Dialectics at play: experiments with the Brechtian Learning Play

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101542025e101

Keywords:

theatrical game, dialectics, learning play, Bertolt Brecht, theater pedagogy

Abstract

Reflections on a performance carried out by the Igreja Dialética Brechtiana project, having as object of analysis the proposition of a teaching and learning process of the dialectical thinking through theatrical play. The experience with two playful procedures was taken as material for the study. The game with the trial scene and the game of changing roles, placed in relation to the dialectical triad and the concept of dialectics at rest, and with tools from Bertolt Brecht’s learning plays, such as the interruption of the action and the displacement of the action from the stage to the audience. The conceptual reflection took place in dialogue with Walter Benjamin and Theodor W. Adorno, in addition to Brecht himself.

Downloads

Author Biography

Marcelo Gianini, Universidade Federal de Alagoas

Doutorado e Mestrado em Pedagogia do Teatro na Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Graduação em Educação Artística – Habilitação em Artes Cênicas. Professor adjunto do Curso de Teatro Licenciatura da Universidade Federal de Alagoas (UFAL).

References

ADORNO, Theodor W. Introdução à dialética. Trad. Erick Calheiros de Lima. São Paulo: Editora Unesp, 2022.

ARENDT, Hannah. “A crise na cultura: sua importância social e política”. Entre o passado e o futuro. Trad. Mauro W. Barbosa. São Paulo: Perspectiva, 2011.

BENJAMIN, Walter. Ensaios sobre Brecht. Trad. Cláudia Abeling. São Paulo: Boitempo, 2017.

BRECHT, Bertolt. A peça didática de Baden Baden sobre o acordo. Teatro Completo, volume 3. Trad. Fernando Peixoto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.

KONDER, Leandro. O que é dialética. São Paulo: Brasiliense, 1981.

KOUDELA, Ingrid D. Brecht: um jogo de aprendizagem. São Paulo: Perspectiva, 2010.

KOUDELA, Ingrid D.; Almeida Junior, José S. Léxico de Pedagogia do Teatro. São Paulo: Perspectiva, 2015.

NETTO, José Paulo. Introdução ao estudo do método de Marx. São Paulo: Expressão Popular,2011.

Published

2025-04-28

How to Cite

GIANINI, Marcelo. Dialectics at play: experiments with the Brechtian Learning Play. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 54, p. 1–26, 2025. DOI: 10.5965/1414573101542025e101. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26936. Acesso em: 4 jun. 2025.

Issue

Section

Dossiê Temático: Brecht e Educação