O estilista e a indústria da moda

Authors

  • Paulo Fernandes Keller

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x03062010019

Keywords:

Fashion designer, Fashion, Fashion industry

Abstract

This article analyses the fashion designer activity in contemporaneous society as one form of immaterial, cognitive and creative work insert of fashion industry. This article is result of documental and bibliography research. It use in articulated form the analytic tools of sociology of work, sociology of fashion and economic sociology specialized in networks analyses. The article concluded that the works of fashion designer constitute one productive activity of immaterial, cognitive and creative dimension that demand multiples abilities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, Alice R.P. O avesso da moda: Trabalho a domicilio na indústria de confecção. São Paulo: Hucitec, 1986.

ANTUNES, Ricardo. Os sentidos do trabalho: ensaio sobre a afirmação e a negação do trabalho. São Paulo: Boitempo Editorial, 1999.

BOURDIEU, Pierre. Questões de Sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983.

_____ O Costureiro e sua Grife: Contribuição para uma teoria da magia. In: A Produção da Crença: Contribuição para uma economia dos bens simbólicos. São Paulo: Zouk, 2004.

BRIGHTON Labour Process Group. O processo de trabalho capitalista. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (org.) Trabalho, educação e prática social. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.

CRANE, Diana. A moda e seu papel social: classe, gênero e identidade das roupas. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2006.

FLORIDA, R. The rise of the creative class. New York: Basic Books, 2004.

GEREFFI, Gary. “The Organization of Buyer-Driven Commodity Chain: How U.S. Retailers Shape Overseas Production Networks.” In: GEREFFI, Gary & KORZENIEWICZ, Miguel [eds]. Commodity Chains and Global Capitalism. Westport, Connecticut, London: Praeger, 1994.

______ Competitividade e redes na cadeia produtiva do vestuário na América do Norte. Revista Latino-americana de Estudos do Trabalho. ALAST. Ano 3, No.6, 1997.

______ “The Global Economy: Organization, Governance and Development.” In:

SMELSER, N.J. & SWEDBERG, R. (editors) The Handbook of Economic Sociology. Princeton and Oxford: Princeton University Press; Nova York:Russell Sage Fundation, 2005.

GEREFFI, Gary & MEMEDOVIC, Olga. The Global Apparel Value Chain: What Prospects for Upgrading by Developing Countries. Vienna: UNIDO (Sectoral Studies Series), 2003.

GORZ, André. O Imaterial: Conhecimento, Valor e Capital. São Paulo: Annablume, 2005.

HARDT, Michael & NEGRI, Antonio. Império. 6ª ed. Rio de Janeiro: Record, 2004.

HARTLEY, John. Creative Industries. In: HARTLEY, John (editor) Creative Industries. Oxford, UK: Blackwell Publishing, 2005.

KAWAMURA, Yuniya. The Japanese Revolution in Paris Fashion. Oxford: BERG, 2004.

______ Fashion-ology: an introduction to fashion Studies. Oxford & Nova York: BERG, 2005.

KELLER, Paulo F. Globalização e Cooperação Interfirmas na Cadeia Têxtil Brasileira. Tese de Doutorado (Ciências Humanas: Sociologia). Rio de Janeiro: PPGSA/IFCS/UFRJ, 2004.

______ Verbete Cadeia de Valor. In: CATTANI, A.D. & HOLZMANN, Lorena (orgs) Dicionário de Trabalho e Tecnologia. Porto Alegre: Ed. da UFRGS, 2006.

______ O Trabalho Imaterial do Estilista. Revista Teoria & Sociedade. UFMG. Belo Horizonte, N. 15.2, Julho-Dezembro de 2007.

KLEIN, Naomi. Sem logo: a tirania das marcas num planeta vendido. 5ª.ed. Rio de Janeiro: Record, 2006.

LAZZARATO, Maurizio & NEGRI, Antonio. Trabalho imaterial: formas de vida e produção de subjetividade. Rio de janeiro: DP&A, 2001.

LIPOVETSKY, Gilles. O império do efêmero: a moda e se destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

MARAMOTTI, Luigi. Connecting Creativity. In: HARTLEY, John (editor) Creative Industries. Oxford, UK: Blackwell, 2005.

MARX, Karl. O Capital - Crítica da Economia Política. 3ª. Ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1975 (Livro 01 – O Processo de Produção do Capital, Volumes 1).

MELLO E SOUZA, Gilda de. O Espírito das Roupas: a moda no século dezenove. São Paulo: Companhia das Letras, 1987.

OCDE. Manual de Oslo – Proposta de Diretrizes para Coleta e Interpretação de Dados sobre Inovação Tecnológica. Brasília: OCDE - FINEP, 2004.

UNCTAD. Creative Economy Report 2008. Geneva: UNCTAD, 2008

WADDELL, Gavin. How Fashion Works: Couture, ready-to-wear & mass production. Oxford, UK: Blackwell Publishing, 2004.

Published

2010-07-01

How to Cite

KELLER, Paulo Fernandes. O estilista e a indústria da moda. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 3, n. 6, p. 19–36, 2010. DOI: 10.5965/1982615x03062010019. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/7922. Acesso em: 22 nov. 2024.