“The Coutirier and his Signature”: new perspectives on the field of Haute Couture, between production and consumption
DOI:
https://doi.org/10.5965/1982615x18462025230Keywords:
production, consumption, Haute Couture brandsAbstract
This article examines the field of Haute Couture, institutionally established in Paris during the 1960-1970 period and initially analyzed by Pierre Bourdieu and Yvette Delsaut in 1975, in the work “Le couturier et sa griffe: contribution à une théorie de la magie” (The couturier and his signature: contribution to a theory of magic). Situated at the intersection of fashion and luxury, this study re-examine contemporary manifestations of the structure/agency dichotomy - a fundamental construct in Bourdieusian sociology. Through a methodological framework of rhetorical analysis applied to media representations, new possibilities of structuring brands are investigated, redrawing the classic diagram proposed by the autor and redimensioning contemporary positions in a field that exerts a significant symbolic impact on fashion and luxury markets. It also addresses emergent forms of agency between luxury brand and consumer, a theoretical gap in Bourdieu's original framework. The results demonstrate how traditional structures of distinction remain in the midst of innovative brands’s strategies (such as Launchmetrics) and consumer agencies digitally transformed, with new dynamics of symbolic legitimacy.
Downloads
References
ALLÉRES, Danielle. Luxo... Estratégias, marketing. Rio de Janeiro: FGV, 2006.
ALVES, Roque de Brito. Ciência criminal. Rio de Janeiro: Forense, 1995.
ARBOLEYA, Arilda. Agência e estrutura em Bourdieu e Giddens pela superação da antinomia “objetivismo-subjetivismo”. Revista UFPR, v.1, n.1, 2013. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/sclplr/article/download/64705/37636. Acesso em: 11 jan. 2025.
APPADURAI, Arjun. A vida social das coisas: As mercadorias sob uma nova perspectiva cultural. Niterói: Editora da UFF, 2010.
BAUDOT, François. Moda do século. São Paulo: Cosac Naif, 2008.
BERGÉ, Pierre; Assouly, Olivier. (orgs). Le luxe: essays sur la fabrique de l’ostentation. Paris: Institut Français de la Mode, 2005.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: Obras escolhidas I. São Paulo: Brasiliense, 1987.
BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. Porto Alegre, RS: Zouk, 2011a.
BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2011b.
BOURDIEU, Pierre. DELSAUT, Yvette. O costureiro e sua grife: contribuição para uma teoria da magia. In: Bourdieu, Pierre. A produção da crença: contribuição para uma economia de bens simbólicos. 3ª ed., Porto Alegre: Zouk, 2008.
BOURDIEU, Pierre. Alta Costura e Alta Cultura. Comunicação feita em Noroit (Arras) em novembro de 1974 e publicada em Noroit, 192, janeiro de 1975, In: Questões de Sociologia. P. 154-161. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983. Disponível em: http://www.mom.arq.ufmg.br/mom/02_babel/textos/bourdieu-alta-costura.pdf. Acesso em: 7 fev. 2025.
BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998.
BOURDIEU, Pierre. Razões Práticas: sobre a teoria da ação. Campinas: Papirus, 2011.
BOURDIEU, Pierre. Espaço social e poder simbólico. In: Coisas Ditas. São Paulo: Brasiliense, 1990.
BOURDIEU, Pierre. (org). La misère du monde. Paris: Editions du Seuil, 1993.
BOURDIEU, Pierre. O campo econômico. Política & Sociedade, 6. (tradução de "Le champ économique". Actes de la Recherche en Sciences Sociales, 119: 48-66, 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/download/1930/1697/5532. Acesso em: 12 jan. 2025
BRAGA, J. História da moda: uma narrativa. 4. ed. São Paulo: Editora Anhembi Morumbi, 2004.
CAMPBELL, Colin. A ética romântica e o espírito do consumo moderno. Rio de Janeiro: Rocco, 2011.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo, Paz e Terra, 1999.
CRANE, Diana. A moda e seu papel social: classe, gênero e identidade das roupas. São Paul: Editora Senac, 2006.
DALUZ, Jean. The sociology of Elite Distinction. UK and NY: Palgrave, 2009.
DOUGLAS, Mary; Isherwood, Baron. O mundo dos bens: para uma antropologia do consumo. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.
Durkheim, Émile. As regras do método sociológico. Lisboa: Ed. Presença, 2004.
FAVRET-SAADA, Jeanne. “Ser afetado”. Cadernos de Campo, n.13: 155-161, 2005. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/cadernosdecampo/article/view/50263. Acesso em: 25 nov. 2024.
GRUMBACH, Didier. Histórias da moda. Cosac Naify, 1993.
MAUSS, Marcel. Sociologia e Antropologia. São Paulo: Cosac Naify, 2003.
MAUSS, Marcel. Ensaios de sociologia. São Paulo: Perspectiva, 2009.
ORTIZ, Renato. Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ática, 1983.
ORTNER, Sherry. Subjectivity and cultural critique. SAGE Publications (London, Thousand Oaks, CA and New Delhi) www.sagepublications.com Vol 5(1): 31–52., 2005. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1463499605050867?journalCode=anta Acesso em: 30 abr. 2023.
RAPPORT, Nigel; OVERING, Joanna. Social and Cutural Anthropology. London and New York: Routledge, 2010.
SAHLINS, Marshall. “O pessimismo sentimental” e a experiência etnográfica: por que a cultura não é um “objeto” em via de extinção (parte I). Mana 3(10:41-73), 1997. Disponível em: https://www.scielo.br/j/mana/a/4xFgqqMPbXLHGc8xkfXBCVH/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 14 nov. 2024
SIMMEL, Georg. Questões fundamentais de sociologia: Indivíduo e sociedade. Rio de Janeiro, Zahar, 2006.
SIMMEL, Georg. Filosofia da moda e outros escritos. Edições textos & Grafia. Tradução: Artur Mourão. Lisboa, 2008.
SOMBART, Werner. Lujo e Capitalismo. Madrid: Ediciones Sequitur, 2009.
VAN DIJCK, José. La Cultura de la Conectividad: una história crítica de las redes sociales. Buenos Aries: Siglo Veintiuno, 2012.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Morgana de Melo Machado, Thainá Saciloto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When submitting an article for publication in ModaPalavra e-periodico, the author (s) agree (s) with the following terms:
- Authors maintain the copyright in their manuscripts and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International, which allows sharing the work with the acknowledgment of authorship and the initial publication in the journal without payment ;
- Authors may use the same results in other publications after the first publication, provided that they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- Authors are authorized to take additional contracts, separately, only after the original publication in ModaPalavra e-journal, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page), only after the editorial process and the first publication, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- To indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium, authors should use the following text template: "This article was originally published by ModaPalavra e-periodical, under a CC BY NC license, in its volume [insert volume] number [insert number] in the year of [insert year], and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/ ";
- The opinions expressed in the articles are the author’s sole responsibility, not necessarily reflecting the journal’s opinion. The publication of any material that is owned and held in copyright by a third party, including – but not limited to - articles, photos or drawings was previously authorized by their representatives to be published in ModaPalavra e-journal.