Towards the noise: Loop of disappearances on the body ground

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/2175234616402024e0007

Keywords:

Isto (2019), Cildo Meireles, loop, Topology, perception

Abstract

This article is dedicated to an analysis of the album Isto (2019), a work by Cildo Meireles performed with the voice of Íris Lettieri. Just as in Isto the artist used a loop to bring together, sonically and subtly, both sides of the record, the writing of this article is done in a loop, not structured in subchapters or parts, but in a continuous flow, presenting the context of the creation of the work and then immediately dedicating itself to listening to the work crossed by theoretical aspects that overlap and transpose, such as the height of the speaker’s voice in Isto. The article includes interviews given by Cildo Meireles to the author and, based on the artist’s interest in Topology, articulates investigations into high dimensions with the notion of loop. It thus proposes the sonorous as a possibility of a perceptual dimension in the arts in which listening takes place in the body as a whole through poetry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Caroline Alciones de Oliveira Leite, CECIERJ / PPGCA-UFF (Pós-Doutorado)

Doutora em Artes Visuais pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Escola de Belas Artes da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Mestre em Estudos Contemporâneos das Artes pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos Contemporâneos das Artes da Universidade Federal Fluminense (UFF), tendo sido bolsista da Capes (2014-2015). É bacharel e licenciada em Letras Português-Inglês pela UFRJ e bacharel em Produção Cultural pela UFF. Foi editora-chefe da Revista Gambiarra (PPGCA-UFF) em 2014, tendo publicado dois números do periódico naquele ano. Integra a equipe da Vice-Presidência Científica da Fundação Centro de Ciências e Educação Superior à Distância do Estado do Rio de Janeiro (CECIERJ), desenvolvendo atividades de pesquisa em Artes (2014-) e coordenando o Cineclube CECIERJ (2015-). É membro do Grupo de Pesquisa (CNPq) Arte e Democracia: estudos críticos das práticas artísticas no contemporâneo e do Grupo de Pesquisa (CNPq) O Som Atravessado. Sua tese de doutorado investigou o sonoro na obra de Cildo Meireles, tendo apresentado os resultados da pesquisa em periódicos acadêmicos e em congressos em cidades como Nova York (EUA), Buenos Aires (Argentina), Lima (Peru), Madri (Espanha), além de diversas cidades brasileiras. É membro do Conselho Deliberativo da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas (ANPAP) e representante da ANPAP no Estado do Rio de Janeiro. Atualmente, realiza pesquisa de pós-doutorado junto ao PPGCA-UFF com supervisão do Prof. Dr. Tato Taborda.

References

BENSUSAN, Hilan. Being up for Grabs: on Speculative Anarcheology. Londres: Open Humanities Press, 2016.

CAESAR, Rodolfo. Círculos ceifados. (Coleção Trinca Ferro) Rio de Janeiro: 7 Letras, 2008.

CAESAR, Rodolfo. O Enigma de Lupe. (Coleção pequena Biblioteca de Ensaios) Rio de Janeiro: Zazie Edições, 2016.

CRARY, Jonathan. 24/7: capitalismo tardio e os fins do sono. São Paulo: Ubu Editora, 2016.

DERRIDA, Jacques. A escritura e a diferença. São Paulo: Perspectiva, 2014.

DERRIDA, Jacques. A voz e o fenómeno: introdução ao problema do signo na fenomenologia de Husserl. Lisboa: Edições 70, 2012.

FERREIRA, Lilian; FONTES, Viviane Moura. Dêixes e mesclagem: a expressão pronomilizada “a gente” como categoria radial. Revista Lingüística, Rio de Janeiro, v. 6, n. 2, p. 30-46, dez. 2010.

GOBBI, Nelson. A ‘voz do aeroporto’ eternizada como arte. O Globo, Rio de Janeiro, 19 nov. 2019, Segundo Caderno, p. 6, 2019.

HAWKING, Stephen. Breves respostas para grandes questões. Rio de Janeiro: Editora Intrínseca, 2018.

HUSSERL, Edmund. Ideias para uma fenomenologia pura e para uma filosofia fenomenológica: introdução geral à fenomenologia pura. Aparecida (SP): Ideias & Letras, 2006.

MARAR, Ton. Topologia geométrica para inquietos. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2019.

MEIRELES, Cildo. Entrevista concedida à autora no ateliê do artista. Entrevistadora: Caroline Alciones de Oliveira Leite. Rio de Janeiro: não publicado, 14 jan. 2020.

MEIRELES, Cildo. Entrevista concedida à autora no ateliê do artista. Entrevistadora: Caroline Alciones de Oliveira Leite. Rio de Janeiro: não publicado, 17 jun. 2024.

SCHAEFFER, Pierre. Traité des objets musicaux: essai interdisciplines. (Nouvelle édition) Paris: Du Seuil, 1966. E-book.

TABORDA, Tato. Ressonâncias: vibrações por simpatia e frequências de insurgência. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2021.

VOEGELIN, Salomé. Listening to Noise and Silence: Towards a Philosophy of Sound Art. Nova York: The Continuum International Publishing Group, 2010.

Published

2025-01-09

How to Cite

DE OLIVEIRA LEITE, Caroline Alciones. Towards the noise: Loop of disappearances on the body ground. Palíndromo, Florianópolis, v. 16, n. 40, p. 1–24, 2025. DOI: 10.5965/2175234616402024e0007. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/25792. Acesso em: 15 jan. 2025.