Dictionary of Sounds in the Theater: Motivations, Challenges, and Strategies
DOI:
https://doi.org/10.5965/1414573103562025e0207Keywords:
dictionary, soundscapes, performing arts, terms, conceptsAbstract
The research project titled " Sounds in the Theater: terms and concepts" aims to collectively develop entries for a homonymous dictionary, unprecedented in the Lusophone world, through a terminological and conceptual investigation of the vocabulary of sound in performing arts. The project began in 2021 and currently involves 90 researchers affiliated with 38 educational institutions from all 5 (five) regions of the country. This article aims to present the main motivations, as well as the challenges and strategies that have permeated the process so far.
Downloads
References
ALMEIDA, Gil Roberto; LIGNELLI, César. No Marulhar das Glossolalias em Artaud. Revista Brasileira de Estudos da Presença. Porto Alegre, v. 6, n. 1, p. 71–93, 2022. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/55254. Acesso em: 16 nov. 2025.
BANUELAS, Roberto. Diccionario del cantante: Terminología clásica, vocal, musical y cultural. Ciudad de México: Editorial Trillas Sa De Cv, 2009.
BARBA, Eugênio; SAVARRESE, Nicola. A Arte Secreta do Ator: dicionário de antropologia teatral. Campinas: Hucitec e Editora da Unicamp, 1995.
BASSO, Alberto. Dizionario Enciclopedico Della Musica e Dei Musicisti. I Titoli e i Personaggi. Turim: Utet, 1999.
BELY, Andrei. Glossolalia: A poem about sound. New York: Pforte Verlag, 2003.
BORBA, Francisco da Silva. Organização de Dicionários: uma introdução à lexicografia. São Paulo: UNESP, 2003.
CERTEAU, Michel de. A Fábula Mística Volume I - Século XVI e XVII: Séculos XVI e XVII. Volume II. Forense: Rio de Janeiro, 2015.
CHAVES, Marcos Machado. LIGNELLI, César. Ex-pressão musical: universo de nó tonal. Rio de Janeiro: Multifoco, 2025.
CAVARERO, Adriana. Vozes Plurais - Filosofia da expressão vocal. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.
DAVINI, Silvia. Dossiê - Som, Palavra e Performance II. Revista VIS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Artes da UnB [S. l.], v. 8, n. 2, 2009.
ESTEBAN, Maria Paz Sandín. Investigación Cualitativa en Educación: fundamentos y tradiciones. Madrid: McGRAW-Hill/Interamericana de España, 2003.
FOUREZ, Gerard. A construção das ciências: introdução à filosofia e à ética das ciências. São Paulo: Unesp, 1995.
GUINSBURG, Jacob; FARIA, João Roberto; LIMA, Mariângela Alves de. Dicionário de Teatro Brasileiro: temas, formas e conceitos. São Paulo: Perspectiva: Sesc São Paulo, 2006.
HONEGGUER, Marc; PREVOST, Paul. Dictionnaire des œuvres de l'art vocal - Tome 1. Paris: Bordas Editions, 1993a.
HONEGGUER, Marc; PREVOST, Paul. Dictionnaire des œuvres de l'art vocal - Tome 2. Paris: Bordas Editions, 1993b.
HONEGGUER, Marc; PREVOST, Paul. Dictionnaire des œuvres de l'art vocal - Tome 3. Paris: Bordas Editions, 2003.
HORST, Leuchtmann. Wörterbuch Musik / Dictionary of Terms in Music: Englisch – Deutsch. Metz: J.B. Metzler Verlag, 2000.
OLIVEIRA JÚNIOR, Antônio Wellington de. Glossolalia: Voz e Poesia. São Paulo: EDUC; FAPESP; Omni, 2004.
KOUDELA, Ingrid Dormien; ALMEIDA JUNIOR, José Simões de. Léxico de pedagogia do teatro. São Paulo: Perspectiva: Escola de Teatro, 2015.
LARRUE, Jean-Marc; MERVANT-ROUX, Marie-Madeleine. Théâtre: le lieu où l’on entend. L’Annuaire théâtral, numéro 56-57, 2014, p. 17–45. https://doi.org/10.7202/1037326ar. Acesso em: 18 nov. 2025.
LAVILLE, Christian & DIONNE, Jean. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre: Artmed; Belo Horizonte: UFMG, 2007.
LIGNELLI, César. Sonoplastia: breve percurso de um conceito. ouvirOUver, Uberlândia, [v. 10, n. 1, p. 142–150, 2015. DOI: 10.14393/OUV13-v10n1a2014-9. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/32065. Acesso em: 16 nov. 2025.
LIGNELLI, César; MAGALHÃES, Pablo; MAYER, Guilherme. Sonoplastia e sentido Breves variantes de um conceito. ouvirOUver (Online), Uberlândia, v.18, p.80 - 95, 2022.
LIGNELLI, César; JACOBS, Daiane Dordete Steckert; VARGENS, Meran Muniz da Costa; MUNDIM, Tiago Elias. Editorial / Apresentação. Voz e Cena, [S. l.], v. 6, n. 01, p. 04–05, 2025a. DOI: 10.26512/vozcen.v6i01.58775. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/vozecena/article/view/58775. Acesso em: 16 nov. 2025.
LIGNELLI, César; JACOBS, Daiane Dordete Steckert; VARGENS, Meran Muniz da Costa; MUNDIM, Tiago Elias. Editorial / Apresentação. Voz e Cena, [S. l.], v. 6, n. 02, p. 04–05, 2025b. DOI: 10.26512/vozcen.v6i02.60491. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/vozecena/article/view/60491 Acesso em: 16 nov. 2025.
MARZANO, Michela. (org.). Dicionário do Corpo. São Paulo: Edições Loyola, Centro Universitário São Camilo; 2012.
NOLETTO, Israel. Glossopoese: O Complexo e Desconhecido Mundo das Línguas Artificiais. São Paulo: Biblioteca 24 horas, 2011.
PAVIS, Patrice. Dicionário da Performance do Teatro Contemporâneo. São Paulo: Perspectiva, 2017.
PAVIS, Patrice. Dicionário do Teatro. São Paulo: Perspectiva, 1999.
POZZO, Alessandra. La glossolalie en Occident. Paris: Les Belles Lettres, 2013.
REID, Cornelius. A Dictionary of Vocal Terminology: An Analysis. New York: Joseph Patelson Music House, 1983.
SADIE, Stanley. Dicionário Grove de Música. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1994.
SAGARMINAGA, Joaquin. Diccionario De Cantantes Líricos Espanoles. Madrid: Fundacion Caja de Madrid,1997.
SARRAZAC, Jean-Pierre. Léxico do Drama Moderno e Contemporâneo. São Paulo: Cosac Naify, 2014.
SPACCAZOCCHI, Maurizio. Dizionario Delleducatore Musicale. Milão: Ricordi, 1990.
STANISLAVISKI, Constantin. Manual do Ator. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
TREVISAN, Tarsila de Oliveira. A surdez da pesquisa teatral: levantamento bibliográfico e a ausência de estudos sobre aspectos sonoros no teatro. In: Reunião Científica da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós- Graduação em Artes Cênicas (ABRACE), 2024, São João Del Rei. Poster apresentado no Fórum de Graduação. São João del Rei, outubro de 2024. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/385745529_A_surdez_da_pesquisa_teatral_levantamento_bibliografico_e_a_ausencia_de_estudos_sobre_aspectos_sonoros_no_teatro. Acesso em: 09 nov. 2024.
UHIARA, Rafaella; WEGNER, Ana. A estética do bisonho: reflexões sobre a vocalidade no teatro de Philippe Quesne. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 27, 2016, p. 381-396. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/7711/6495. Acesso em: 19 nov. 2025
VASCONCELLOS, Luiz Carlos. Dicionário de Teatro. Porto Alegre: L&PM editores, 2009.
WEGNER, Ana.; UHIARA, Rafaella. Editorial: Como estamos pensando o som nas Artes Cênicas?. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre, v. 14, n. 4, 2024. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/presenca/article/view/144290. Acesso em: 7 jan. 2025.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Funding data
-
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo
Grant numbers 2025/01572-5

