Children’s School uniform: their position on the identification of the genders

Authors

  • Raquel Rabelo Andrade Federal University of Technology – Paraná image/svg+xml
  • Lívia Pereira Federal University of Technology – Paraná image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x06122013141

Keywords:

Childhood, school uniforms, identification of the genera

Abstract

The school uniform is part of brazilian students routine since the mid-nineteenth century, and still remains a widely used device by both public and private schools. Therefore, some considerations and analysis could be made in relation to the representation and identification of the genera in uniform in order to examine their contribution in the constitution of gender identities. Thus, this study identifies, through a literature search and by an analysis of images, the relationship established between the identification of child gender and school uniforms since its advent to the present.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARIÈS, Philippe. História social da criança e da família.2a ed. Rio de Janeiro: LTC, 1981.

BARNARD, Malcolm. Moda e comunicação. Rio de Janeiro: Rocco, 2003

BARROS, Simone; NEVES, André M.; SÓTER, Clarissa Menezes. Design de Produto com valor de Moda. In: 8 ̊ Congresso Brasileiro de Pesquisa e Desenvolvimento em Design, 2008, São Paulo. Anais... . São Paulo: AEND|Brasil, 2008.

BECK, Dinah Quesada. Com que roupa eu vou? Consumo e erotização nos uniformes escolares infantis. In: Anped Sul, 2012. IX Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul. Caxias do Sul, 2012.

CALDAS, Dario. Universo da Moda.São Paulo: Anhembi Morumbi, 1999.

CRAIK, Jennifer. A política cultural do uniforme. Fashion Theory: a revista de moda, corpo e cultura, v. 2, n. 2, p.5-26, jun. 2003.

DUTRA, José Luiz. Onde você comprou esta roupa tem para homem?: A construção de masculinidades nos mercados alternativos de moda. In: Golsenberg, Miriam (org) Nu e vestido: dez antropólogos revelam a cultura do corpo carioca, Rio de Janeiro: Record, 2002.

ECO, Umberto. Tratado Geral de Semiótica.São Paulo: Editora Perspectiva, 1975.

JOAQUIM, Juliana Teixeira; MESQUITA, Cristiane. Rupturas do vestir: articulações entre a moda e feminismo. Revista DAPesquisa – Revista do Centro de Artes da UDESC, n.8, 2010.

LONZA, Furio. História do Uniforme Escolar no Brasil. 1ª ed. São Paulo: Crhodia, 2005.

LOURO, Guacira Lopes. Nas redes do conceito de gênero. In: LOPES, M. J. M; MEYER, D.E.; WALDOW, V.R. (Orgs.). Gênero e Saúde. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

LURIE, Alison. A linguagem das roupas. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.

MARQUES, Alice. Mulheres de Papel: Representações do corpo nas revistas femininas, A mulher e a Sociedade, Lisboa: Livros Horizonte, 2004.

PEROSA, Graziela Serroni. A aprendizagem das diferenças sociais: classe, gênero e corpo em uma escola para meninas. Cadernos Pagu (UNICAMP), Campinas, v. 26, p. 87-111, 2006.

SILVA, Katiene Nogueira da. "Criança calçada, criança sadia!: sobre os uniformes escolares no período de expansão da escola pública paulista (1950/1970). Dissertação (Mestrado) - Universidade de São Paulo - Usp, São Paulo, 2007.

SILVA, Solange. Vestuário: comunicação e cultura. In: Revista do programa de pós-graduação da faculdade Cásper Líbero. 2001, vol.4, n.7. Disponível em: <http://revistas.univerciencia.org/index.php/libero/article/viewArticle/3891>. Acesso em: 02 nov. 2011.

SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, 20 (2), 71-99. 1995.

TEÓFILO, Ana Patrícia Correia. Com que linhas se cose o gênero: a importância do vestuário infantil na construção do gênero. Dissertação de mestrado apresentada na Universidade Nova de Lisboa. Lisboa, 2010.

Published

2013-07-01

How to Cite

RABELO ANDRADE, Raquel; PEREIRA, Lívia. Children’s School uniform: their position on the identification of the genders. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 6, n. 12, p. 141–155, 2013. DOI: 10.5965/1982615x06122013141. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/3481. Acesso em: 18 may. 2024.