Medeia Negra (2018): black female body that sings and screams

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573101502024e0204

Keywords:

myth, theater, black female body

Abstract

Medeia Negra (2018), conceived and performed by Marcia Lima, in Salvador, Bahia, based on the rewriting of the Greek myth, gives voice to the black female body, erased by the violence of colonization/slavery, in the invisibility of the penitentiary system. In this version she creates a character made up of phrases, experiences and testimony from women deprived of their freedom. The objective of this study is to review the concepts and scenic devices used to represent this forcibly silenced body, which returns transformed into fragments of stories, noises, screams, specters and songs.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Ramón Castillo, Western Paraná State University

Doutorando em Sociedade, Cultura e Fronteiras pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE); bolsista CNPQ 2021-2023. Mestre em Literatura Comparada da Universidade Federal da Integração Latino-Americana (UNILA) (Brasil). Mestre em Literatura Latino-americana e do Caribe da Universidad de Los Andes 2004 (Venezuela). Especialização em Relações Bilaterais Brasil-Paraguai na UNILA. Diretor de Teatro, dramaturgo e docente.

Cleiser Schenatto Langaro, Western Paraná State University

Doutorado em Letras – Linguagem e Sociedade pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE). Mestrado em Letras – Linguagem e Sociedade pela UNIOESTE. Graduação em Letras pela UNIOESTE. Professora da UNIOESTE curso de Letras e junto ao Programa de Pós-Graduação Sociedade, Cultura e Fronteiras.

References

BORGES, Roberto. Cinema antirracista do Grupo de Trabalho de CLACSO: Afrodescendencias y propuestas contra-hegemónicas (2020) https://www.youtube.com/watch?v=4zZ1WNGJDXI&t=17s Acesso em: 08 ago. 2023.

CAMPOALEGRE, Rosa (org). Afrodescendencias: debates y desafíos ante nuevas realidades. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO, 2021.

CARRASCOSA, Denise. Direito Humano. In: Thula Pires e Felipe Freitas (Org.). Vozes do cárcere: ecos da resistência política. Rio de Janeiro: Kitabu, 2018, p.29-35.

CARRASCOSA, Denise. Mulheres negras em luta contra o superencaceramento. 28 jul. 2020. Disponível em. https://www.youtube.com/watch?v=HBTAq7h1SOs&t=2900s Acesso em: 01 ago. 2023.

CARVALHO, Adelia Aparecida da Silva. Além do Rio – uma Medea na dramaturgia do teatro negro no Brasil. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 24, p. 006 - 027, 2015. DOI: 10.5965/1414573101242015006. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1414573101242015006 Acesso em: 11 ago. 2023.

CEPAL (Comisión Económica para América Latina y el Caribe) La pandemia del COVID-19 profundiza la crisis de los cuidados en América Latina y el Caribe. 2020. Consulta en línea: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/46102/4/S2000673_es.pdf Acesso em: 31 jul. 2023

CÉSAIRE, Aimé. "Et les chiens se taisaient". Paris : Editions Présence Africaine 2000.

CESAIRE, Aimé. Une Tempête:d´après “La Tempête” de Shakespeare-Adapatation por un théâtre nègre. Paris: Éditions du Seuil, 1980.

FARIAS, Tânia. #Desmontagem | Medeia Negra. 9 de abr. de 2021. Online in: https://www.youtube.com/watch?v=lPj5VtV81jE&t=617s Acesso em: 17 out. 2023.

GEIROLA, Gustavo. Teatro: vida, sentidos y presencialidad: Conjeturas a propósito de la pandemia. Argus-a Artes y Humanidades/Arts & Humanities, vol. XI, no. 42, 2021, p. 1-31. https://www.argus-a.com/publicacion/1607-teatro-vida-sentidos-y-presencialidad-conjeturas-a-proposito Acesso em: 20 jul. 2023

GOMES, Nilma. El legado de Mandela. Colóquio virtual: 25/11/2020. Online: https://www.youtube.com/watch?v=uOZ9T6vHjHU&feature=emb_title Acesso em: 01 ago. 2023.

GONZALEZ, Lélia. 2020. Por um Feminismo Afro-Latino-Americano: Ensaios, Intervenções e Diálogos Rio Janeiro: Zahar.

GRAVES, Robert. Os mitos gregos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2018. Recurso digital

KILOMBA, Grada. Memorias da Plantação. Episodios de Racismo. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

KRISTEVA, Julia. Poderes de la perversión. Madrid: Siglo XXI Editores, 1989 (traducción de Nicolás Rosa y Viviana Ackerman).

LIMA, Marcia. #Desmontagem | Medeia Negra. 9 de abr. de 2021. Online in: https://www.youtube.com/watch?v=lPj5VtV81jE&t=617s

LIMA, Marcia. Desmontagem Medeia Negra. 07 dez. 2020. https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=Ria5gWBJFoY

LIMA, Marcia. Medeia Negra. 02 jul. 2020. Obra de teatro online https://www.youtube.com/watch?v=ZbaAHwYdY2w&t=1455s

MANGIERI, ROCCO. “I CAN´T BREATHE: CONTAGIO, REVUELTA Y ARTIFICACIÓN.” Laboratorio de Semiotica, 2020.

MBEMBE, Achille. Crítica de la razón negra. Barcelona: NED, ediciones. 2016 p.40.

MBEMBE, Achille. Pandemias racializadas (26/11/2020). Conferencia online: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=zitCaQXkobU&feature=emb_title

OCORÓ LOANGO, Anny. O racismo e a hegemonia do privilégio epistêmico. Revista de Filosofía Aurora [en linea]. 2021, 33(59), 417-434[fecha de Consulta 17 de Octubre de 2023]. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=673373992011

RIBEIRO, Djamila. Pequeno manual antirracista. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

ROCHA, Denise. Um brado feminista contra a “Sevícia, violência, estupro e morte”, em medeia Negra (2018), de Márcio Marciano e Daniel Arcades. In: MARA, Joseane; ARAUJO, Orlando Luiz de; SILVA, Renato Cândido da. Recepção dos mitos gregos na dramaturgia brasileira. Catu: Bordô-Grená, 2021.

ZAVALA, Iris M. Erotismo y terror: el fantasma del texto o cuando los espejos tienen manchas. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2011. Texto en linea: http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcmp5m3 Acesso em: 10 jul.2023.

Published

2024-04-28

How to Cite

CASTILLO, José Ramón; LANGARO, Cleiser Schenatto. Medeia Negra (2018): black female body that sings and screams. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 1, n. 50, p. 1–24, 2024. DOI: 10.5965/1414573101502024e0204. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24340. Acesso em: 17 jul. 2024.