A luz como linguagem nas campanhas dos perfumes Chanel e Tom Ford

Authors

  • Patrícia Kiss Centro Universitário das Faculdades Metropolitanas Unidas

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x05102012175

Keywords:

campaigns of perfume, analysis of image, photographic lighting

Abstract

The article discusses the use of photographic lighting as an element of speech and help in the construction of the visual message of the advertising campaigns of the brands of perfume Chanel and Tom Ford. For this purpose we used the analysis of two campaigns for Chanel No. 5 perfume and two for Tom Ford for men. The campaigns were analyzed under the bias of semiotic plastic Julien Greimas and Jean-Marie Floch and used the concepts of photographic language and visual rhetoric.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAUDOT, F. Universo da moda Chanel. São Paulo: Cosac & Naif, 1999.

BONSIEPE,G. Design, do material ao digital. Florianópolis. Ed. FIESC/ IEL,1997.

___________. Design, cultura e sociedade. São Paulo: Blucher, 2011.

DONIS, D. Sintaxe da linguagem visual. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

FEIJÓ, C. Linguagem fotográfica. Disponível em:http://www.uel.br/pos/fotografia/wpcontent/uploads/downs-uteis-linguagem-fotografica.pdf . Acesso em 30/03/2012. s/d.

FOLTS, J; LOVELL, R; ZWAHLEN, F. Manual de fotografia. São Paulo: Thomson, 2006.

JOLY, M. Introdução à análise da imagem. Campinas: Papirus, 2000.

LAHAM, Rogério Ferreira; LOPES, Dirce Vasconcellos. A premeditação da mensagem na fotografia publicitária. Discursos fotográficos, Londrina, v.1, p.115-139, 2005.

MARRA, C. Nas sombras de um sonho: história e linguagens da fotografia de moda. São Paulo: Editora Senac, 2008.

MASLOW, Abrahan. Motivation and personality. New York: Harper & Row, 1970.

PACCE, L. Pelo mundo da moda: criadores, grifes e modelos. São Paulo: Senac, 2008.

PIETROFORTE, A.V. Semiótica visual, os percursos do olhar. São Paulo: Contexto, 2004.

PLAZA, J. Tradução intersemiótica. São Paulo: Editora Perspectiva, 2008.

SANTAELLA, L; Nöth W. Imagem : cognição, semiótica, mídia. São Paulo: Iluminuras, 1999.

Published

2012-07-01

How to Cite

KISS, Patrícia. A luz como linguagem nas campanhas dos perfumes Chanel e Tom Ford. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 5, n. 10, p. 175–186, 2012. DOI: 10.5965/1982615x05102012175. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/7757. Acesso em: 25 nov. 2024.