Delimitação do usuário nas etapas de criação, modelagem e prototipagem do produto de vestuário
DOI:
https://doi.org/10.5965/1982615x10192017201Keywords:
fashion design, development of clothing, userAbstract
Because of complaints of clothes that do not fit well and bother, oreven the difficulty of acquiring a suitable outfit for an occasion, to the clothing industry may be failing to consider the user in developing their products. The aim of this paper was to determine whether the steps for creating, modeling and prototyping of garment products the user is being considered, as for a design project is right to consider it at all stages of development. For this a literature review and interviews with professionals was held. With the results we can see the difficulty that professionals have to define the public to create the pieces. We also found that most professionals understand the importance of measures table however end up adjusting the empirically, and the realization of prototype testing many choose models that does not match the reality of the public company.
Downloads
References
ARAÚJO, Mario de. Tecnologia do Vestuário.Lisboa. Fundação Calouste Gulbenkian. Gulbenkian, Edição/reimpressão: 1996.
BOUERI, José Jorge. Sob medida: antropometria, projeto e modelagem. In: PIRES, Dorotéia Baduy (Org.). Design de moda: olhares diversos. Barueri: Estação das Letras e Cores, 2014.
GUERRA, Isabel Carvalho. Pesquisa qualitativa e análise de conteúdo: sentidos e formas de uso. São João do Estoril: Princípia, 2012.
MATHARU, Gurmit. O que é design de moda?. Porto Alegre: Bookman, 2011.
MONTEMEZZO, Maria Celeste de Fátima Sanches.Diretrizes metodológicas para o projeto de produtos de moda no âmbito acadêmico.2003. 98 f. Dissertação (Mestrado) -Curso de Desenho Industrial, Universidade Estadual Paulista Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, Bauru, 2003. Cap. 9.
RECH, Sandra Regina. Moda: por um fio de qualidade–Florianópolis: Udesc, 2002. RENFREW, Elinor;
RENFREW, Colin. Desenvolvendo uma coleção. Porto Alegre: Bookman, 2010.
ROSA, Lucas da. Vestuário industrializado: uso da ergonomia nas fases de gerência de produto, criação, modelagem e prototipagem. 2011: 175 p.: Tese (doutorado) -Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Programa de Pós-graduação em Design do Departamento de Artes e Design, Rio de Janeiro, 2011.
SANCHES, Maria Celeste de Fátima. Projetando moda: diretrizes para a concepção de produtos. In: PIRES, Dorotéia Baduy (Org.). Design de moda: olhares diversos. Barueri: Estação das Letras e Cores, 2014.
SILVEIRA, Icléia.Um modelo para capacitação dos instrutores do sistema CAD para vestuário e dos modelistas, com foco na gestão do conhecimento.2011. 305 f. Tese (Doutorado) -Curso de Design, Departamento de Artes e Design, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011. Cap. 9.
SORGER, Richard; UDALE, Jenny. Fundamentos de Design de Moda -Porto Alegre: Bookman, 2009.
TREPTOW, Doris. Inventando moda: planejamento de coleção. 5. ed. São Paulo: Edição da Autora, 2013.
VICENTINI, Cláudia Regina Garcia.Ferramentas e metodologia deprojeto aplicados na criação de produtos para a indústria têxtil-confecção.2010. 157 f. Tese (Doutorado) Curso de Engenharia Mecânica, Projeto Mecânico, Universidade Estadual de Campinas Faculdade de Engenharia Mecânica, Campinas, 2010. Cap. 7.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Elen Makara, Giselle Schmidt Alvez Díaz Marino, Lizandra Garcia Lupi Vergara
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When submitting an article for publication in ModaPalavra e-periodico, the author (s) agree (s) with the following terms:
- Authors maintain the copyright in their manuscripts and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International, which allows sharing the work with the acknowledgment of authorship and the initial publication in the journal without payment ;
- Authors may use the same results in other publications after the first publication, provided that they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- Authors are authorized to take additional contracts, separately, only after the original publication in ModaPalavra e-journal, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page), only after the editorial process and the first publication, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- To indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium, authors should use the following text template: "This article was originally published by ModaPalavra e-periodical, under a CC BY NC license, in its volume [insert volume] number [insert number] in the year of [insert year], and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/ ";
- The opinions expressed in the articles are the author’s sole responsibility, not necessarily reflecting the journal’s opinion. The publication of any material that is owned and held in copyright by a third party, including – but not limited to - articles, photos or drawings was previously authorized by their representatives to be published in ModaPalavra e-journal.