Decolonial feminism contributions to feminist art: streets, bodies and a multitude of otherness

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573103522024e0104

Keywords:

feminist art, decolonial feminism, performativity, public space, Latin America

Abstract

Reflecting on feminist artistic actions in the Global South implies confronting the exclusive centrality of gender markers within feminist art, as well as the absence of solid debates regarding race in the application of feminist art category. Decolonial feminism, and its attention to the co-constitutive relationship between race and gender as colonial instruments of controlling bodies, holds the potential to broaden debates around feminist art. Considering the impact that theories of performativity have on scenic arts, the text examines Un violador en tu camino, by the Las Tesis Collective (Chile), and Noite das Estrelas, by the Entidade Maré collective (Brazil), to suggest necessary fissures within the category of feminist art.

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Author Biography

Camila Bastos Bacellar, Federal University of the State of Rio de Janeiro

Doutorado em Artes Cênicas pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Mestrado em Estudos Museísticos e Teoria Crítica pela Universitat Autónoma de Barcelona (UAB) – Espanha. Graduação em Artes Cênicas pela UNIRIO.

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Published

2024-09-22

How to Cite

BACELLAR, Camila Bastos. Decolonial feminism contributions to feminist art: streets, bodies and a multitude of otherness. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 3, n. 52, p. 1–26, 2024. DOI: 10.5965/1414573103522024e0104. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25819. Acesso em: 18 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Temático: Ações feministas/corpas decoloniais: cenários do sul