The growth of fashion brands for trans bodies and their inclusive products
DOI:
https://doi.org/10.5965/1982615x18452025e0008Keywords:
social inclusion, inclusive clothing, gender identitiesAbstract
This article addresses the role of inclusive fashion in promoting diversity, with a specific focus on the needs of non-binary communities and trans people. The research aims to contextualize global transformations in the fashion industry, highlighting ethical, human and collaborative values. Therefore, practical examples of brands and entrepreneurs that contribute to this transformation are presented, highlighting the importance of dialogue and the direct involvement of diverse experiences in the creation process. The article also emphasizes the continued need to raise awareness about the invisibility of the transgender population and highlights fashion and design as significant agents in promoting social inclusion. The methodological approach adopted includes conducting a bibliographical review of several sources. Companies such as Transtore Binders and Trucss are referenced, which offer products such as binders, underwear, among others. The findings of this research indicate that inclusive fashion goes beyond a market approach, playing an essential role in promoting diversity and accepting diverse gender identities. LGBTQIAPN+ entrepreneurs have a positive impact on representation and identification in the commercial sector.
Downloads
References
AFFONSO, Frederico Pires. Transgeneridade na moda: o vestir em João Nery e Laerte Coutinho. 2012. 43 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Curso de Especialização em Moda, Cultura de Moda e Arte, Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2012.
ALONSO, Luiza Beth Nunes; FERNEDA, Edilson; SANTANA, Gislane Pereira. Inclusão digital e inclusão social: contribuições teóricas e metodológicas. Barbaroi, Santa Cruz do Sul, v. 32, p. 154-177, jun. 2010. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-65782010000100010&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 23 jan. 2024.
ALMADA, Juan Felipe. Método projetual para criação de soluções centradas no usuário, com foco no design inclusivo. 2020. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Diversidade Cultural e Inclusão Social, Universidade Feevale, Novo Hamburgo, 2020.
AMÂNCIO, Izzie Madalena Santos. Criança trans: Articulando identidade de gênero e percepções sobre raça na infância numa perspectiva das diferenças. 2022. 175 f. Dissertação (Mestrado) – Curso de Educação, Centro de Ciências e Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2022.
AXALON. Disponível em: https://pt.axolom.com/Blogs/tutoriais/como-usar-um-packer. Acesso em: 07 out. 2023.
BROGIN, Bruna. Gestão de Design para moda inclusiva: diretrizes de projeto para experiência do usuário com deficiência motora. 2015. 266 f. Dissertação (Mestrado) – Curso de Design, Centro de Comunicação e Expressão, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2015.
CARVALHAL, André. Moda com propósito: manifesto pela grande virada. 2. ed. São Paulo: Paralela, 2022.
CATRACA LIVRE. Disponível em: https://catracalivre.com.br/entretenimento/marca-lanca-binders-em-varios-tons-de-pele/.Acesso em 07 jul. 2023.
CHRISTO, Deborah Chagas. Estrutura e funcionamento do campo de produção de objetos do vestuário no Brasil. 1. ed. São Paulo: Estação das Cores e Letras, 2016. 172 p.
FABRI, H. J. P. Transgêneros na moda: design corporal e visibilidade “trans” na comunicação de moda. dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda, [S. l.], v. 8, n. 17, p. 45–54, 2015. DOI: 10.26563/dobras.v8i17.9. Disponível em: https://dobras.emnuvens.com.br/dobras/article/view/9. Acesso em: 18 maio 2022.
GODART, Fréderic. Sociologia da moda. São Paulo: Senac São Paulo, 2010. 155 p.
GOMES, Jaqueline de Jesus. Orientações sobre identidade de gênero: conceitos e termos. Guia técnico sobre pessoas transexuais, travestis e demais transgêneros, para formadores de opinião, p. 1-24, 2012.
GWILT, Alison. Moda sustentável - Um guia prático. São Paulo: Gustavo Gili, 2014.
JORNAL DO ESTADO DE MINAS. Disponível em: https://www.em.com.br/app/noticia/diversidade/2023/06/26/noticia-diversidade,1512548/calcinha-de-aquendar-pelo-sus-como-apoiar-a-iniciativa.shtml Acesso em : 07 out. 2023.
LARANJEIRA, Anita Poffo et al. Mulheres Trans, Moda para todas. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE PESQUISA E DESENVOLVIMENTO EM DESIGN, 13., 2018, Joinville (SC). Anais [...]. Joinville: P&D, 2018. p. 1-14.
MACKENZIE, Mari. Ismos: para entender a moda. Tradução Chrsitiano Sensi. São Paulo: Globo, 2010.
MANZINI, Ezio. Design para a inovação social e sustentabilidade: comunidades criativas, organizações colaborativas e novas redes projetuais. 2008. Rio de Janeiro: E-papers.
MOROTE, Julia Cotrim. “Trans-mídia”: uma análise da construção das identidades trans nas campanhas publicitárias brasileiras. 2020. 107 f. Monografia (Especialização) – Curso de Radialismo, Comunicação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2020.
PACHECO, Bruna et al. Moda inclusiva: percepção de mulheres obesas em relação ao corpo e ao vestuário. Revista Ártemis, Paraíba, v. 1, n. 1, p. 443-456, 2019.
PANTYS. Disponível em: https://www.pantys.com.br/pages/quem-somos-nos. Acesso em: 12 out. 2023.
POLLINI, Denise. Breve história da moda. São Paulo: Claridade, 2007. 96 p.
RIGOLON, M.; CARLOS, D. M.; OLIVEIRA, W. A.; SALIM, N. R. Health does not discuss trans bodies: Oral History of transsexuals and transvestites. Revista Brasileira de Enfermagem, 2020, 73(Suppl 6): e20190228. DOI: 10.1590/0034-7167-2019-0228.
SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão: construindo uma sociedade para todos. 7. ed. Rio de Janeiro, RJ: WVA, 2006. 176 p.
SILVA, Roberta Alves dos Santos. O GÊNERO NA VITRINE: Sentidos do consumo estético e a produção de subjetividades de mulheres trans. 2017. 131 f. Dissertação (Mestrado) – Curso de Psicologia, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2017.
TERRA. Disponível em: https://www.terra.com.br/nos/mercado-para-pessoas-trans-ganha-forca-e-e-aposta-de-novas marcas,e98da506c90150d87985229a4ea4d0f5z0eafskb.html Acesso em: 05 jul. 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Fabiana Maffezzolli de Melo, Luiz Fernando Gonçalves de Figueiredo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When submitting an article for publication in ModaPalavra e-periodico, the author (s) agree (s) with the following terms:
- Authors maintain the copyright in their manuscripts and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International, which allows sharing the work with the acknowledgment of authorship and the initial publication in the journal without payment ;
- Authors may use the same results in other publications after the first publication, provided that they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- Authors are authorized to take additional contracts, separately, only after the original publication in ModaPalavra e-journal, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page), only after the editorial process and the first publication, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- To indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium, authors should use the following text template: "This article was originally published by ModaPalavra e-periodical, under a CC BY NC license, in its volume [insert volume] number [insert number] in the year of [insert year], and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/ ";
- The opinions expressed in the articles are the author’s sole responsibility, not necessarily reflecting the journal’s opinion. The publication of any material that is owned and held in copyright by a third party, including – but not limited to - articles, photos or drawings was previously authorized by their representatives to be published in ModaPalavra e-journal.