Inclusive education in children's education: exploratory study in a cityat the state of Goiás-Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5965/19843178172021e0015Keywords:
inclusion, early childhood education, deficiency, clinical report, diagnosisAbstract
Or present study subject as subject to presence of children with deficiency in Infant Education. The objective of the research is to know how the insertion of sessions occurs in some of our children's education centers. A bibliographic research was carried out in books, scientific articles, dissertations, magazines and, law. Subsequently, an exploratory study I have as resources for the collection of given interviews and questionnaires. A research was carried out in a Child Education Center (CEC), in a municipality of the state of Goiás, Brazil. Participating in the study to the municipal coordinator of the inclusion in Infant Education, to the diretor of the CEC, as seven pedagogues and five support teachers of the same center. The results found show that more and more children with deficiencies are being enrolled in Early Childhood Education and receiving CEC as an award “in hands”. In the meantime, this document can not be a prerequisite for inclusion, but we acknowledge its value for or refer two students to specialized professionals. We conclude that each day that passes the education professions in the municipalities are more aware of their role in the insertion of people with deficiencies, however, there is a long way to go so that the measures established in our law documents on to inclusion of regular schools.
Downloads
References
ALVES, Teixeira Tatiane. O Laudo Clínico, a sala de aula e o professor. Revista Digital Tendência Inclusiva. 2017. Disponível em: https://www.tendenciainclusiva.com.br/single-post/2017/11/19/O-LAUDO-CL%C3%8DNICO-A-SALA-DE-AULA-E-O-PROFESSOR. Acesso em: 20 mai. 2018.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. 1. ed. São Paulo/SP: Edições 70, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação, Secretária de Educação Especial. A inclusão escolar de alunos com necessidades educacionais especiais- DEFICIÊNCIA FÍSICA. Brasília, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/deffisica.pdf. Acesso em: 20 set. 2018.
BRASIL. LEI Nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: 23/12/1996.
BRASIL. A Consolidação da Inclusão Escolar no Brasil (2003 a 2016). Ministério da Educação, 2016. Disponível em: http://www.ufpb.br/cia/contents/manuais/a-consolidacao-da-inclusao-escolar-no-brasil-2003-a-2016.pdf. Acesso em: 12 set. 2018.
BRASIL. Lei nº 13.146 Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília: Diário Oficial da União: 07/07/2015.
BRASIL. A consolidação da inclusão escolar no Brasil (2003 a 2016). Ministério da Educação; Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão; Diretoria de Políticas de Educação Especial. Disponível em: http://www.ufpb.br/cia/contents/manuais/a-consolidacao-da-inclusao-escolar-no-brasil-2003-a-2016.pdf. Acesso em: 12 set. 2018.
CRUZ, Mara Lúcia Reis Monteiro da. Estratégias Pedagógicas para Alunos com Dificuldades de Aprendizagem. Rio de Janeiro, 2014.
DINIZ, Debora. O que é Deficiência. São Paulo: Brasiliense, 2007.
FAVA, Maria Augusta Avença. Dificuldades de Aprendizagem: percepções e atitudes dos professores de 1º Ciclo do Ensino Básico. Dissertação (Mestrado) - Instituto Superior de Educação e Ciências. Lisboa – Portugal. Outubro, 2011.
FIGUEIREDO, Mirela de Oliveira; MATSUKURA, Thelma Simões; EMMEL, Maria Luísa Guillaumon. Práticas de identificação e estratégias de ensino para alunos com dificuldades de aprendizagem. Revista FSA, Teresina, v. 10, n. 2, p. 116-130, abr./jun. 2013.
FLEITH, Denise de Souza. Educação infantil: saberes e práticas da inclusão - altas habilidade/superdotação. 4. ed. Brasília: MEC, Secretaria de Educação Especial, 2006.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2008.
GOMES, Ana Maria Salgado; TERÁN Nora Espinosa. Transtornos de Aprendizagem e Autismo. Equipe Cultural, 2014.
GUGEL, Maria Aparecida. A pessoa com deficiência e sua relação com a história da humanidade. 2008. Disponível em: http://www.ampid.org.br/ampid/Artigos/PD_Historia.php. Acesso em: 12 mai. 2018.
INSTITUTO ABCD. Dificuldades e Transtornos de Aprendizagem: por que o aluno não aprende? 2013. Disponível em: http://www.institutoabcd.org.br/portal/arquivos/1372103012_modulo_2_final_webv8.1.pdf. Acesso em: 10 mai. 2018.
JANNUZZI, Gilberta de Martinho. A educação do deficiente no Brasil: dos primórdios ao início do século XXI. Campinas: Autores Associados, 2004.
JOSÉ, Elisabete da Assunção; COELHO, Maria Teresa. 13. ed. Problemas de aprendizagem. São Paulo: Editora Ática, 2011.
LOPES, Ivair Ximenes. A Sétima Cruzada. 2012. Disponível em: http://blog.msmacom.com.br/a-setima-cruzada/. Acesso em: 18 mai. 2018.
MALUF, Maria Irene. Crianças com Dificuldade de Aprendizagem. Direcional Escolas - Revista do Gestor Escolar. 2013. Disponível em: https://direcionalescolas.com.br/criancas-com-dificuldade-de-aprendizagem/. Acesso em: 20 mai. 2018.
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: o que é? por quê? como fazer? São Paulo: Moderna, 2003.
MORAES, Deisy Nara Machado. Diagnóstico e Avaliação Psicopedagógica. Revista de Educação do IDEAU v.5, n.10, jan./jun. 2010.
NASCIMENTO, Maria Inês Corrêa [et al.]. Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais [recurso eletrônico]: DSM-5. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2014.
NUNES, Ana Silvia Duarte; CHAHINI, Thelma Helena Costa. A relevância da estimulação precoce à inclusão social e educacional de crianças com deficiência e de risco ambiental nas creches de tempo integral. III CONEDU (Congresso Nacional de Educação) 2016. Disponível em: https://editorarealize.com.br/revistas/conedu/trabalhos/TRABALHO_EV056_MD1_SA17_ID402_05032016005754.pdf. Acesso em: 7 mai. 2018.
OLIVEIRA, Josivania Feliciano. Dificuldades de Aprendizagem na Educação Infantil. Campina Grande: Universidade Estadual da Paraíba, 2014.
PAGANELLI, Raquel. O papel da escola quando há hipótese de diagnóstico de deficiência. 2018. Disponível em: http://diversa.org.br/artigos/o-papel-da-escola-quando-ha-hipotese-de-diagnostico-de-deficiencia. Acesso em: 20 mai. 2018.
RODRIGUES, Alba Simone Nunes Viana [et al.]. Dificuldades de Aprendizagem em Sala de Aula: atuação do professor e estratégias de intervenção. Revista do Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica./Universidade Federal do Piauí, Teresina, v. 3, n. 1, p. 30-34, jan./jun. 2015.
PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS Ernani Cesar de. Metodologia do Trabalho Científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. 2. ed. Rio Grande do Sul: Feevale, 2013.
SANCHES, Isabel; TEODORO, Antônio. Da integração à inclusão escolar: cruzando perspectivas e conceitos. Revista Lusófona de Educação. 2006, 8, p. 63-83.
SILVA, Aline Maira. Educação Especial e inclusão escolar. Curitiba/PR: Editora Intersaberes. 2012.
SILVA, C. P.; BORGES, R. L.; PAIVA, L. D. Acessibilidade de alunos com deficiência nas aulas de Educação Física. Beau-Bassin/Maurícias: NEA, 2018.
SPINELLO, Naiara Carla. As dificuldades de aprendizagem encontradas na Educação Infantil. Revista de Educação do Ideau. v. 9, n. 20, jul./dez. 2014.
STEFANELLO, Maristela dos Santos Ferreira. Inclusão do aluno com Síndrome De Down no Ensino Regular. SIDROL NDIA/MS 2010. Disponível em: http://maristelastefanello.blogspot.com/2010/10/sindrome-de-down_2158.html. Acesso em: 21 set. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Rosângela Lopes Borges

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Statement
The Educação, Artes e Inclusão is a journal that follows the Free Access Policy. The articles published by the journal are free of charge, intended for educational and non-commercial applications. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the Educação, Artes e Inclusão Journal or the Educação, Artes e Inclusão Research Group.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
(A) Authors retain the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(B) Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this magazine.
(C) This journal provides public access to all of its content, as this allows for greater visibility and scope of published articles and reviews. For more information on this approach, visit the Public Knowledge Project.
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. This license allows others to remix, adapt and create from your work for non-commercial purposes, and although new work must give you due credit and cannot be used for business purposes, users do not have to license such derivative works under the same terms.