“The Coutirier and his Signature”: new perspectives on the field of Haute Couture, between production and consumption

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x18462025230

Keywords:

production, consumption, Haute Couture brands

Abstract

This article examines the field of Haute Couture, institutionally established in Paris during the 1960-1970 period and initially analyzed by Pierre Bourdieu and Yvette Delsaut in 1975, in the work “Le couturier et sa griffe: contribution à une théorie de la magie” (The couturier and his signature: contribution to a theory of magic). Situated at the intersection of fashion and luxury, this study re-examine contemporary manifestations of the structure/agency dichotomy - a fundamental construct in Bourdieusian sociology. Through a methodological framework of rhetorical analysis applied to media representations, new possibilities of structuring brands are investigated, redrawing the classic diagram proposed by the autor and redimensioning contemporary positions in a field that exerts a significant symbolic impact on fashion and luxury markets. It also addresses emergent forms of agency between luxury brand and consumer, a theoretical gap in Bourdieu's original framework. The results demonstrate how traditional structures of distinction remain in the midst of innovative brands’s strategies (such as Launchmetrics) and consumer agencies digitally transformed, with new dynamics of symbolic legitimacy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Morgana de Melo Machado, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Professora voluntária do Departamento de Ciências Sociais da Universidade Federal de Santa Maria - RS. Pós-doutoranda e doutora em Ciências Sociais com ênfase em Antropologia Social, pela UFSM (2023); Mestre em Ciências Sociais pela UFSM (2014). Especialista em Comunicação e Projetos de Mídia, pela UNIFRA (2012). Especialista em Gestão Pública, pela UFSM (2012); Jornalista formada pela UFSM (2005). Acadêmica de Ciências Sociais na UFSM (2023). Integrante do Grupo de Pesquisa NECON (Núcleo de Estudos Contemporâneos) do PPGCSociais, coordenado pela Profa. Dra. Maria Catarina Chitolina Zanini. Pesquisadora sobre fenômenos e processos socioculturais que envolvem o corpo e suas corporalidades, subjetividades e agenciamentos, buscando compreendê-lo etnograficamente por meio de antropologias que conectam urbanidades, sentidos, digital, atravessados por diversas temáticas como luxo, moda, beleza e lazer nos contextos de suas sociabilidades e práticas. Mãe da Maria Flora, da Maria Eugênia e do José Ariel.

Thainá Saciloto , Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Doutoranda em Ciências Sociais (PPGCSociais - UFSM). Bacharela de Ciências Sociais pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Mestra em Ciências Sociais Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Pesquisa junto ao NEERD - Núcleo de Estudos sobre Emoções e Realidades Digitais e possui pesquisas relacionadas à Antropologia e Sociologia do Consumo, Sociologia e Antropologia Digital. Assim como discussões que abarquem os atravessamentos de bens de consumo, moda e vestuário, distinção social e espaços de sociabilidade suscitados em torno destes, representações corporais e corporalidades, também no estudos sobre mídias digitais e jogos. Suas pesquisas atuais também envolvem a temática de gênero e memória social, especificamente trabalhando com consumo, colecionismo e masculinidade.

References

ALLÉRES, Danielle. Luxo... Estratégias, marketing. Rio de Janeiro: FGV, 2006.

ALVES, Roque de Brito. Ciência criminal. Rio de Janeiro: Forense, 1995.

ARBOLEYA, Arilda. Agência e estrutura em Bourdieu e Giddens pela superação da antinomia “objetivismo-subjetivismo”. Revista UFPR, v.1, n.1, 2013. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/sclplr/article/download/64705/37636. Acesso em: 11 jan. 2025.

APPADURAI, Arjun. A vida social das coisas: As mercadorias sob uma nova perspectiva cultural. Niterói: Editora da UFF, 2010.

BAUDOT, François. Moda do século. São Paulo: Cosac Naif, 2008.

BERGÉ, Pierre; Assouly, Olivier. (orgs). Le luxe: essays sur la fabrique de l’ostentation. Paris: Institut Français de la Mode, 2005.

BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: Obras escolhidas I. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. Porto Alegre, RS: Zouk, 2011a.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2011b.

BOURDIEU, Pierre. DELSAUT, Yvette. O costureiro e sua grife: contribuição para uma teoria da magia. In: Bourdieu, Pierre. A produção da crença: contribuição para uma economia de bens simbólicos. 3ª ed., Porto Alegre: Zouk, 2008.

BOURDIEU, Pierre. Alta Costura e Alta Cultura. Comunicação feita em Noroit (Arras) em novembro de 1974 e publicada em Noroit, 192, janeiro de 1975, In: Questões de Sociologia. P. 154-161. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983. Disponível em: http://www.mom.arq.ufmg.br/mom/02_babel/textos/bourdieu-alta-costura.pdf. Acesso em: 7 fev. 2025.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1998.

BOURDIEU, Pierre. Razões Práticas: sobre a teoria da ação. Campinas: Papirus, 2011.

BOURDIEU, Pierre. Espaço social e poder simbólico. In: Coisas Ditas. São Paulo: Brasiliense, 1990.

BOURDIEU, Pierre. (org). La misère du monde. Paris: Editions du Seuil, 1993.

BOURDIEU, Pierre. O campo econômico. Política & Sociedade, 6. (tradução de "Le champ économique". Actes de la Recherche en Sciences Sociales, 119: 48-66, 2005. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/politica/article/download/1930/1697/5532. Acesso em: 12 jan. 2025

BRAGA, J. História da moda: uma narrativa. 4. ed. São Paulo: Editora Anhembi Morumbi, 2004.

CAMPBELL, Colin. A ética romântica e o espírito do consumo moderno. Rio de Janeiro: Rocco, 2011.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo, Paz e Terra, 1999.

CRANE, Diana. A moda e seu papel social: classe, gênero e identidade das roupas. São Paul: Editora Senac, 2006.

DALUZ, Jean. The sociology of Elite Distinction. UK and NY: Palgrave, 2009.

DOUGLAS, Mary; Isherwood, Baron. O mundo dos bens: para uma antropologia do consumo. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.

Durkheim, Émile. As regras do método sociológico. Lisboa: Ed. Presença, 2004.

FAVRET-SAADA, Jeanne. “Ser afetado”. Cadernos de Campo, n.13: 155-161, 2005. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/cadernosdecampo/article/view/50263. Acesso em: 25 nov. 2024.

GRUMBACH, Didier. Histórias da moda. Cosac Naify, 1993.

MAUSS, Marcel. Sociologia e Antropologia. São Paulo: Cosac Naify, 2003.

MAUSS, Marcel. Ensaios de sociologia. São Paulo: Perspectiva, 2009.

ORTIZ, Renato. Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ática, 1983.

ORTNER, Sherry. Subjectivity and cultural critique. SAGE Publications (London, Thousand Oaks, CA and New Delhi) www.sagepublications.com Vol 5(1): 31–52., 2005. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1463499605050867?journalCode=anta Acesso em: 30 abr. 2023.

RAPPORT, Nigel; OVERING, Joanna. Social and Cutural Anthropology. London and New York: Routledge, 2010.

SAHLINS, Marshall. “O pessimismo sentimental” e a experiência etnográfica: por que a cultura não é um “objeto” em via de extinção (parte I). Mana 3(10:41-73), 1997. Disponível em: https://www.scielo.br/j/mana/a/4xFgqqMPbXLHGc8xkfXBCVH/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 14 nov. 2024

SIMMEL, Georg. Questões fundamentais de sociologia: Indivíduo e sociedade. Rio de Janeiro, Zahar, 2006.

SIMMEL, Georg. Filosofia da moda e outros escritos. Edições textos & Grafia. Tradução: Artur Mourão. Lisboa, 2008.

SOMBART, Werner. Lujo e Capitalismo. Madrid: Ediciones Sequitur, 2009.

VAN DIJCK, José. La Cultura de la Conectividad: una história crítica de las redes sociales. Buenos Aries: Siglo Veintiuno, 2012.

Published

2025-07-01

How to Cite

MACHADO, Morgana de Melo; SACILOTO , Thainá. “The Coutirier and his Signature”: new perspectives on the field of Haute Couture, between production and consumption. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 18, n. 46, 2025. DOI: 10.5965/1982615x18462025230. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/26061. Acesso em: 1 sep. 2025.