Perception of design as positioning in fashion segment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x08152015222

Keywords:

strategic marketing, strategic design, fashion

Abstract

The consumer society has undergone transformations and especially in fashion, innovation and market differentiation become decisive factors for organizations. The design can bea great ally of the companies in this context. This article aims to evaluate the perceptions of experts on the strategic positioning through design and it was developed a qualitative approach with professionals working in the areas of design, marketing and fashion. The result demonstrated the strategic importance of integrated design to marketing in management levels, as a means of achieving competitive advantages and important aid in developing strategies of segmentation and positioning. Design can promote many benefits to businesses and especially favors the understanding of needs, desires and future demands of the fashion market, which may be essential in the relationship between companies and customers, developed by marketing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristine Einsfeldt, Feevale University

Especialista em Gestão Estratégica de Marketing pela Universidade Feevale (2014), Graduação em Moda. Atua há 9 anos no segmento de moda no Rio Grande do Sul, responsável pelo desenvolvimento de coleção e modelagem de empresa de moda feminina e masculina, também atuando nas áreas de gestão da empresa. Idiomas: Inglês e Francês.

Vera Denise Muller, Federal University of Rio Grande do Sul

Professora Mestre na Graduação e Pós-Graduação, consultora em marketing com mestrado em Gestão Empresarial pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2007), MBA em marketing na ESPM, PDD em Gestão na Fundação Dom Cabral, Graduação em Administração e Ciências Contábeis. Coordenadora dos cursos de graduação COMEX e Administração com Habilitação em Negócios Internacionais.

References

AAKER, David A. Administração estratégica do mercado. 9. ed. Porto Alegre, RS: Bookman, 2012.

BRANDINI, V. (2007). Bela de morrer, chicde doer, do corpo fabricado pela moda: o corpo como comunicação, cultura e consumo na moderna urbe. Contemporânea -Revista De Comunicação e Cultura, 5(1), 1-28.

BROEGA, Ana Cristina; MAZZOTTI, Karla. Marcas de moda: identidade, imagem, comunicação e consumo social. 5º Congresso Latino-americano de Moda, Set./2012. Cartagena da LasIndias, Colombia.

COBRA, Marcos. Marketing & moda. São Paulo, SP: SENAC São Paulo, 2007.

FRANZATO, Carlo. O processo de inovação dirigida pelo design: um modelo teórico. REDIGE,vol. 2, n.1, 2011.

INTERNATIONAL COUNCIL SOCIETIES OF INDUSTRIAL DESIGN. Disponível em:<http://www.icsid.org>. Acesso em: 23 de agosto de 2013.

KOTLER, Philip; ARMSTRONG, Gary. Princípios de marketing.9.ed. São Paulo, SP: Prentice-Hall, 2003.

KOTLER, Philip. Administração de marketing. 10.ed. São Paulo, SP: Prentice-Hall, 2002.

LIPOVETSKY, Gilles. A felicidade paradoxal: ensaio sobre a sociedade do hiperconsumo. Lisboa: Edições 70, 2010.

MALHOTRA, N. K. Pesquisa de Marketing: uma orientação aplicada. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2006.

MCCRACKEN, G. (2007). Cultura e consumo: uma explicação teórica da estrutura e do movimento do significado cultural dos bens de consumo. Revista de Administração de Empresas, 7(1), 99-115.

MONTEIRO, Plínio Rafael Reis; VEIGA, Ricardo Teixeira. Personalidade e segmentação do mercado de moda: contrastes e perfil de jovens inovadores segundo o gênero. PRETEXTO, vol.10, n.1, p.69-87, jan./mar. 2009.

MOZOTA, Brigitte Borja de; KLÖPSCH, Cássia; COSTA, Filipe Campelo Xavier da Gestão do design: usando o design para construir valor de marca e inovaçãocorporativa. Porto legre: Bookman, 2011.

NETO, Alfredo José Machado; GIRALDI, Janaina de Moura Engracia. Análise do posicionamento de indústrias Calçadistas na região de franca.RAE, vol.48, nº1, p.36-47, jan-mar/2008.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico:métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo, RS: Feevale, 2009.

RECH, Sandra Regina. O gestor de design de moda: agente diferenciador no mercado globalizado. Actas de Diseño. Ano 2, vol. 3, jul/2007, Buenos Aires, Argentina.

RIES, Al; TROUT, Jack. Posicionamento: a batalha por sua mente. São Paulo: Pioneira, 2001.

VEIGA-NETO, Alípio Ramos. Um estudo comparativo de formas de segmentação demercado: uma comparação entre VALS-2 e segmentação por variáveis demográficas comestudantes universitários. Revista de Administração Contemporânea, vol. 11, nº1, Curitiba, jan-mar/2007.

ZURLO, F. Il Design del sistema prodotto. In: P. BERTOLA; E. MANZINI(eds.), Design multiverso. Milano, EdizioniPolidesign, 2004.

Published

2015-01-01

How to Cite

EINSFELDT, Cristine; MULLER, Vera Denise. Perception of design as positioning in fashion segment. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 8, n. 15, p. 222–248, 2015. DOI: 10.5965/1982615x08152015222. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/5463. Acesso em: 21 nov. 2024.