Disability as scenic materiality: assistive technology and Its poetic possibilities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1414573102552025e0206

Keywords:

cultural accessibility, scenic materiality, assistive technology

Abstract

The article explores the use of assistive technology in theater, focusing on the creative possibilities that arise from integrating this technology into the theatrical scene, once it is understood as scenic materiality. It discusses the experiences of the shows “Happy New Year” and “Nicole Wolfman” and the work developed by the group “Signatores”, which use disability as a scenic materiality through the presence of assistive technologies on stage. The research suggests that disability can be a creative power, contributing to artistic practices for/with/by people with disabilities from the perspective of Cultural Accessibility.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Flávio Gonçalves da Fonseca, Universidade Federal do Amapá

Pós-doutorado pela Universidade de Brasília (UnB). Doutorado em Artes pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Mestrado em Artes pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Graduação em Teatro pela UFC. Professor Adjunto do Curso de Licenciatura em Teatro e do Curso de Especialização em Estudos Teatrais Contemporâneos da Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Professor permanente do Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas/Mestrado em Artes Cênicas da Universidade Federal do Maranhão (UFMA).

 

References

ALVES, Jefferson Fernandes. A audiodescrição e as tecnologias da cena: o espetáculo teatral (re)visto pelas palavras. In: ADERALDO, Marisa Ferreira; MASCARENHAS, Renata de Oliveira; ALVES, Jefferson Fernandes; ARAÚJO, Vera Lúcia Santiago; DANTAS, João Francisco de Lima (Org.). Pesquisas Teóricas e Aplicadas em Audiodescrição. Natal: Editora UFRN, 2016.

BRASIL, 2015. Lei n. 13.146, de 6 de jul. de 2015. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência.

BRASIL. Secretaria Especial de Direitos Humanos. Coordenadoria Nacional para Integração da Pessoa Portadora de Deficiência. Ata da VII reunião do Comitê de Ajudas Técnicas: CAT CORDE / SEDH / PR REALIZADA NOS DIAS 13 E 14 DE DEZEMBRO DE 2007

BONDEZAN, Andreia Nakamura; GOULART, Aurea Maria Paes Leme. O atendimento educacional especializado: o que dizem as professoras das salas regulares? Camine: Caminhos da Educação, Franca, v. 5, n. 1, 2013. Disponível em: https://ojs.franca.unesp.br/index.php/caminhos/article/view/767. Acesso em: 23 maio 2025.

COSTA, Ronaldo Fernando. A oficina de iluminação e a construção do espetáculo: anotações para uma proposta pedagógica. 2010. 186 f. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010.

DANTAS, Talita Stefene Alves et al. Reflexões a partir da recepção e mediação teatral acessível do espetáculo Nicole Wolfman. In: PAULA, Emerson, OLIVEIRA, Elza Lopes de, DIAS, Ronne Franklim. Acessibilidade Cultural no Amapá III. Macapá: EDIFAP, 2024.

FONSECA, José Flávio Gonçalves da. Teatro e deficiência: investigação de estruturas dramatúrgicas como elementos para promoção da acessibilidade. In: CARVALHO, Adélia; MOREIRA, Adriana; PAULA, Emerson de; FONSECA, José Flávia G. da Fonseca (Orgs.) Norteando experiências em acessibilidade cultural. São Paulo: e-Manuscrito, 2024, p. 141-148.

MOTTA, Lívia Maria Villela de Mello e ROMEU FILHO, Paulo (orgs). Audiodescrição: Transformando Imagens em Palavras. Secretaria dos Direitos da Pessoa com Deficiência do Estado de São Paulo, 2010

NUNES, Leila Regina. Linguagem e Comunicação Alternativa: Uma introdução. In: NUNES, Leila Regina (Org), Favorecendo o desenvolvimento da comunicação em crianças e jovens com necessidade educacionais especiais. Rio de Janeiro: Dunya, 2003.

PAVIS, Patrice. Dicionário da performance e do teatro contemporâneo. São Paulo: Perspectiva, 2017.

SANTANA, Thiago de Lemos. Outros lugares de onde se vê: acessibilidade comunicacional em espetáculos cênicos em Goiânia. Dissertação (Mestrado em Artes da Cena) -Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2023.

SASSAKI, Romeu. Acessibilidade Total na cultura e no Lazer. in TAVARES, Liliana. Notas Proêmias: acessibilidade comunicacional para produções culturais. Recife: Ed. do Organizador, 2013.

SOMACAL, Adriana de Moura. MEMÓRIA NA PONTA DOS DEDOS: Sistematização de Práticas de Teatro com Surdos. Dissertação (Mestrado em Artes Cênicas) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE PELOTAS. Os profissionais Tradutores Intérpretes de Língua Brasileira de Sinais na UFPel. Pelotas: UFPel, 2019. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/nai/files/2019/11/CID-FOLDER-DOS-TILS-certo-grafica.pdf. Acesso em: 23 maio 2025.

Published

2025-08-31

How to Cite

FONSECA, José Flávio Gonçalves da. Disability as scenic materiality: assistive technology and Its poetic possibilities. Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas, Florianópolis, v. 2, n. 55, p. 1–14, 2025. DOI: 10.5965/1414573102552025e0206. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/26485. Acesso em: 1 sep. 2025.