Requirements fordevelopingheelshoesfor womenwithagestheupper 45years
DOI:
https://doi.org/10.5965/1982615x08152015269Keywords:
design guidelines, female shoes heels, consumers preferencesAbstract
This paper analyzesmature womenperceptionson theuse of shoes heels as a tool totrace project guidelines. It aims to develop a set ofdesign guidelinesfor better developmentof shoes heelstargeting women with45 years or more. Themethod forbibliographic research wasexploratoryand thedata collection wasdevelopedthrough a quantitativesurveywith dataanalysisperformed usingnon-parametric statisticaltests. The results indicatesthat the use ofshoesis somehowrelatedto the physical characteristics of the consumers, situations of day-to-day appearance,the levelof agreementof the descriptorsassigned towomen's shoesandthe perceptionof comfortinuse.Based on the resultsit was possibleto develop basicdesign guidelinesfor designing shoes heels.
Downloads
References
AZIMUTE 720. Mulheres demandam mudanças no mercado calçadista. Disponível em http://www.abicalcados.com.br/site/noticias_detalhes.php?id=265&titulo=mulheres-demandam-mudancas-no-mercado-calcadista. Acesso em março de 2014.
BERGSTEIN, Rachalle. Do tornozelo para baixo. Rio de Janeiro: Casa da palavra. 2013.
BERWANGER, Elenilton Gerson. Fôrmas e sistemas de medidas para calçados. SENAI-RS, 2008. Disponível em http://www.respostatecnica.org.br/acessoDT/301. Acesso em janeiro de 2014.
BIRTWISTLE, Grete; TSIM, Cayan.Consumer purchasing behaviour: An investigation of the UK mature women’s clothing Market. Journal of Consumer Behaviour, v. 4, p.453–464, 2005.
BLACKWELL, Roger D.; MINIARD, Paul W.; ENGEL, James F. Comportamento do consumidor. São Paulo: CengageLearning, 2005.
CARL, Klaus.Shoes. Parkstone International, 2011.
CHOKLAT, Aki. Design de sapatos. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2012.
DESIGN MUSEUM (LONDRES, INGLATERRA). Cinquenta sapatos que mudaram o mundo. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
FIBGE. Fundação Instituto Brasileiro De Geografia E Estatísticas. Disponível emhttp://www.fcc.org.br/bdmulheres/download/Trabalho_e_Familia_2007.pdf. Acesso em março de 2014.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Disponível em http://www.ibge.gov.br. Acesso em março de 2014.
KOTLER, Philip; KELLER, Kevin Lane. Administração de Marketing. São Paulo, SP: Pearson Prentice Hall, 2006.
KRAMOLISCK, Hanna. Partes de um calçado. 2012. Disponível em http://hannakramolisck.wordpress.com/2012/03/27/partes-de-um-calcado/. Acesso em janeiro de 2014.
LIMANA, Mirieli Denardi et al. Efeito agudo do calçado de diferentes alturas sobre o comportamento angular do tornozelo.Fisioter. Pesqui.[online]. vol.19, n.3, p.222-227, 2012.
MALHOTRA, Naresh K. Pesquisade marketing: uma orientação aplicada. 3. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.
__________. Naresh K. Pesquisa de marketing: foco na decisão. 3. ed. São Paulo: Pearson, 2011.
MORACE, Francesco (Org.). Consumo autoral:as gerações como empresas criativas. Barueri: Estação das Letras e Cores, 2009.
O ́KEEFFE, Linda. SAPATOS: Uma festa de sapatos de salto, sandálias, chinelos... Colônia: Köln: Könemann, 1996.
PATTISON, Angela; CAWTHORNE, Nigel. Un siècle de chaussures. Londres: Serges Media, 2001.
SEFERIN, Mariana Toledo. Design, emoção e o calçado feminino: mulheres que amam calçados. 2012. Tese (Mestrado em Engenharia de Produção) –Escola de Engenharia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul.
SIEGEL, Sidney; CASTELLAN JR., N. John. Estatística não-paramétrica para ciências do comportamento. 2. ed. São Paulo: Artmed, 2008.
SZMIGIN, Isabelle; CARRIGAN, Marylyn. Learning to love the older consumer. Journal of Consumer Behaviour, v.1, p.22-34, 2001.
VAN der LINDEN, J. C. Um modelo descritivo da percepção de conforto e de risco em calçados femininos. 2004. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) –Escola de Engenharia, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Daniela Petter, Fabiane Wolff
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When submitting an article for publication in ModaPalavra e-periodico, the author (s) agree (s) with the following terms:
- Authors maintain the copyright in their manuscripts and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International, which allows sharing the work with the acknowledgment of authorship and the initial publication in the journal without payment ;
- Authors may use the same results in other publications after the first publication, provided that they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- Authors are authorized to take additional contracts, separately, only after the original publication in ModaPalavra e-journal, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page), only after the editorial process and the first publication, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- To indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium, authors should use the following text template: "This article was originally published by ModaPalavra e-periodical, under a CC BY NC license, in its volume [insert volume] number [insert number] in the year of [insert year], and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/ ";
- The opinions expressed in the articles are the author’s sole responsibility, not necessarily reflecting the journal’s opinion. The publication of any material that is owned and held in copyright by a third party, including – but not limited to - articles, photos or drawings was previously authorized by their representatives to be published in ModaPalavra e-journal.