Agamenon or - How much is a man’s life worth?
DOI:
https://doi.org/10.5965/14145731023820200018Keywords:
Theater, Memory, Imagination, Spatiality, PoeticAbstract
This text discusses aspects of the creation of the theatrical show Agamenon or - How much is the life of a man? at Palmas (TO). This is done with regard to memory and historical imagery present in the composition of the work. Methodologically, the text emerges from the articulation between the director's memories, historical and social data that supported the creation, images of the show's presentation, excerpts from the dramaturgy of the work and theoretical concepts as it came from analysis. It resulted from the research that the articulation between fiction and reality and the scenic occupation of spaces of social conflicts favor the emergence, in addition to the physicality of the place, of symbolic and imaginary flows from and about the theatrical place.
Downloads
References
ALMEIDA JUNIOR, José Simões. Considerações acerca do conceito de lugar teatral. Anais da IV Reunião Científica de Pesquisa e Pós-Graduação em Artes Cênicas, v.8 n.1, p. 1-4, 2007.
ANDRÉ, Carminda Mendes. O centro histórico de Palmas. In: FLORES, Kátia Maia; ANDRADE, Karyleila; ANDRÉ, Carminda Mendes (Orgas.). Educação, Interculturalidade e outros debates. Goiânia: Editora Espaço Acadêmico, 2018, p. 73-94.
ANDRÉ, Carminda Mendes. Intervenção Urbana como Tática Pedagógica: encontro com foliões. Em: Anais do IX Congresso da ABRACE - Poéticas e Estéticas Descoloniais - Artes Cênicas em Campo Expandido, v.1, n. 1, p. 3284-3308, 2016.
BIDENT, Christophe. O teatro atravessado. Art Research Journal, v. 3, n. 1, p. 50-64, 2016.
BOESCH, Ernest. Symbolic Action Theory and Cultural Psychology. Berlim – Heidelberg Nova York: Springer,1991.
BRAGA JUNIOR, Jorge Roberto Ribeiro. O teatro atravessado pelo território no teatro do Grupo Código. Anais ABRACE, v.19, n.1, p. 1-21, 2018.
BRANTES, Eloisa; LINKE, Ines. Diálogos (Im)Possíveis: espaços e lugares da cena. ASACT, v.1, n. 1 p. 110-124, 2015.
BRUNO, Pauliane Targino da Silva. Do Mito à Tragédia: Agamêmnon entre a Grécia e Roma. Dissertação de Mestrado. Mestrado em Letras. Universidade Federal do Ceará. 2013.
FICHER-LICHTE, Erika. Realidade e Ficção no teatro contemporâneo. Sala Preta, São Paulo, v.13, n.2 , p. 14-32, 2013.
HOMERO. Ilíada. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2013.
ICLE, Gilberto. Vontade de presença, vontade de corpo: para pensar o teatro brasileiro contemporâneo. Sala Preta, São Paulo, v.13, n.2 , p. 180-192, 2013.
LANZA, Diego. A dramatização do mito. Kriterion, Belo Horizonte, v. 44, n. 107, p. 86-99, 2003.
LIMA, Evelyn Furquim Werneck. Espaço Teatral e Performatividade. Estratégias e táticas na cena moderna e contemporânea. Urdimento, n. 11, dezembro-2008.
LIMA, Marilucia Abreu. Movimentando Memórias: teatro documentário sobre o povoado Canela do Tocantins. Trabalho de Conclusão de Curso. Licenciatura em Teatro. Universidade Federal do Tocantins, 2016.
PAVIS, Patrice. A análise dos espetáculos. São Paulo: Perspectiva, 2003.
PÉREZ, Claudia Edith; MASSA, Clóvis Dias. A cidade como cenário corporizado. Anais ABRACE, v. 15, n. 1, p. 1-6, 2014.
RUFINO, Emmanoel de Almeida; RUFINO, Eduardo de Almeida. Mito e justiça na tragédia Agamêmnon de Ésquilo. Olho d´água, São José do Rio Preto, v. 5, n.2, p. 1-263, 2013.
TORRANO, Jaa. Mito e violência na tragédia em Agamêmnon de Ésquilo. Letras Clássicas, v. 1 n. 1, p 29-37, 1997.
SAMPAIO, Juliano Casimiro de Camargo; GONÇALVES, Amanda Diniz. Experiência Corporal Estética. Revista Moringa - Artes do Espetáculo, João Pessoa, UFPB, v. 8 n. 2, p.109-124, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Statement
The articles published by the magazine are free to use. The copyright is all assigned to the magazine. The articles whose authors are identified represent the expression from the point of view of their authors and not the official position of the journal Urdimento. The author (s) undertakes whenever publishing material relating to the article published in Revista Urdimento mention the said publication as follows: This article was originally published by Urdimento magazine in its volume (put the volume), number (put the number) in the year of (put the year) and can be accessed at:
http://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.