Enxoval de noiva e a moda: da dádiva ao homewear

Authors

  • Débora Fontes Pinto Universidade Federal do Ceará
  • Rita Claudia Aguiar Barbosa Universidade Federal do Ceará
  • Maria Dolores de Brito Mota Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x03062010009

Keywords:

Trousseau, Gift, Fashion

Abstract

Trousseau preparation has always been associated with the social role of woman and with a ritual of knowledge and values transmission. Woman trousseau for marriage has undergone modifications which have followed the historical changes in marriage itself, the feminine condition and the development of a consumption society which is strongly industrialized. The present research involved a bibliographical study, a documentary search, internet consult as well as an interview with five women from different generations. The way to preparing trousseau has undergone deep changes. In the past the trousseau was made of handcraft products which were prepared in a context of transmission of experience and values among women. It had a symbolic meaning of a gift. Today trousseau preparation is a consumption practice co-coordinated by specialized companies and guided by values established by the market. It constitutes a homewear merchandising.

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Author Biography

Débora Fontes Pinto, Universidade Federal do Ceará

A preparação do enxoval sempre esteve associada ao papel social feminino e a um ritual de
transmissão de saberes e de valores entre mulheres. O enxoval da mulher para o casamento
sofreu modificações que acompanharam as mudanças históricas no próprio casamento, na
condição feminina e na formação de uma sociedade de consumo fortemente industrializada. A
pesquisa realizada envolveu um estudo bibliográfico, uma pesquisa documental na internet
em sites especializados em enxoval e em entrevistas com cinco mulheres de gerações
diferentes. A forma de preparar o enxoval da noiva mudou de uma fabricação artesanal num
contexto de transmissão de vivências e valores entre mulheres que configurava um sistema de
trocas simbólicas pelo qual tomava a forma de dádiva, para uma prática de consumo
coordenada por empresas especializadas e orientada por valores estabelecidos pelo mercado,
no qual se constitui como mercadoria de homewear.

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Published

2010-07-01

How to Cite

PINTO, Débora Fontes; AGUIAR BARBOSA, Rita Claudia; DE BRITO MOTA, Maria Dolores. Enxoval de noiva e a moda: da dádiva ao homewear. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 3, n. 6, p. 9–18, 2010. DOI: 10.5965/1982615x03062010009. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/7925. Acesso em: 22 nov. 2024.