–408, 2020. Disponível em: <https://doi.org/10.1007/s11606-019-05513-6> Acesso em: 27 fev. 2020.

DEMARZO, Marcelo; GARCIA-CAMPAYO, Javier. Mindfulness Aplicado à Saúde (Mindfulness for Health). PROMEF - Programa de Atualização em Medicina de Família e Comunidade (SBMFC), Ciclo 12, v. 1. Porto Alegre: Artmed Panamericana, 2017. p. 125-64. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/317225586_Mindfulness_Aplicado_a_Saude_Mindfulness_for_Health>. Acesso em: 27 fev. 2020.

DIETRICH, Ana Maria. História Oral e Fotografia: desafios metodológicos. Contemporâneos, Revista de História Contemporânea, n. 1, [s.p], nov-abr-2008. Disponível em: <https://www.revistacontemporaneos.com.br/n1/pdf/ho_fotografia.pdf>. Acesso em: 27 fev. 2020.

FIUZA, Beatriz Cunha; PARENTE, Cristiana. O conceito de Ensaio Fotográfico. Discursos Fotográficos, Londrina, v. 4, n. 4. p 161-176, 2008. Disponível em: <http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/discursosfotograficos/article/view/1511>. Acesso em: 17 fev. 2020.

GALLIAN, Dante Marcello Claramonte, PONDÉ, Luiz Felipe; RUIZ, Rafael. Humanização, humanismos e humanidades: problematizando conceitos e práticas no contexto da saúde, Revista Internacional de Humanidades Médicas, v. 1, n. 1, p. 5-15, 2012.

KARR, Andy; WOOD, Michael. The Practice of Contemplative Photography: Seeing the World with Fresh Eyes. Boston: Shambhala Pub., Boston, 2011.

KOSSOY, Boris. Fotografia e História. 5. ed. rev. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2014.

MORAES, Suely de Oliveira. Experiências de pescadores artesanais de Piratininga: história oral de vida. 2019. 132 f. Dissertação (Mestrado em Letras e Ciências Humanas) - Universidade do Grande Rio, Duque de Caxias, 2019. Disponível em:

<http://tede.unigranrio.edu.br/handle/tede/351>. Acesso em: 4 fev. 2020.

NOBRE, Itamar de Moraes. A fotografia como narrativa visual. Revista Inter-Legere, n. 5, p. 66-82, 3 dez. 2013. Disponível em: <https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/4572/3735>. Acesso em: 4 fev. 2020.

NOGUEIRA, Alane da Silva Costa; SILVA, Priscila Teixeira da. Memória e história de vida de três mulheres e o papel socio-historico na construção da comunidade tabua em Guanambiba. Revista Educação e Ciências Sociais, Salvador, v. 1, n. 1, p. 93-111, 2018. Disponível em:

<http://www.revistas.uneb.br/index.php/cienciassociais/article/view/5550>. Acesso em: 4 fev. 2020.

SEAWRIGHT, Leandro. Etno-história-oral: a sobrevivência de uma indígena Kaingang à época da ditadura militar brasileira. religião e protagonismo. Fronteiras, [S.l.], v. 19, n. 34, p. 280-301, dez. 2017. Disponível em: <http://ojs.ufgd.edu.br/index.php/FRONTEIRAS/article/view/7601/4188>. Acesso em: 4 fev. 2020.

SEIBEL, Bruna Larissa; DESOUSA, Diogo; KOLLER, Silvia Helena. Adaptação Brasileira e Estrutura Fatorial da Escala 240-item VIA Inventory of Strengths. Psico-USF, Itatiba, v. 20, n. 3, p. 371-383, dec. 2015. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-82712015000300371&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 4 fev. 2020.

SONTAG, Susan. O Mundo-imagem. In: Ensaios sobre a fotografia. Trad. de Joaquim Paiva. Rio de janeiro: Arbor, 1981.

ZAN, Dirce Djanira Pacheco e. Fotografia, currículo e cotidiano escolar. Pro-Posições, Campinas , v. 21, n. 1, p. 149-161, abr. 2010 . Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-73072010000100010&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 04 fev. 2020.

Published

2023-12-31

How to Cite

BITTAR, Yuri; LIBERMAN, Flavia; GALLIAN, Dante Marcello Claramonte. Telling-creating: research and testimony on photography, meditation and health education. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 19, n. 2, p. 072–095, 2023. DOI: 10.5965/19843178182023272. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/19613. Acesso em: 21 nov. 2024.