If this bag were a woman: the amorous device in the show SóFridas
DOI:
https://doi.org/10.5965/2595034701292024361Keywords:
feminism, gender, loving device, objects theaterAbstract
The article deals with the analysis of the spectacle SóFridas by Trip Teatro (Rio do Sul/SC), in the light of gender theories, such as feminisms and loving and maternal devices (Zanello, 2018). It addresses the language of Objects Theater, emphasizing the metaphors and symbologies evoked in the scene. It observes the ways in which dramaturgy finds echoes in the personal stories of several women, understanding the spectacle as an anti-gender technology (Lauretis, 1984), and feminist theater (Miranda, 2019) by questioning standards and conduct related to women.
Downloads
References
BRASIL, Ministério dos Direitos Humanos e Cidadania. Violência doméstica e familiar contra a mulher: Ligue 180 e tudo o que você precisa saber. Disponível em https://www.gov.br/mdh/pt-br/assuntos/denuncie-violencia-contra-a-mulher/violencia-contra-a-mulher. Acesso em 18/05/2023.
CINTRA, W. e D´ÁVILA, F.R. in MONTEIRO, R. H. e ROCHA, C. (org.), Teatro de Objetos, uma prática contemporânea do teatro de animação, Anais do V Seminário Nacional de Pesquisa em Artes e Cultura Visual, Goiânia GO, UFG, FAV, 2012. Disponível em https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/778/o/2012-61_Teatro_de_Objetos.pdf, Acesso em 20/08/23.
DUBATTI, Jorge. Cartografía Teatral: introducción al teatro comparado. 1ª ed. Buenos Aires: ATUEL, 2008.
LARIOS, Shaday. Los Objetos Vivos: escenarios de la materia indócil. Serie Teoría y Técnica Pasodegato. Edición eletrónica, México, 2021.
LAURETIS, Teresa de. A tecnologia do Gênero. In Hollanda, Heloísa Buarque (org.). Tendências e Impasses: o feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 1984.
MIRANDA, Maria Brígida de. Ementa da disciplina Introdução ao Teatro Feminista (UDESC), acervo pessoal, Florianópolis, 2020.
NASCIMENTO, Thyara Cristina do. SóFridas: a experiência do objeto em cena. Trabalho acadêmico. Acervo próprio.
PEDROZA, Mariana e ZANELLO, Valeska, Xingamentos e Violência Psicológica: análises psicodinâmicas dos papéis sociais de gênero em relações violentas. in TAVARES, Silvana Beline et al (org.), Direitos humanos das mulheres: múltiplos olhares, Goiânia: Gráfica UFG, 2016.
PIRAGIBE, Mario Ferreira. Manipulações: entendimentos e usos da presença e da subjetividade do ator em práticas contemporâneas de teatro de animação no Brasil. Tese. UNIRIO, Rio de Janeiro, 2012.
SOARES, Alex Apolônio. Mamulengo em tecnovívio: nós, quiprocós e folganças no caminho para a inclusão digital do teatro de bonecos popular pernambucano. Dissertação. UFRN, Natal, 2022.
VARGAS, Sandra. O Teatro de Objetos: histórias, ideias e reflexões, Móin Móin: Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, v.01, nº07, p. 27 a 43, Florianópolis, 2010.
WINDMÖLLER, V. & ZANELLO, V. Depressão em homens: uma leitura a partir das masculinidades. In: Araújo, J.S. & Zago, M.M.F. Pluralidades Masculinas. Curitiba: CRV. 2016.
ZANELLO, Valeska. Saúde mental, gênero e dispositivos: cultura e processos de subjetivação, 1 Ed. Curitiba: Appris, 2018.
Links de vídeos:
https://www.youtube.com/watch?v=0zUnyG4AaLg. Teaser do espetáculo SóFridas (Trip Teatro), realizado em 20 de agosto de 2020. Acesso em 28/06/23.
https://www.youtube.com/watch?v=KcdRiDftbco. Bate-papo após apresentação do espetáculo SóFridas (Trip Teatro), realizado em 20 de agosto de 2020. Acesso em 28/06/23.
https://www.youtube.com/watchv=BEjNANCjGKI&feature=youtu.be. Espetáculo SóFridas (Trip Teatro), na íntegra. Acesso em 06/07/23.
https://www.youtube.com/watch?v=1gzV1hYC3ig&t=175s. Teaser do espetáculo Carne (Kiwi Cia de Teatro/Coletivo Comum). Acesso em 27/02/23.
https://vimeo.com/528487065. Espetáculo Carne (Kiwi Cia de Teatro/Coletivo Comum), na íntegra. Acesso em 27/02/23.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Móin-Móin Magazine - Studies in the Art of Puppetry
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The readers are free to transfer, print and use the articles published in the Magazine, as long as there’s explicit mention to the author(s) and to Móin-Móin Magazine - Studies in Theater of Animated Forms and there are no changes on the original work. Any other use of the texts needs to be approved by the author(s) and the Magazine. In submitting an article to Móin-Móin Magazine - Studies in Theater of Animated Forms and have it approved, the author(s) agree to give away, without payments, the following rights to the Magazine: first publishing rights and the license for the Magazine to redistribute this article and its metadata to index and reference services that the editors consider appropriate.
The articles whose author(s) are identified represent the author’s point of view and not the official position of Móin-Móin Magazine. The author(s) commit to always mention the publication in the following way when publishing work in reference to the article published in Móin-Móin Magazine:
“This article was originally published by Móin-Móin Magazine volume (insert the volume), number (insert the number), in the year of (insert year) and can be accessed on: http://www.revistas.udesc.br/index.php/móin"
Plagiarism in any way constitutes an unethical publishing behavior and is unacceptable. Móin-Móin Magazine holds the right to use software or other plagiarism tracking methods to scan the submitted works.
This journal uses Creative Commons Attribution Licence– (CC BY 4.0).