Logomania: as marcas de luxo e o logo

Authors

  • Luiz Salomão Ribas Gomez Universidade Federal de Catarina (UFESC)

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x03052010046

Keywords:

luxury brand, logotipo, graphic design

Abstract

The luxury brands are constructed and developed strategically for the maintenance and spreading of its values and personality. For the consolidation of the brand, the companies need to search a dif erential, with strategical actions that create the recognition of an only identity in the mind of the consumer. She enters the strategies of the brand, is the intense spreading of its logotipo in all its communication. This spreading to be carried through adequately and with ef ective results needs the aid of design graphical. This article looks for to present the use of the logotipos for the brands of luxury and the participation of design graphical, through the creation and management of brands (branding). Mainly in what the visual form says respect, the luxury brands are if using of `logos' to reach the imaginary one of the people.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AAKER, David A. Marcas: Brand Equity - gerenciando o valor da marca. São Paulo: Negócio Editora, 1998.

ALLEAU, René. A Ciência dos Símbolos: Contribuição ao estudo dos princípios e dos métodos da simbólica geral. Lisboa: Edições 70, 2001.

ALLÈRÉS, Danielle. Luxo. Estratégias Marketing. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006.

BAUDRILLARD, Jean. A Sociedade de Consumo. Reimpressão. Lisboa: Edições 70, 2008.

CASTARÈDE, Jean. O Luxo: os segredos dos produtos mais desejados do mundo. São Paulo: Barcarolla, 2005.

CHEVALIER, Michel; MAZZALOVO, Gérald. Pró Logo. Marcas como Fator de Progresso. Tradução: Roberto Galman. São Paulo: Panda Books, 2007.

D'ANGELO, André Cauduro. Precisar não precisa: Um Olhar Sobre o Consumo de Luxo no Brasil. São Paulo: Editora Nacional, 2007.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. Atlas: São Paulo, 2001.

GIMENO, José M. Iváñez. La Gestión Del Diseño en La Empresa. España: Mc Graw Hill, 2000.

GOBÉ, Marc. A emoção das marcas: conectando marcas às pessoas. Rio de Janeiro: Campus, 2002.

GOMEZ, L. S. R. ; SILVA, G.G . Visual Communication Branding. In: Design & cc: SOS! Design and Commercial Comunications: Seek Optimal Synergies: Lisboa, 2007.

HANLON, Patrick O Segredo das Marcas Desejadas: criando consumidores apaixonados pela sua marca e pelo seu produto/ Patrick Hanlon; tradução Giorgio Cappeli. São Paulo: Editora Gente, 2007.

KAPFERER, Jean Noël. As marcas capital da empresa: criar e desenvolver marcas fortes. Porto Alegre: Bookman, 2003. 459 p.

KLEIN, Naomi. No Logo: o poder das marcas/Naomi Klein; tradução Pedro Miguel Dias. Lisboa: Relógio d'água editores, 2002.

LINDSTROM, Martin. Brand sense: A Marca Multissensorial. Porto Alegre: Bookman, 2007.

LIPOVETSKY, Gilles; ROUX, Elyette. O Luxo Eterno: da Idade do Sagrado ao Tempo das Marcas. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

MARCONI, Mariana de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de Pesquisa. São Paulo; Atlas, 1999.

MARTINS, José Roberto.Branding, uma manual para criar, gerenciar e avaliar marcas. São Paulo: Negócio, 2000.

PINK, Daniel H. A Nova Inteligência. Alfragide: Academia do Livro, 2009.

POLO, Claudia. Luxury Brand e Design Gráfico: Dior um estudo de caso. In: Seminário de Branding e Design Gráfico, 1., 2008, Florianópolis. Anais eletrônicos... Florianópolis: UFSC, 2008. Disponível em <http://www.logo.ufsc.br/sbdg>. Acesso em: 27 out 2008.

SOUSA, Richard Perassi Luiz. A Visualidade das Marcas Institucionais e Comerciais como Campo de Significação. Tese (Doutorado em Comunicação e Semiótica) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2001.

STRUNCK, Gilberto. Como Criar Identidades Visuais e Marcas de Sucesso. Rio de Janeiro: RioBooks, 2007.

THOMAS, Dana. Deluxe: Como o luxo perdeu o brilho./ Dana Thomas; tradução Ana Gibson. - Rio de Janeiro: Elsevier, 2008.

Published

2010-01-01

How to Cite

GOMEZ, Luiz Salomão Ribas. Logomania: as marcas de luxo e o logo. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 3, n. 5, 2010. DOI: 10.5965/1982615x03052010046. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/7950. Acesso em: 17 jul. 2024.