Drawing at Visual Art’s teachers education: reflections from Designare

Autores

  • Flávia Pedrosa Vasconcelos Universidade Federal de Santa Maria image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/1984317815022019007

Palavras-chave:

artes visuais, desenho, educação artística

Resumo

This work aims to present some reflections of my PHD research, with the title Designare: pontes artistico/educativas na formação docente em Artes Visuais. This research sought to build an interpretation about the Drawing and its teaching in the Visual Arts teachers education, questioning the "how to draw" and the "not knowing how to draw" in the view of the teachers who teach in this area at the university. At the methodological process, based the investigative ways in three research methodologies of Educational Research Based on Visual Arts (Viadel, 2005): Narrative, Autoetnography and A/r/tography and with research in specialized literature, problematization and justification in narrative memory and interviews making  with professors who teach Drawing in graduation courses in the area of Visual Arts at the University of Porto - UPORTO and at the Federal University of the Valley of São Francisco – UNIVASF. Focused on the understanding of the influence of drawing discourses and from drawings as visual narratives on teaching/learning of teachers practices in Visual Arts as rethinking historical issues in curricula, I analyzed issues of pedagogical practices of university professors and their repercussions on contemporary Visual Arts Teachers Education in Brazil and Portugal.

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Biografia do Autor

Flávia Pedrosa Vasconcelos, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Educação Artística pela Universidade do Porto - Portugal, bolsista CAPES Doutorado Pleno no Exterior. Diplomação reconhecida no Doutorado em Arte e Cultura Visual da Universidade Federal de Goiás - UFG. Mestra em Artes Visuais - UFPB/UFPE, linha: Ensino das Artes Visuais no Brasil, com pós Lato sensu em Arte-Educação e Língua Portuguesa pela Universidade Regional do Cariri - URCA, graduada em Artes Plásticas com habilitação para o ensino de Arte pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE. No Curso de Licenciatura em Artes Visuais da Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF, é responsável por disciplinas na área de Teoria e Prática de Ensino em Artes Visuais.

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Publicado

01-04-2020

Como Citar

VASCONCELOS, Flávia Pedrosa. Drawing at Visual Art’s teachers education: reflections from Designare. Revista Educação, Artes e Inclusão, Florianópolis, v. 16, n. 2, p. 007–025, 2020. DOI: 10.5965/1984317815022019007. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/12257. Acesso em: 26 dez. 2024.