Photography, teaching and inclusion: Experience report with visually impaired students.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/198431782012024e0059

Keywords:

photography, soundspace, visual impairment, accessibility

Abstract

It’s apparently nonsense to ponder the construction of images for people with visual impairments, especially when such subjects are the authors of the imagery production. Against this idea, we present some results of the university extension project A Fotografia e Sentir. The actions involving teaching and photographic practice with students from IEACN - Institute of Education and Assistance to the Blind of the Northeast, located in the city of Campina Grande – Paraíba (Brazil). The text proposes a debate on didactic and methodological resources with a focus on accessibility and inclusion, the use of multisensoriality for the construction of imagery when exploring auditory and tactile stimuli, as also the importance of providing the role of emitter and creative source to the visually impaired student. We aim to encourage autonomous subjects and builders of their own knowledge, therefore, we present an experience report on the development of autonomy and photographic perception of students with visual impairment, that, by producing images, stimulated body awareness and explored their perceptions, indicating the process as possible methodological approach to inclusive photographic technique. The theoretical path involved Barbosa (1999, 2007), Vygotsky (1997), Schafer (2003), Merleau-Ponty (1994), Alves (2009) among others. 

Downloads

Author Biographies

Ian Costa, Federal University of Campina Grande

Mestre em Comunicação (Culturas Midiáticas Audiovisuais) pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal da Paraíba. Possui graduação em Arte e Mídia pela Universidade Federal de Campina Grande (2011) e especialização em Metodologia do Ensino em Artes pelo Centro Universitário Internacional Uninter. Tem experiência no ensino das artes aplicadas à mídia, principalmente nas áreas de áudio (captação e desenho de som), fotografia (ênfase em fotojornalismo, publicidade e fotografia artística) e cinema (ênfase em direção, roteiro e som). Desenvolve pesquisas nas áreas de arte inclusiva, Remix, Cibercultura, Relação Imagem-Música . Professor do curso de Bacharelado em Arte e Mídia da Universidade Federal de Campina Grande na área de Áudio e Tecnologia.

Cristianne Melo, Federal University of Campina Grande

Mestre em Comunicação (UFPE), especialista em Artes Visuais, bacharel em Arte e Mídia (UFCG), Jornalista (UEPB). Professora efetiva na Universidade Federal de Campina Grande no curso de Bacharelado em Arte e Mídia, na área de Estética e História da Arte, com ênfase em Artes Visuais.  Suas pesquisas e práticas estão relacionadas à Fotografia, Artes Visuais e Publicidade. Atualmente investiga a prática fotográfica realizada por pessoas com deficiência visual.

References

ALVES, Jefferson Fernandes. O olhar pelo tato e pela voz: não vidência, fotografia e prática docente. Educação em Questão, v. 27, n. 13, 2006

_____.. Deficiência visual e fotografia: o olhar pelo som, pelo tato e pela palavra alheia. In: CONGRESSO BRASILEIRO MULTIDISCIPLINAR DE EDUCAÇÃO ESPECIAL, 5., 2009, Londrina. Anais [...]. Londrina: Uel, 2009. p. 1127-1134.

BAVCAR, Evgen. O ponto zero da fotografia. VSA art do Brasil, 2000. Disponível em: <https://dobrasvisuais.files.wordpress.com/2010/08/a-luz-e-o-cego.pdf>. Acesso: 18 dez 2020.

D´AVILA, Renato. Teco Barbero revela mistérios da fotografia cega. Novo olhar, G1-Sergipe, 2017. Disponível em: <http://g1.globo.com/se/sergipe/blog/novo-olhar/post/teco-barbero-revela-misterios-da-fotografia-cega.html>. Acesso em: 10. fev. 2021.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. 2. ed. São Paulo: 34, 2010.

DONDIS, A. Donis. Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

DUARTE JUNIOR, João Francisco. Por que arte-educação? 6. ed. Campinas: Papirus, 2012.

DUBOIS, Philippe. O ato fotográfico e outros ensaios. Campinas: Papirus, 2012.

FOULKES, Benjamin Mayer. Más allá de la mirada. Disponível em: . Acesso em: 10. dez. 2020.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Annablume, 2011.

JANELA da Alma. Direção de Direção de João Jardim e Walter Carvalho. São Paulo: Dueto Filmes, 2001. (73 min.), DVD, son., color.

KOSMINSKY, D. Visualidade e visualização: olhar, imagem e subjetividade. In: SZANIECKI, B. et. al. Dispositivo fotografia e contemporaneidade. Rio de Janeiro: NAU, 2013.

MAIA, João. Conheça João Maia, o fotógrafo cego, 2017. Disponível em: <https://college.canon.com.br/blog/conheca-joao-maia-o-fotografo-cego-56>. Acesso em: 10. dez. 2019.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

NUNES, Sylvia; LOMÔNACO, José Fernando Bitencourt. O aluno cego: preconceitos e potencialidade. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 55-64, jun. 2010. Semestral.

OLIVEIRA, João Ganzarolli. Do essencial invisível: arte e beleza entre os cegos. Rio de Janeiro: Revan Faperj, 2002.

IBGE. Censo Demográfico 2010: características gerais da população, religião e pessoas com deficiência. Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: <https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/populacao/9662-censo-demografico-2010.html?edicao=9749&t=destaques >. Acesso em: 18. jan. 2020.

RATTON, Miguel B. Fundamentos de áudio. 2 ed. Rio de Janeiro: Music Center, 2007.

RODRIGUEZ, Ángel. A dimensão sonora da linguagem audiovisual. São Paulo: SENAC São Paulo, 2006.

SCHAEFFER, Pierre. Ensaio sobre o rádio e o cinema: estética e técnica das artes-relé 1941-1942. Belo Horizonte: UFMG, 2010.

SCHAEFFER, Pierre. Tratados de los objetos musicales. Madrid: Alianza, 1988.

SCHAFER, R. Murray. O ouvido pensante. São Paulo: UNESP, 2003.

VYGOTSKI, Lev. S. Fundamientos da defctologia: obras escogidas V. Madrid: Visor, 1997.

Published

2024-07-12

How to Cite

COSTA, Ian; MELO, Cristianne. Photography, teaching and inclusion: Experience report with visually impaired students. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 20, n. 1, p. e0059, 2024. DOI: 10.5965/198431782012024e0059. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/17451. Acesso em: 8 jun. 2025.