Business Models in Fashion Area: A Study on Traditional and Innovative Sectors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x10202017004

Keywords:

business models, innovation, creative economy

Abstract

The current highly competitive market leads companies to seek better performances, but also other forms of differentiation and organization. Assuming business model is how to organize strategic and operational details of the enterprise, in order to stand out in the market and separate the different sectors in which the industry covers, and fashion as one of the biggest industries in the market, we tried to establish the definition of different business models in this area, dividing them into two major groups: the traditional and the innovative. This research aims to point out some business sectors within the fashion, in a simplified and summarized form, serving as a basis for future works. The present study resulted from the lack of exploration of the area, in order to recognize and explore the operation of some business models.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiano Max Pereira Pinheiro, Feevale University

Doutor em Comunicação Social (PUCRS); coordenador dos Cursos de Jornalismo, Relações Públicas e Publicidade e Propaganda e professor do Mestrado em Indústria Criativa (Universidade Feevale).

Christine Bahia de Oliveira, Feevale University

Doutora em Comunicação Social (PUCRS); professora nos cursos de Jornalismo, Relações Públicas e Publicidade e Propaganda (Universidade Feevale).

Camilla Steinhaus, Feevale University

Graduanda em Moda (Universidade Feevale); bolsista de pesquisa do CNPq.

Milena Cherutti, Feevale University

Graduanda em Moda (Universidade Feevale); bolsista de pesquisa da Universidade Feevale.

References

ALBERTIN, Alberto Luiz. O comércio eletrônico evolui e consolida-se no mercado brasileiro. RAE - Revista de Administração de Empresas, v. 40, n. 4, p.94-102. São Paulo, SP. Out./Dez. 2000.

BERGAMO, Alexandre. O campo da moda. Rev. Antropol., v.41, n.2, São Paulo 1998.

BLYTHE, Mark. The Work of Art in the Age of Digital Reproduction: The Significance of the Creative Industries. Journal of Art & Design Education, v. 20, Issue 2, p. 144-150, 2001.

CORREA, Rafael Felix; RUGONI, Tassiana Custódio; ALBUQUERQUE, Paulo; CAMOZZI, Clóvis; SOUZAE, Stefanie de Freitas; AIHARA, Simone. O impacto do e-commerce na sociedade. Revista de Informática Aplicada, v. II, n. 02, jul/dez. 2006.

COSTA, Marconi Freitas da; QUEIROZ, Neilza Oliveira de. Relevância da atmosfera da loja no varejo de moda. Semead, v. 5, n. 4, out./ dez. 2009, p.122-140.

FARIAS, Maria Luiza Almeida. O Design de Uma Geração: jovem e moda na Revista Claudia nos anos 1960/1970. Universidade Anhembi Morumbi, SP. 2011.

KELLER, Paulo Kernandes. O Estilista e a Indústria da Moda. ModaPalavra e-periódico, volume 3, n.6, jul-dez 2010, p. 19-36.

FIRJAN. Mapeamento da Indústria Criativa no Brasil. Disponível em: <http://www.firjan.org.br/economiacriativa/pages/default.aspx>. Acesso em: 13/03/2015.

FRACARO, Fernanda Cereser; PAIVA, Juliana Teixeira de; ROSA, Lucas da; BASTOS, Talyta Duarte. Desenvolvimento do sistema de moda a partir dos estudos sobre economia criativa. Anais... 8° Encontro de Extensão – Florianópolis, SC. UDESC, 2012.

GARCIA, J. A. C. Condições de trabalho e saúde dos trabalhadores da indústria do vestuário de Colatina. Dissertação (Mestrado em Saúde Coletiva) - Universidade Federal do Espírito Santo. Espírito Santo, 2006.

GEARGEOURA, Lucien Jacques; MORIGUCHI, Stella Naomi. Formatação de lojas-símbolo no varejo de luxo: tradição ou inovação? Das antigas maisons às modernas lojas-conceito e flagships. Anais... 6° Congresso do Instituto Franco-Brasileiro de Administração de Empresas, IFBAE. 2011.

GOBBI, Maria Alice; BENETTI, Mariceia. A influência dos blogs de moda na decisão de compra do público feminino. Centro Universitário Metodista IPA. Porto Alegre, 2012.

HINERASKY, Daniela Aline. Jornalismo de moda: questionamentos da cena brasileira. Anais... Congressos Anuais da Intercom / Núcleo de Pesquisa – Jornalismo. 2006.

HORNBURG, Sigfrid; TUBINO, Dalvio Ferrari; LADEIRA, Natalia Emerich; THONERN, Ariane; RIFFEL, Larissa Fernanda. A programação da produção puxada pelo cliente: estudo de caso na indústria têxtil. Anais... XXVIII Encontro Nacional de Engenharia de Produção, 2008.

KHAUAJA, Daniela Motta Romeiro; MATTAR, Fauze Najib. Fatores de marketing na construção de marcas sólidas: estudo exploratório com marcas brasileiras. São Paulo: Atlas, 2006.

KACHBA, Yslene Rocha; HATAKEYAMA, Kazuo. Estratégias de inovação em APLs: viés para o desenvolvimento de produtos de moda. Produção, v. 23, n. 4, p. 751-761, out./dez. 2013.

KOTLER, Philip. Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation and Control. Canada: Prentice-Hall, 1989.

LEÃES, Sabrina Durgante. Marketing em moda. Universidade do Minho, Departamento de Engenharia Textil. 2008.

LUCIANO, Edimara Mezzomo. Consolidação de componentes de modelos de negócios para o comércio eletrônico de produtos virtuais. Porto Alegre: UFRGS, 2004.

LUINDÍA, Luíza Elayne Azevedo. Eco-marketing, desenvolvimento sustentável e Amazônia? Anais... XXIV Congresso Brasileiro da Comunicação, setembro 2001.

MATHARU, Gurmit. O que é design de moda? Porto Alegre: Bookman, 2011.

MELO, Luciana. As contribuições da Assessoria de Comunicação para o branding de produtos. Viçosa, MG. Monografia Curso de Comunicação Social/Jornalismo da UFV. 2009.

MENDONÇA, Carla. Jornalismo feminino, mulher e moda: uma relação histórica. Anais... 9° Encontro Nacional de História da Mídia, UFOP – Ouro Preto, MG. 2013.

PORTAL EDUCAÇÃO. A história da customização de roupas. Disponível em: <http://www.portaleducacao.com.br/moda/artigos/50771/a-historia-da-customizacao-de-roupas>. Acesso em: 26/11/2014.

ROSA, Stefania. Alfaiataria: modelagem plana masculina. Brasília: SENAC-DF, 2009.

SA, Ricardo Rocha Leal Gomes de; MARCONDES, Reynaldo Cavalheiro. O ponto de vendas de produtos de luxo da moda de vestuário feminino no Brasil. Cad. Ebape.Br, 2010, v.8, n.3, p. 514-534.

SANTOS, Simone. Impacto ambiental causado pela Indústria Têxtil. UFSC - Engenharia de Produção e Sistemas - PPGEP - Centro Tecnológico - Trindade –Florianópolis, SC.

SEBRAE. Desenhar não é o bastante para empreender em moda. Disponível em: <http://www.sebrae.com.br/Sebrae/Portal%20Sebrae/UFs/PE/Anexos/perfil%20de%20neg%C3%B3cios%20de%20moda.pdf>. Acesso em: 18/11/2014.

SEBRAE. Fast fashion como estratégia de mercado. Disponível em: <http://www.sebrae2014.com.br/Sebrae/Sebrae%202014/Boletins/1BO_Moda_Agosto_FastFashion.pdf>. Acesso em: 28/11/2014.

SEBRAE. Perfil de negócios da Moda: SEBRAE 2014. Disponível em: <http://www.sebrae.com.br/Sebrae/Portal%20Sebrae/UFs/PE/Anexos/perfil%20de%20neg%C3%B3cios%20de%20moda.pdf>. Acesso em: 14 out. 2014.

SEBRAE. Roupas em alta. Disponível em: <http://www.sebraesp.com.br/arquivos_site/noticias/revista_conexao/conexao_39>. Acesso em: 11/11/2014.

TAVERNARI, Mariana Della Dea; MURAKAMI, Mariane Harumi. O gênero dos Fashion Blogs: representações e autenticidades da moda e do feminino. Rumores, ano 6, n. 2, p. 85-106, julho/dezembro 2012.

Published

2017-06-23

How to Cite

PINHEIRO, Cristiano Max Pereira; OLIVEIRA, Christine Bahia de; STEINHAUS, Camilla; CHERUTTI, Milena. Business Models in Fashion Area: A Study on Traditional and Innovative Sectors. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 10, n. 20, p. 004–022, 2017. DOI: 10.5965/1982615x10202017004. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/6206. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)