Resistance and creation: art and fashion in Fernanda Yamamoto
DOI:
https://doi.org/10.5965/1982615x16392023e0011Keywords:
resistance, art, Fernanda YamamotoAbstract
This article aims to understand how creation and resistance are connected in the production of Fernanda Yamamoto, a Brazilian stylist recognized nationally and internationally, focused on the 52nd edition of São Paulo Fashion Week, which took place in November 2021. The production process of information for the research resulted from the immersion in the artist’s studio in the period that preceded the fashion show, and were recorded in a field diary. Discussions on thehyperfashion system woven by Gilles Lipovetsky, added to the ideas of the architectonics of artistic creation by Mikhail Bakhtin, among other contributions, underlie the analyzes that intertwine Fernanda Yamamoto’s creation with the field of fashion and the artistic field. The ways of creating, making and showing a collection mark the ethical-aesthetic-political positioning of the artist and her team in relation to participation in the international fashion week in São Paulo and, from a broader perspective, to the great hyperfashion context.
Downloads
References
ANJOS, Moacir dos. Política da arte. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, 2014.
BAKHTIN, Mikhail. Questões de literatura e de estética: A teoria do romance. 7 ed, São Paulo: Hucitec, 2014.
BAKHTIN, Mikhail. Problemas da poética de Dostoiévski. 5 ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2018.
BAKHTIN, Mikhail. Estética da criação verbal. 6 ed. São Paulo: Martins Fontes, 2020.
BARTHES, Roland. O sistema da moda. Lisboa: Edições 70; São Paulo: Martins Fontes, 1981.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 2016. p. 179-212.
BOURRIAUD, Nicolas. Estética relacional. São Paulo: M. Fontes, 2009.
ELLE. Os tênis digitais da Gucci e o mercado NFT. Disponível em: https://elle.com.br/podcast/os-tenis-digitais-da-gucci-e-o-mercado-nft. Acesso em: 06 jun. 2021.
JOBIM E SOUZA, Solange; ALBUQUERQUE, Elaine Deccache Porto e. A pesquisa em ciências humanas: uma leitura bakhtiniana. Bakhtiniana, São Paulo, v. 2, n. 7, p. 109-122, dez. 2012.
ISTO É. Para turbinar vendas online, C&A vai criar coleções de roupas em até 24 horas. Disponível em: www.istoedinheiro.com.br/para-turbinar-online-ca-vai-criar-colecoes-de-roupas-em-ate-24-horas/. Acesso em: set.
LIPOVETSKY, Gilles. O império do efêmero: a moda e seu destino nas sociedades modernas. São Paulo: Companhia de Bolso, 2009. 347p.
LIPOVETSKY, Gilles; SERROY, Jean. A estetização do mundo: viver na era do capitalismo artista. São Paulo: Companhia das Letras, 2015. 467p.
LIPOVETSKY, Gilles. Luxo eterno, luxo emocional. In: LIPOVETSKY, Gilles; ROUX, Elyette. O luxo eterno: da idade do sagrado ao tempo das marcas. São Paulo: Companhia das Letras, 2005. p. 11-86.
MACHADO, Jardel Pelissari; ZANELLA, Andrea Vieira. Bakhtin, Ciências Humanas e Psicologia: Diálogos sobre epistemologia e pesquisa. Psicol. Soc., Belo Horizonte, v. 31, e166423, 2019.
MCROBBIE, Angela. British fashion design: Rag trade or image industry? Routledge, 2003.
OGUSHI, Milena Mayuri Pellegrino; ZANELLA, Andréa Vieira. Criatividade no campo da moda: o que artigos científicos têm a dizer sobre o tema? Temática, Paraíba, n. 8, p. 65-81, ago. 2022.
RIBEIRO, Jaqueline de Sá; SANTOS, Fabiano Vilaça dos. Do quimono à casaca: transformações e marcas identitárias no indumentário japonês. Transversos: Revista de História, Rio de Janeiro, n. 09, p. 265-279, abr. 2017.
ROLNIK, Suely. Esferas da insurreição: notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: n-1, 2018.
ROUX, Elyette. Tempo do luxo, tempo das marcas. In: LIPOVETSKY, Gilles; ROUX, Elyette. O luxo eterno: da idade do sagrado ao tempo das marcas. São Paulo: Companhia das Letras, 2005. p. 87-172.
SALLES, Cecília Almeida. Gesto inacabado: processo de criação artistica. 5. ed. São Paulo: Annablume, 2011.
SIMMEL, Georg. Filosofia da Moda. Portugal: Edições Texto e Grafia, 2014.
SOUZA, Gilda de Mello e. O espírito das roupas: a moda no século dezenove. São Paulo: Companhia das Letras, 1987. 255 p.
VALLE, Ana Maria do; GONDAR, Jô. A redução ao gesto: mira schendel encontra walter benjamin. Fractal: Revista de Psicologia, [S.L.], v. 26, p. 645-658, 2014.
VALOR INVESTE. Dona da Louis Vuitton vê receita aumentar 48% e atinge US$ 51 bilhões em 2021. Disponível em: https://valorinveste.globo.com/mercados/renda-variavel/empresas/noticia/2021/10/12/dona-da-louis-vuitton-ve-receita-aumentar-48percent-e-atinge-us-51-bilhoes-em-2021.ghtml. Acesso em: 10 mar. 2022.
VEJASP. Riachuelo vende 2.000 peças em quarenta minutos. Disponível em: https://vejasp.abril.com.br/coluna/terraco-paulistano/riachuelo-vende-2-000-pecas-em-quarenta-minutos/. Acesso em: 10 mar. 2022.
VIGOTSKI, LEV S. Imaginação e criação na infância: ensaio psicológico: livro para professores. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
VINCENT-RICARD, Françoise. As espirais da moda. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1989.
VOGUE. Ingressos SPFW: confira tudo sobre a compra e venda. Disponível em: vogue.globo.com/moda/noticia/2022/11/ingressos-spfw-confira-tudo-sobre-a-compra-e-venda.ghtml. Acesso em: 10 nov. 2022.
VOLONTÉ, Paolo. Social and Cultural Features of Fashion Design in Milan. Fashion Theory, [S.L.], v. 16, n. 4, p. 399-431, dez. 2012.
VOLOSHINOV, Valentin Nikolaevich. A palavra na vida e a palavra na poesia: introdução ao problema da poética sociológica. In:
VOLOSHINOV, Valentin Nikolaevich. A construção da enunciação e outros ensaios. São Carlos: Pedro & João Editores, 2013, p. 71-100.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Milena Mayuri Pellegrino Ogushi, Andréa Vieira Zanella
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
When submitting an article for publication in ModaPalavra e-periodico, the author (s) agree (s) with the following terms:
- Authors maintain the copyright in their manuscripts and grant the journal the right of first publication, with work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International, which allows sharing the work with the acknowledgment of authorship and the initial publication in the journal without payment ;
- Authors may use the same results in other publications after the first publication, provided that they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- Authors are authorized to take additional contracts, separately, only after the original publication in ModaPalavra e-journal, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page), only after the editorial process and the first publication, provided they indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium;
- To indicate ModaPalavra e-journal as the original publication medium, authors should use the following text template: "This article was originally published by ModaPalavra e-periodical, under a CC BY NC license, in its volume [insert volume] number [insert number] in the year of [insert year], and can be accessed at: http://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/ ";
- The opinions expressed in the articles are the author’s sole responsibility, not necessarily reflecting the journal’s opinion. The publication of any material that is owned and held in copyright by a third party, including – but not limited to - articles, photos or drawings was previously authorized by their representatives to be published in ModaPalavra e-journal.