Delimitação do usuário nas etapas de criação, modelagem e prototipagem do produto de vestuário

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x10192017201

Keywords:

fashion design, development of clothing, user

Abstract

Because of complaints of clothes that do not fit well and bother, oreven the difficulty of acquiring a suitable outfit for an occasion, to the clothing industry may be failing to consider the user in developing their products. The aim of this paper was to determine whether the steps for creating, modeling and prototyping of garment products the user is being considered, as for a design project is right to consider it at all stages of development. For this a literature review and interviews with professionals was held. With the results we can see the difficulty that professionals have to define the public to create the pieces. We also found that most professionals understand the importance of measures table however end up adjusting the empirically, and the realization of prototype testing many choose models that does not match the reality of the public company.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, Mario de. Tecnologia do Vestuário.Lisboa. Fundação Calouste Gulbenkian. Gulbenkian, Edição/reimpressão: 1996.

BOUERI, José Jorge. Sob medida: antropometria, projeto e modelagem. In: PIRES, Dorotéia Baduy (Org.). Design de moda: olhares diversos. Barueri: Estação das Letras e Cores, 2014.

GUERRA, Isabel Carvalho. Pesquisa qualitativa e análise de conteúdo: sentidos e formas de uso. São João do Estoril: Princípia, 2012.

MATHARU, Gurmit. O que é design de moda?. Porto Alegre: Bookman, 2011.

MONTEMEZZO, Maria Celeste de Fátima Sanches.Diretrizes metodológicas para o projeto de produtos de moda no âmbito acadêmico.2003. 98 f. Dissertação (Mestrado) -Curso de Desenho Industrial, Universidade Estadual Paulista Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, Bauru, 2003. Cap. 9.

RECH, Sandra Regina. Moda: por um fio de qualidade–Florianópolis: Udesc, 2002. RENFREW, Elinor;

RENFREW, Colin. Desenvolvendo uma coleção. Porto Alegre: Bookman, 2010.

ROSA, Lucas da. Vestuário industrializado: uso da ergonomia nas fases de gerência de produto, criação, modelagem e prototipagem. 2011: 175 p.: Tese (doutorado) -Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Programa de Pós-graduação em Design do Departamento de Artes e Design, Rio de Janeiro, 2011.

SANCHES, Maria Celeste de Fátima. Projetando moda: diretrizes para a concepção de produtos. In: PIRES, Dorotéia Baduy (Org.). Design de moda: olhares diversos. Barueri: Estação das Letras e Cores, 2014.

SILVEIRA, Icléia.Um modelo para capacitação dos instrutores do sistema CAD para vestuário e dos modelistas, com foco na gestão do conhecimento.2011. 305 f. Tese (Doutorado) -Curso de Design, Departamento de Artes e Design, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011. Cap. 9.

SORGER, Richard; UDALE, Jenny. Fundamentos de Design de Moda -Porto Alegre: Bookman, 2009.

TREPTOW, Doris. Inventando moda: planejamento de coleção. 5. ed. São Paulo: Edição da Autora, 2013.

VICENTINI, Cláudia Regina Garcia.Ferramentas e metodologia deprojeto aplicados na criação de produtos para a indústria têxtil-confecção.2010. 157 f. Tese (Doutorado) Curso de Engenharia Mecânica, Projeto Mecânico, Universidade Estadual de Campinas Faculdade de Engenharia Mecânica, Campinas, 2010. Cap. 7.

Published

2017-01-01

How to Cite

MAKARA, Elen; MARINO, Giselle Schmidt Alvez Díaz; VERGARA, Lizandra Garcia Lupi. Delimitação do usuário nas etapas de criação, modelagem e prototipagem do produto de vestuário. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 10, n. 19, p. 201–218, 2017. DOI: 10.5965/1982615x10192017201. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/8763. Acesso em: 24 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)