Archetypal dialogues: goddesses as a source of inspiration for stage creations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102552025e0503

Keywords:

mythology, archetypes, feminism, deities, stage criation

Abstract

In August 2024, Dr. Luciana Aires Mesquita began the postdoctoral project "Mitoludens between Goddesses and Sambaquis," as a FAPESC Fellow, under the supervision of Dr. Maria Brígida de Miranda in the Graduate Program in Performing Arts at the State University of Santa Catarina (PPGAC/UDESC). Over the course of a year, the partnership resulted in several academic and artistic activities, such as performances, lectures, and film productions made available on web platforms. In this interview with Miranda, Mesquita reflected on the field of archetypal psychology created by James Hillman and the experience of creating stage productions based on the study of goddesses and gods from Greek mythology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciana Aires Mesquita

Pós-doutorado em Artes Cênicas pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade do Estado de Santa Catarina (PPGAC/UDESC), com Bolsa da FAPESC no período de 08/2024 a 08/2025. Doutorado em Artes da Cena pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), com bolsa CAPES/PDSE Grécia. Mestrado em Estudos Mitológicos, com ênfase em Psicologia Profunda pela Pacifica Graduate Institute (PGI), Califórnia, EUA (Bolsa da OEA). Bacharelado em Artes Cênicas pela Universidade de Brasília (UnB).

Maria Brígida de Miranda, Universidade do Estado de Santa Catarina

Pós-doutorado em Artes Cênicas pelo Programa de Pós-Graduação em Artes da Universidade Estadual do Rio de Janeiro (PPGARTES/UERJ). Doutorado em Teatro pela La Trobe University (LTU), Austrália. Mestrado em Master of Arts pela University of Exeter (EU), Inglaterra. Graduação em Licenciatura em Educação Artística pela Universidade de Brasília (UnB), Brasil. Professora Titular do Departamento de Artes Cênicas e da Linha de Pesquisa Imagens Políticas no Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade do Estado de Santa Catarina (PPGAC/UDESC).

References

ARTAUD, Antonin. O Teatro e seu Duplo. Trad. Teixeira Coelho. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

BACHELARD, Gaston. A Poética do Devaneio. Trad. Antônio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 1988.

BERRY, Patricia. O Corpo Sutil de Eco: contribuições para uma psicologia arquetípica. Petrópolis: Vozes, 2014.

BERRY, Patricia. O Rapto de Deméter/Perséfone e a Neurose. In: Hillman, J. Encarando os Deuses. Trad. Cláudio Giordano. São Paulo: Pensamento, 1997.

DERRIDA, Jacques. Pensar a Desconstrução. Org. Evandro Nascimento. São Paulo: Estação Liberdade, 2005.

DOWNING, Christine. The Goddess: Mythological Images of the Feminine. New York: Continuum, 2000.

DOWNING, Christine. The Long Journey Home: Re-visioning the Myth of Demeter and Persephone for Our Time. Boston & London: Shambhala, 1994.

DOWNING, Christine. Gods in Our Midst: Mythological Images of the Masculine: A Woman’s View. New Orleans, Louisiana: Spring Journal Books, 1993.

DOWNING, Christine. Women’s Mysteries: Toward a Poetics of Gender. New York, 1992.

DOWNING, Christine. Myths and Mysteries of Same-Sex Love. New York: Continuum, 1989.

DOWNING, Christine. Journey through Menopause: A Personal Rite of Passage. New York: Crossroad, 1987.

GAMBINI, Roberto. Espelho Índio: A Formação da alma brasileira. São Paulo: Axis Mundi/Terceiro Nome, 2000.

GEBARA, Ivone; DINIZ, Débora. Esperança Feminista. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos. 2022.

GROTOWSKI, Jerzy. Em Busca de um Teatro Pobre. Trad. Aldomar Conrado. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1992.

HILLMAN, James. Psicologia Alquímica. Trad. Gustavo Barcellos. Petrópolis: Vozes, 2011.

HILLMAN, James. Re-vendo a Psicologia. Trad. Gustavo Barcellos. Petrópolis: Vozes, 2010.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.

MIRANDA, Maria Brígida de. Colcha de memórias: epistemologias feministas nos estudos das artes da cena. Urdimento – Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 33, p. 231-248, dez. 2018.

PARIS, Ginette. O Sacramento do Aborto. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2000.

PARIS, Ginette. Meditações Pagãs. Trad. Sônia Maria Caiuby Labate. Petrópolis: Vozes, 1994.

PARIS, Ginette. Pagan Grace: Dionysos, Hermes and Goddess Memory in Daily Life. Woodstock, Connecticut: Spring Publications, 1990.

ROSZAK, Theodore (ed). Ecopsychology: restoring the heart, healing the mind. San Francisco: Sierra Club Books, 1995.

SAID, Edward W. Orientalismo: O Oriente como invenção do Ocidente. São Paulo: Companhia de Bolso, 2007.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Construindo as Epistemologias do Sul: Antologia Esencial. Volume I: Para um pensamento alternativo de alternativas; compilado por Maria Paula Meneses...[et al.]. 1ª. Ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO, 2018. v.1.

SHIVA, Vandana. Monoculturas da Mente: perspectivas da biodiversidade. Biotecnologia. São Paulo: Gaia, 2003.

VICO, Giambattista. A Nova Ciência. São Paulo: Hucitec, 2015.

WOODMAN, Marion. A Feminilidade Consciente: entrevistas com Marion Woodman. São Paulo: Paulus, 2003.

WOODMAN, Marion. A Virgem Grávida. Trad. Maria Silvia Mourão Netto. São Paulo: Paulus, 1999.

Published

2025-08-31

How to Cite

MESQUITA, Luciana Aires; MIRANDA, Maria Brígida de. Archetypal dialogues: goddesses as a source of inspiration for stage creations. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 55, p. 1–24, 2025. DOI: 10.5965/1414573102552025e0503. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/27713. Acesso em: 4 sep. 2025.