Muito além da superfície

Authors

  • Renata Zandomenico Perito Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
  • Sandra Regina Rech Santa Catarina State University image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x02042009105

Keywords:

Communication, Appearance, Social Being

Abstract

This article reveals how the man transforms himself in a social being by the appropriation of appearance symbols and why they can be used as tools for analysing the society as a whole, just as the social transformations can be used to analyse the appearance manifestation. Parting from observations on clothing from the novel Orlando, by Virginia Woolf, the relation between appearance and communication, explained from its beginning, is developed enhanced by literature, sociological and anthropological studies. The myth of the pure functionality of clothing is broken to make clear the importance of dress codes in social life and in the construction of the individual, as well as its role inside culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARIÈS, P. História Social da Criança e da Família. Rio de Janeiro: Guanabara, 1978.

AUSTEN, J. Orgulho e Preconceito. São Paulo: Civilização Brasileira, 2006.

BOLLON, P. A Moral da Máscara: merveilleux, zazous, dândis, punks, etc. Rio de Janeiro: Rocco, 1993.

BRANNON, E. L. Fashion Forecasting. New York: Fairchild Publications, 2005.

CALDAS, D. Observatório de Sinais: teoria e prática da pesquisa de tendências. Rio de Janeiro: Senac Rio, 2004.

CASTILHO, K. Moda e Linguagem. 2ª ed. São Paulo: Anhembi Morumbi, 2006.

DELIBERO, L. B. A garota do ano: uma história pessoal e crítica de Twiggy. In: BENSTOCK, S.; FERRISS, S. (Org.) Por dentro da moda. Rio de Janeiro: Rocco, 2002, p.52-70.

ECO, U. et al. Psicologia do Vestir. Lisboa: Assírio e Alvim, 1989.

HOBSBAWM, E. Era dos Extremos: o breve século XX: 1914-1991. 2ª ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.

KAWAMURA, Y. Fashion-ology: an introduction to fashion studies. London: Berg, 2005.

KELLER, G. O traje faz o homem e Romeu e Julieta na aldeia. São Paulo: Melhoramentos, 19--.

RAINHO, M. do C. T. A Cidade e a Moda: novas pretensões, novas distinções - Rio de Janeiro, século XIX. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2002.

SANT'ANNA, M. R. O Brasil por suas Aparências. CD-Rom, vol.1. Florianópolis: UDESC, 1999.

________________. Aparência e poder: novas sociabilidades urbanas em Florianópolis, de 1950 a 1970. (Tese de Doutoramento) Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Instituto de Filosofia e Ciências Humanas. Porto Alegre, RS: UFRGS, 2005.

________________.Teoria de Moda: sociedade, imagem e consumo. Florianópolis: Estação das Letras, 2007.

SQUICCIARINO, N. Il vestito parla: considerazione psicologiche sullíabbigliamento. Roma: Armando, 1996.

STEELE, V. (Ed.) The Encyclopedia of Clothing and Fashion. Vol.3. Farmington Hills: Thomson Gale, 2005.

VIDAL, L. B. Grafismo Indígena: estudos de antropologia estética. São Paulo: Studio Nobel: FAPESP: USP, 1999.

WOOLF, V. Mrs. Dalloway; Orlando . São Paulo: Abril Cultural, 1972.

Published

2009-07-01

How to Cite

PERITO, Renata Zandomenico; RECH, Sandra Regina. Muito além da superfície. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 2, n. 4, 2009. DOI: 10.5965/1982615x02042009105. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/7694. Acesso em: 12 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 > >>