Ethnic Signs in the 21stcentury’s fashion: Pre-Columbian Cultural manifestations in creation of atemporal products

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x09182016043

Keywords:

fashion, pre-Columbian culture, ethnic signs

Abstract

The culture is manifested through knowledge, beliefs, legends, customs and ways of life of a people, which can be moved and re-interpreted in a fashion product that is hoped to be observed by an interpreter loaded with cultural background. The formal innovation is reactivated in fashion every moment with more aberrant and arbitrary forms, on the aesthetic level, with the sole purpose of providing an ever-new material of different signs. By portraying cultural aspects in fashion whether in clothing or accessories, it’s ephemerality character is reduced, since more timeless objects or products are proposed. This article aims seeks a review of the relevance of cultural events and ethnic groups in the fashion of the century, in addition to making an approach to the creative process of a collection of accessories with references in pre-Columbian cultures of the people Incas, Mayas and Aztecs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andreia Salvan Pagnan, Minas Gerais State University

Graduada em Design de moda e pós-graduada em Design de gemas e joias pela Universidade do Estado de Minas Gerais, na qual atualmente faz mestrado em Design.

Caroline Salvan Pagnan, Minas Gerais State University

Mestrado em Engenharia de Materiais na Redemat - Rede Temática em Engenharia de Materiais em convênio criado entre a Universidade Federal de Ouro Preto - UFOP, a Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG e a Fundação Centro Tecnológico de Minas Gerais com linha de trabalho na área de polímeros. Graduada em Design de Produto pela Universidade do Estado de Minas Gerais - Escola de Design.

References

BALAGUERA, Y.L.S. La influencia de los materiales en el significado de la joya. Cuaderno del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, n. 46, p. 115–153, 2013.

BARTHES, Roland. Elementos de semiologia. 4. ed. São Paulo: Cultrix, 1996.

BAUDRILLARD, J.Função-signo e lógica de classe. in: A Economia Política dos Signos. São Paulo: Editora Martins Fontes, 1996. Pág. 9-49.

BRAGA, J. Historia da moda: uma narrativa. São Paulo: Anhembi Morumbi. 2004.

DETANICO, F.B.; TEIXEIRA, F.G; SILVA, T.K. A Biomimética como Método Criativo para o Projeto de Produto. Design & Tecnologia,n. 2, 2010. Disponível em < http://www.pgdesign.ufrgs.br/designetecnologia/index.php/det/article/viewFile/52/33. Acesso em 15 de abril de 2015.

FARBIARZ, Alexandre; FARBIARZ, Jackeline Lima; NOJIMA, Vera Lucia dos Santos. Os quatro ventos da comunicação.In: COELHO, Luiz Antonio L. (org.). Design método. Rio de Janeiro: Ed. PUC-Rio; Teresópolis: Novas Idéias, 2006. p.64-86.

GARCIA, Carol. Recombinações: Auditions Brasil 2014. Disponível em: < http://www.auditionsbrasil.com.br/tag/recombinacoes/>. Acesso em: 23 de novembro de 2014.

GOLA, E. A Joia: História e design.São Paulo: SENAC/SP, 2008.

GRUBE, N. Maya: Divine Kings of the Rain Forest. Cologne:Könemann Press, 2006.

HENDERSON, J.L. Os mitos e o homem moderno. In:JUNG, C.G. O homem e seus símbolos. Rio de Janeiro: Nova fronteira, 2008, cap. II, p.133-205.

LARAIA, R. B. Cultura: um conceito antropológico. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

LIPOVETSKY, Gilles. O Império do Efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia da Letras, 2009.

MOLES, Abraham A. Teoria dos Objetos. Rio de Janeiro: Edições Tempo Brasileiro, 1981.

MORAES, A. D. de. Contos e lendas do Peru. WMF Martins fontes, 2002.

OSTROWER, Fayga. Criatividade e processo de criação. Petrópolis: Vozes, 1987.

SUDJIC, Deyan. A Linguagem das Coisas. Tradução por Adalgisa Campos da Silva. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2010.

TEIXEIRA, M.B.S. Design de joias em Minas Gerais. A construção de uma identidade. In: CASTAÑEDA, Cristiane; ADDAD, J. E; LICCARDO, Antonio. Gemas de Minas gerais. Belo Horizonte:Ed. SBG,2001, cap. 10, p.261–280.

VÁSQUEZ, B.; RENDÓN, S. (translators).El Libro de los Libros de Chilam Balam: Traducción de sus textos paralelos.Mexico: Fondo de Cultura Económica, 1948.

WHITE, L. “The symbol: the origin and basis of humans behavior”, in Morbel, Lennings e Smith (orgs), Readings of Antropology. Nova York: McGraw-Hill Book Co, 1955.

ZERBATO, B. N.; ESTARQUE, M. M. Frida Kahlo: Figurinista de si mesma. In: Colóquio de Moda, 9., 2013, Fortaleza. Anais eletrônicos... Fortaleza: UFC, 2013. Disponível em: < http://www.coloquiomoda.com.br/anais/anais/9-Coloquio-de-Moda_2013/POSTER/EIXO-7-FIGURINO_POSTER/Frida-Kahlo-Figurinista-de-si-mesma.pdf> Acesso em: 21 de jan. 2016.

Published

2016-07-01

How to Cite

PAGNAN, Andreia Salvan; PAGNAN, Caroline Salvan. Ethnic Signs in the 21stcentury’s fashion: Pre-Columbian Cultural manifestations in creation of atemporal products. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 9, n. 18, p. 043–056, 2016. DOI: 10.5965/1982615x09182016043. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/7245. Acesso em: 22 nov. 2024.