Outsourcing and quartering process in the production of fast fashion apparel

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x18452025e0006

Keywords:

outsourcing, fourth-party operation, fast fashion production

Abstract

The fast fashion clothing industry organizes its mass production based on outsourcing, which promotes a rapid production flow. In this context, the practice of outsourcing is important in the contemporary scenario, leading outsourced companies to innovate in processes, machinery and technologies, as well as, subcontracting, in turn, labor to intensify their forces with the contractor. In this environment, fourth-party companies emerge, hired for administrative management, that is, selecting, hiring and controlling outsourced services. The objective of this article is to address labor relations in the process of outsourcing, subcontracting and fourth-party contracting for the production of fast fashion clothing. It is a qualitative and descriptive research, with technical procedures for data collection based on bibliographic research, and subsequent qualitative analysis of the data. It was found that the production model based on outsourcing expanded due to the productive need of fast fashion clothing companies, with outsourcing emerging as a business strategy of collaboration, by transferring its productive activities to third parties – which, in turn, subcontract their services. The results indicate that the subcontracted companies do not have an employment relationship or partnership with the company that hires the outsourced services. For the outsourcing process, fourth-party management was implemented, a new management structure, which manages the labor relations between the contracting company and the outsourced company, not related to the companies subcontracted by the outsourced companies.

 

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Author Biographies

Silvia Cristina Silveira dos Santos, Universidade Estadual de Santa Catarina - Udesc

Cursando Mestrado Profissional em Design de Vestuário e Moda pela Universidade do Estado de Santa Catarina - Início em 2023.Especialista em Moda: Gestão e Marketing pela Faculdade Senac Florianópolis (2009).Bacharel em Moda Com Habilitação em Estilismo pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2005).Experiência na docência em cursos de graduação, cursos técnicos e educação continuada como professora de modelagem plana manual e digital (2D e 3D), moulage, confecção do vestuário, elaboração de ficha técnica, risco e corte. Modelista autônoma do vestuário atendendo a empresas da região da Grande Florianópolis. 

Icléia Silveira, Universidade Estadual de Santa Catarina - Udesc

Doutora em Design (2011) pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio). Mestra em Engenharia da Produção (2003) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Especialista em Desenho Industrial, Estilismo e Modelagem de moda (1992) pela Universidade do Estado de Santa Catarina (Udesc). Também especialista em Atualização para docentes de Nível Superior (1980) pela UFSC. Também especialista em Geografia e Desenvolvimento Regional e Urbano (1978) pela UFSC. Licenciada em Geografia (1976) pela UFSC. Atualmente, é professora do quadro efetivo de docentes do curso de bacharelado em moda e do Programa de Pós-Graduação em Design de Vestuário e Moda (PPGModa), ambos da Udesc. É membro do Grupo de Pesquisa Design de Moda e Tecnologia (Udesc/CNPq). É membro do conselho editorial da revista ModaPalavra e-periódico (Udesc). É membro da Associação Brasileira de Estudos e Pesquisas em Moda (ABEPEM). É coordenadora do Laboratório de Tecnologia do Vestuário e Economia Criativa (LaCRIAT), da Udesc. Atua, leciona e pesquisa as seguintes áreas: ergonomia, modelagem plana do vestuário, moulage, processos produtivos nas indústrias têxteis e de confecção, gestão do conhecimento, negócios de moda e aprendizagem organizacional.

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Published

2025-04-25

How to Cite

SANTOS, Silvia Cristina Silveira dos; SILVEIRA, Icléia. Outsourcing and quartering process in the production of fast fashion apparel. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 18, n. 45, p. 01–29, 2025. DOI: 10.5965/1982615x18452025e0006. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/25845. Acesso em: 6 sep. 2025.

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