The growth of fashion brands for trans bodies and their inclusive products

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5965/1982615x18452025e0008

Keywords:

social inclusion, inclusive clothing, gender identities

Abstract

This article addresses the role of inclusive fashion in promoting diversity, with a specific focus on the needs of non-binary communities and trans people. The research aims to contextualize global transformations in the fashion industry, highlighting ethical, human and collaborative values. Therefore, practical examples of brands and entrepreneurs that contribute to this transformation are presented, highlighting the importance of dialogue and the direct involvement of diverse experiences in the creation process. The article also emphasizes the continued need to raise awareness about the invisibility of the transgender population and highlights fashion and design as significant agents in promoting social inclusion. The methodological approach adopted includes conducting a bibliographical review of several sources. Companies such as Transtore Binders and Trucss are referenced, which offer products such as binders, underwear, among others. The findings of this research indicate that inclusive fashion goes beyond a market approach, playing an essential role in promoting diversity and accepting diverse gender identities. LGBTQIAPN+ entrepreneurs have a positive impact on representation and identification in the commercial sector.

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Author Biographies

Fabiana Maffezzolli de Melo, Universidade Federal de Santa Catarina

Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Design, da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), atuando na linha de pesquisa em Gestão do Design, com foco em estudos do vestuário inclusivo. Participa  do Núcleo de Abordagem Sistêmica de Design (NASDesign), da mesma instituição. Bolsisata CAPES (2021-2023). Atuou como docente no Curso Superior em Design de Moda da Universidade Franciscana - UFN, ministrando as seguintes disciplinas: Desenho de Moda Digital, Moda, Cultura e Sociedade, Pesquisa de Tendências, Laboratório de Criação, Produção de Moda, Pesquisa e Criação de Figurino Cênico, Laboratório de Modelagem Digital, Design em Estamparia e Estudo da Cor. Possui Especialização em Design de Superfície, pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM (2015) e Graduação em Design de Moda pela Universidade Católica de Pelotas (2012)

Luiz Fernando Gonçalves de Figueiredo, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Engenharia Sanitária pela Universidade Federal de Mato Grosso (1998), mestrado em Engenharia Civil pela Universidade Federal de Santa Catarina (1995) e doutorado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (2000). Atualmente é professor efetivo da Universidade Federal de Santa Catarina e coordena o NASDESIGN-Núcleo de Abordagem Sistêmica do Design. Tem experiência na área de Design, com ênfase em Design e Inovação Social, especificamente com informação e sustentabilidade em produto e processo. Participa dos programas de pós-graduaçao em Design UFSC. Faz parte do grupo de avaliadores do INEP/MEC. É lider do grupo de pesquisa em Abordagem Sistêmica do Design e pesquisador CNPq. Pós-Doutorado na Universidade Federal de Mato Grosso Sul em Tecnologia Ambiental no Laboratório de Geoprocessamento para Aplicações ambientais com a utilização de VANTs.

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Published

2025-05-30

How to Cite

MELO, Fabiana Maffezzolli de; FIGUEIREDO, Luiz Fernando Gonçalves de. The growth of fashion brands for trans bodies and their inclusive products. ModaPalavra e-periódico, Florianópolis, v. 18, n. 45, p. 01–29, 2025. DOI: 10.5965/1982615x18452025e0008. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/25305. Acesso em: 30 sep. 2025.

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