Performativity and deviation: creative and pedagogical processes in performing arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/19843178182022e0024

Keywords:

theater, performance, deviation

Abstract

This work integrates a research on deviation strategies in contemporary theater. The objective of the study is, through the analysis of works and processes, to reflect on dramaturgical and scenic composition procedures that devia-te from traditional poetics. This paper particularly discusses experiences developed in the Theatrical Direction Laboratory: Theater, Rite and Performance, componente of the Bachelor of Theatrical Direction of the Federal University of Bahia School of Theater. The purpose of the component is that, with the guidance of the teacher-researcher, the student-artists develop an experience of theatrical direction with hybrid scenic processes that transits in diverse artistic territories. The component's basic bibliography covers topics such as Antonin Artaud and the Theater of Cruelty; Jerzy Grotowski and Teatro Pobre; Renato Cohen and the Language of Performance in Brazil. The theoretical-methodological perspective is based on the notions of performativity and theatricality which, in turn, transit between different fields of knowledge such as anthropology, linguistics and sociology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Alberto Lima Sanches, Federal University of Bahia

Doutor e mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas (PPGAC) da Universidade Federal da Bahia (UFBA) e bacharel em Comunicação Social pela Universidade Católica do Salvador (UCSAL). Profissionalizou-se na área de Artes Cênicas, com ênfase em Dramaturgia, Encenação e Iluminação. É professor adjunto da Escola de Teatro (Departamento de Técnicas do Espetáculo) e do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da UFBA.

References

ARTAUD, Antonin. O teatro e seu duplo. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

__________. Linguagem e vida. São Paulo: Perspectiva, 2014.

AUSTIN, John Langshaw. Quando dizer é fazer. Porto Alegre: Artes Médicas: 1990.

COHEN, Renato. Performance como linguagem. São Paulo: Perspectiva, 2013.

__________. Work in progress na cena contemporânea: criação, encenação e recepção. São Paulo: Perspectiva, 2004.

FÉRAL, Josette. Por uma poética da performatividade: o teatro performativo. Sala Preta, v.8, p.197-210, 28 nov. 2008. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/download/57370/60352/>. Acesso em: 18 fev. 2020.

FERNANDES, Silvia. Teatralidade e performatividade na cena contemporânea. Repertório Teatro & Dança, ano 14, n.16, p.11-23, jun. 2011. Disponível em: <https://portalseer.ufba.br/index.php/revteatro/article/view/5391/3860>. Acesso em: 18. Fev. 2020.

FERNANDES, Silvia; GUINSBURG, J.. Prefácio. In: ARTAUD, Antonin. Linguagem e vida. São Paulo: Perspectiva, 2014.

GLUSBERG, Jorge. A arte da performance. São Paulo: Perspectiva, 2013.

GROTOWSKI, Jerzy. Em busca de um teatro pobre. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1976.

LEHMANN, Hans-Thies. Teatro pós-dramático. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

PAVIS, Patrice. Dicionário de teatro. São Paulo: Perspectiva, 2011.

__________. Dicionário da performance e do teatro contemporâneo. São Paulo: Perspectiva, 2017.

SARRAZAC, Jean-Pierre et al. (Org.). Léxico do drama moderno e contemporâneo. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

SARRAZAC, Jean-Pierre. O futuro do drama. Porto: Campos das Letras, 2002.

__________. Sobre a fábula e o desvio. : Rio de Janeiro: 7Letras: Teatro do Pequeno Gesto, 2013.

__________. Poética do drama moderno: de Ibsen a Koltès. São Paulo: Perspectiva, 2017.

SCHECHNER, Richard. Performance e antropologia de Richard Schechner. Rio de Janeiro: Mauad X, 2012.

SLOWIAK, James; CUESTA, Jairo. Jerzy Grotowski. São Paulo: É Realizações, 2013.

SZONDI, Peter. Teoria do drama moderno (1880-1950). São Paulo: Cosac Naify, 2011.

Published

2022-04-12

How to Cite

SANCHES, João Alberto Lima. Performativity and deviation: creative and pedagogical processes in performing arts. Journal of Education, Arts, and Inclusion, Florianópolis, v. 18, p. e0024, 2022. DOI: 10.5965/19843178182022e0024. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/15870. Acesso em: 17 jul. 2024.